Sognepræst Marie Høgh
Sognepræst Marie Høgh Foto: Søren Bidstrup

Bryllupsmarchen bragede ud af mellemrummet i Marmorkirkens tykke, tunge dobbeltdør, der stod lidt på klem.

Horder af kinesiske og japanske turister med Nikons på maven og solskærm fastgjort med elastik om hovedet kom myldrende fra Amaliensborg Slotsplads over Bredgade til rundkirken, hvor de den sidste times tid havde prøvet af forcere skiltet ’Wedding – the church is closed’.

Byline billede: Sognepræst Marie Høgh

Jeg lurede ind ad sprækken mellem dørene - brudeparret skred så fint ned ad kirkegulvet. Uroen bredte sig blandt de småtrippende, solskærmede turister, Nikons blev gjort klar, »the bride« mumlede de utålmodigt og forventede at se en dansk marengesbrud. Dørene gik op, og det sødeste brudepar kom til syne.

To smukke mænd, en klædt i mørkt, en i lyst. Hånd i hånd. Nikonkameraer blev sænket, et sus eller en engel gennem turistforsamlingen. Måbende ansigter, et øjebliks stilhed. Så blitzede de. Aldrig havde de set noget lignende. Bogstavelig talt aldrig. To mænd blive gift. Uhørt – og det er det stadig i den asiatiske del af verden. Men de tider er så småt forbi, hvor en vielse af et homoseksuelt par er en turistattraktion. Gudskelov.

Byline billede: Sognepræst Marie Høgh

Synet på homoseksualitet er under forandring verden over, selvom der både skal ske revolutioner og reformationer i Rusland, Afrika og Mellemøsten, inden blikket vendes.

Selvom den brede befolkning herhjemme i andedammen ser med liberale øje på vielser af homoseksuelle, bruger nogle kritikere anledningen til at prædike den dekadente verdens trange skæbne, opløsning af den vestlige verdens værdier og kristendommens forfald. Det er simpelthen noget reaktionært vrøvl.

luise

At værne om og forsvare den vestlige kulturs værdisæt, frihedstradition og kristendommen som landets sammenhængskraft og åndelig rygrad står nemlig ikke i opposition til at ville vie homoseksuelle foran Herrens alter. Kan man ikke være homoseksuel, kulturkonservativ og kristen samtidig? Jo. Selvfølgelig. Mange homoseksuelle ønsker faktisk at leve i kernefamilie med børn – en gammel konservativ mærkesag. Heldigvis er det muligt. Og jeg tror ikke, det generer Gud det fjerneste.

Gud siger nemlig i Skabelsesberetningen, at det ikke er godt for mennesket at være ene.  Og da han havde kigget på Adam i sin ensomhed, sagde han:

»Jeg vil gøre Ham en medhjælp, som passer til ham.«

Marco

Gud skaber markens dyr og himlens fugle, men de kan ikke tage ensomheden fra Adam. Mennesket, skabt i Guds billede, ligner sin Skaber. Derfor har mennesket brug for et væsen ved sin side, det kan elske. Ligesom Gud elsker sit menneske. Adam behøver en medhjælp for selv at blive menneske. Og Gud skaber kvinden. Intet menneske kan være menneske, ved det, det er i sig selv.  Den eneste måde, Adam kan blive et sandt menneske og forstå sig selv som et sådan, er ved at få et medmenneske.

I forholdet til et andet menneske bliver det sandt menneskelige til. Den første fortælling om mennesket fra Paradis hører nogen som en begrundelse for at afvise homoseksuelle ægteskaber. Jeg hører det som generel tale om forholdet menneske til menneske.

btnyhed

Fortællingen om Adam og Eva er ikke en videnskabelig beskrivelse af et menneske fra fortiden, men en forkyndende tiltale af, hvad det er at være menneske som Guds skabning. Der står ikke noget om Adam og Evas ægteskab, men om deres forhold. På den måde udgangspunktet for et hvert mellemmenneskeligt forhold – homo eller hetro.

Muligheden for, at homoseksuelle kan gå op ad kirkegulvet med ønske om at være hinandens hvile og hjerteslag, bør ethvert land indføre. Men lighed overfor Gud har Han allerede indført fra Skabelsen. Over for Gud er vi alle lige galt afmarcheret og alle lige elsket.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook