Lyt til artiklen
Aller Medias udgiverdirektør, Per Ingdal, der fredag sagde sit job op, indrømmer nu delvist over for BT, at han har været vidende om, at Se og Hør havde en kilde, der arbejdede for PBS, det nuværende Nets.

Han understreger dog, at han ikke kendte til omfanget eller overvågningen generelt. Ligesom han pointerer, at han bad daværende chefredaktør Kim Henningsen om at stoppe brugen af kilden:

- Jeg har ikke kendt til den systematik og omfang, som I har beskrevet. Jeg fik i 2009 en orientering fra Kim Henningsen om, at der var en kilde i PBS, der var problematisk, og jeg bad om, at samarbejdet blev afbrudt. Derudover har jeg ikke vidst mere, hvilket betyder, at jeg ikke kendte de nærmere omstændigheder omkring kilden. Normalt blev jeg ikke orienteret om kilder, og jeg var ikke med i redaktionelle beslutninger. Den første og eneste gang (Per Ingdal blev orienteret om brug af kilder, red) var, da Kim Henningsen forklarede mig om PBS-kilden. Så vidste jeg godt, at det var en særlig problematisk situation. siger Per Ingdal og forklarer, at Kim Henningsen forklarede ham om kilden i sensommeren 2009.

- Kim (Henningsen, red) kom kort tid efter, hvor han, som jeg husker det, gav udtryk for, at samarbejdet med kilden var ophørt. Derfor gjorde jeg ikke mere i sagen, lyder det fra Per Ingdal.

Per Ingdal understreger flere gange under interviewet med BT, at han i 2009 ikke var klar over, hvad kilden i det daværende PBS kunne, og han forklarer også, at han ikke kendte til omfanget af overvågningen.

- Jeg var dengang ikke klar over, hvem og hvad kilden kunne. Derfor så jeg ikke nogen grund til at kontakte politiet.

Per Ingdal er, sammen med tidligere chefredaktører Kim Henningsen og Henrik Qvortrup, journalisterne Kasper Kopping og Ken B Rasmussen, Aller Media som virksomhed og 'tys-tys' kilden, sigtet i sagen. Per Ingdal har, siden BT 28.april første afdækkede Se og Hørs systematiske overvågning af kendte og kongeliges kreditkortoplysninger, benægtet ethvert kendskab til kilden. BT har offentliggjort en mail fra daværende chefredaktør Kim Henningsen til Per Ingdal i 2011, der umiddelbart rejser tvivl om den forklaring. BT har kun set dele af mailen, men her fremgår det tydeligt, at Per Ingdal siden 2009 har kendt til Se og Hørs overvågning.

Per Ingdal indrømmer nu, at mailen fra 2011, som BT offentliggjorde for et par uger siden, kan give et indtryk, at han har været fuldt vidende om brugen af 'tys-tys' kilden. Men han fastholder, at han intet kendte til skandalens omfang, hvilket også var derfor, at han ikke orienterede politiet om brugen af kilden.

- Nej, men jeg så det ikke på den måde. Jeg kan se nu, at det var dumt. (hvad kilden kunne, red)Men jeg må indrømme, at jeg tænkte ikke nærmere over det, og det er jeg selvfølgelig ærgerlig over i dag, lyder det fra Per Ingdal.

I svaret i 2011 fra Per Ingdal til Kim Henningsen skriver Per Ingdal 'Første gang vi i direktionen blev orienteret om, at der fandtes en sådan kilde, var da du orienterede om det kort efter din tiltrædelse (i 2009, red)'.

Per Ingdal benægter dog, at adm. direktør i Aller Media, Pål Thore Krosby, blev orienteret af Kim Henningsen i 2009.

- Ja, det var en fejl. Jeg kunne godt finde på at benævne mig selv som direktionen, og selvom det måske næsten lyder majestætisk, var det ikke desto mindre, hvad jeg gjorde, siger Per Ingdal og fortsætter:

-
Jeg har ikke orienteret Pål Thore Krosby om kilden, og jeg har intet kendskab til, at han skulle vide noget om det.

 Per Ingdal nedtoner også betydningen af, at han i mailen beder Kim Henningsen om at have en kommunikationsstrategi klar, hvis Ken B Rasmussen, efter sin fyring i 2011, skulle 'sladre' om brugen af kilden.

- Jeg mener, det er helt naturligt, at jeg beder Kim Henningsen om at have svar parat, hvis nogle journalister skulle ringe til ham. Det anser jeg ikke for mærkeligt.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kim Henningsen







Opdateres...