Ny kamp om titlen som Danmarks mikrobil med Chevrolets nye prisbasker Spark der starter på 85.000 kroner.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Klassen for biler til lige omkring 100.000 kroner er en af de hårdeste at begå sig i overhovedet. Konkurrencen er hårdere end Martin Retovs skaller, og der kommer hele tiden nye og bedre biler til.

Seneste vidunderbarn i kategorien for afsindigt billige automobilløsninger er Chevrolet Spark. Priserne starter fra uforklarligt lave 85.000 kroner. Uden afgift har vi dermed at gøre med en bil, der fra fabrikken ikke koster mere end cirka 40.000 kroner. Det er havetraktorpriser! Alligevel er den fuldt kampdygtig med fire hjul, fire døre og en firecylindret motor på 1,0 liter. Men for at få succes i mikroklassen skal den slå sidste års mikrohit Suzuki Alto og så klassens evergreen Fiat Panda.

Udfordreren

Chevrolet Spark kommer stærkt fra start på den fremragende pris alene. Pladsforholdende i kabinen er overdådige for klassen, adgangsforholdende ligeså og undervognen er sat godt op til både komfort og kurvekørsel.

Designet er helt fremme i hytteskoen, med et umiskendeligt Chevrolet-præg. I kabinen fungerer det med sit Robocop-møder-made-in-China, mens det bliver lidt mere anstrengende udenpå. Forfra er den bastant Chevrolet, mens den bagfra er for flippet med sine overdesignede baglygter. Lige nu ser den godt ud, men jeg har min tvivl i forhold til langtidsholdbarheden.

Desværre skuffer Spark fælt i motorafdelingen. På papiret ser det godt ud med 68 hestekræfter, men motoren er støvsuget for selv tilløb til et ordentligt bundtræk. Den skal op i nærheden af omdrejningstællerens røde felt, for den rigtigt trækker.

Der kommer mikrobiler dog sjældent op, og ved almindelige omdrejninger, der er den sløv som en overvægtig kastreret hankat. Brændstoføkonomien lyder på 20 km/l, og det er til OK for klassen.

Kongen

Suzuki Alto er sammen med sin enæggede tvilling Nissan Pixo på nuværende tidspunkt mikroklassens ukronede konge. Sidste år solgte Suzuki rub og stub af hvad de kunne skaffe hjem af bilen, og den var i månedsvis kongerigets mest solgte bil. Prisen starter på 98.990 kroner, og for de penge får man en særdeles veloplagt 3-cylindret no-nonsens mikrobil.

No-nonsense fordi den ikke ligger skjul på, at den er en mikrobil i discountklassen. Hvad den ikke har i lækre materialer har den i charme, og selvom den lille motor er mere støjende end konkurrenternes firecylindret, så trækker den glimrende og bedre end motoren i Spark. Samtidigt kører den 22,7 km/l på papiret, og det er en sjat mere end Spark og Pandas 20 km/l. Adgangsforholdende er fine, men bagagerummet på ydmyge 129 liter er ikke meget bevendt.

Evergreen

Mens Alto spiller rollen som seneste døgnflue i mikroklassen, så har Fiat Panda været den stabile evergreen siden introduktionen tilbage i 2003. Den har set konkurrenter som Kia Picanto og Hyundai i10 komme og gå i toppen af hitlisterne, mens den ufortrødent har fortsat sit stabile salg.

Sidste år trillede Fiat Panda nummer 1.500.000 ad samlebåndet, og bilen sælger stadigvæk ganske fornuftigt over hele Europa. Designet er endnu ikke blevet træt at se på, og bilens praktiske dyder kan der ikke sættes en finger på. Bagagerummet er et af klassens største på 200 liter og basisudstyret tæller blandt andet city-funktionen på servoren, så rattet bliver letkørt nok til at man kan parallelparkerer med lillefingeren i ratkransen.
En funktion der i virkeligheden er overflødig i så lille og let en bil, men signalværdien af udstyrsmæssigt overskud er ikke til at tage fejl af.

Undervognen er Pandas akkilleshæl. Den er blødere end både Alto og Sparks. I en hurtig S-kurve blander ESP’en sig af frygt for at bilen er på vej til at komme galt af sted. Så ved frisk kørsel er den ingen fornøjelse. Men mikrobiler er som bekendt ikke undfanget til at køre sidelæns, og ved almindelig stilfærdig omgang med Panda i trafikken, smider den sit trumfkort.

Den 4-cylindrede 1,2 liter basismotor på 60 hestekræfter er som skabt til den praktiske mikrobil. Den har færre hestekræfter end de to andre, men bundtrækket er til stede lige hvor man skal bruge det, og derfor føles bilen klart mest adræt i trafikken af de tre.

For mens man især i Spark ofte får en Mercerdes Taxistjerne i wide-screen format i bakspejlet, så følger Panda fint med i semiaggressiv bytrafik - som man oplever det i den københavnske myldretid.

Konklusion

Ærligt talt, så ligner det en uafgjort. For alle tre biler har kvaliteter der gør dem til potentielle vindere. Spark har pris og plads på sin side, Alto har charme og no-nonsens attitude mens Panda har motor og bagageplads. Pris er normalt det primære konkurrenceparameter i mikroklassen, og det gør Spark til den oplagte vinder.

Men for det første er ikke alle Spark’er i starten udstyret med ESP, og så spænder motoren simpelthen ben for mikrolaurbærrene. Den mangler simpelthen kræfter der hvor man har brug for dem - nemlig mellem 2.000 og 4.000 omdrejninger i minuttet.

Og her tager Panda Kegler. Den leverer sit maksimale moment på 102 Nm ved cirka 2.500 omdrejninger i minuttet mens Spark skal op omkring 5.000 for at hente sine 93. Kombineret med et tidløst design, flotte brugtpriser og en garanti mod børnesygdomme på grund af modellens mange år på bagen, er Panda bilen jeg ville vælge, hvis det var mine egne spareskillinger der skulle sættes i en mikrobil.