EU-Parlamentet vil forhindre trafikulykker med nultolerance for alkohol og højst 30 km/t for biler i byerne. Alle EU-lande skal have de samme promillegrænser for kørsel med alkohol i blodet. Og for nye billister samt lastbil- og buschauffører skal grænsen være et rundt nul.

Det er udspillet fra EU-Parlamentet i oplægget til en ny handlingsplan for trafiksikkerhed, som blev vedtaget tirsdag.

- Europaparlamentet anbefaler en videnskabeligt baseret tolerancegrænse på nul promille i de første to år efter erhvervelse af kørekort og til enhver tid for erhvervschauffører, lyder det i forslaget.

Det er i første omgang op til EU-Kommissionen, om den vil følge op på anbefalingen med et konkret forslag, og dernæst skal også EU's medlemslande tages med på råd.

Parlamentarikerne anbefaler også, at der indføres et krav om, at der monteres alkolås i bilen hos trafikanter, der flere gange er dømt for spirituskørsel.

Samtidig vil EU-Parlamentet tvinge bilisterne til at løfte foden fra speederen, når de kører i byen.

For at beskytte børn og cyklister skal der overalt i EU indføres hastighedsbegrænsninger på 30 km/t i beboelseskvarterer og i byområder uden cykelsti, lyder parlamentarikernes anbefaling.

Målet med trafikhandlingsplanen er, at antallet af dræbte i trafikken skal være halveret senest i 2020 i forhold til 2010. Når det gælder børn under 14 år, skal antallet af trafikdræbte sænkes med 60 procent.

Derfor er det også nødvendigt, at europæerne bliver bedre til at yde førstehjælp, mener EU-Parlamentet, som opfordrer til at indføre obligatoriske genopfriskningskurser i førstehjælp hvert tiende år for alle EU-borgere med kørekort.

De seneste tal fra 2009 viser, at over 35.000 mennesker blev dræbt ved trafikulykker i EU, mens over 1,5 millioner mennesker blev kvæstet.

/ritzau/