Københavnerne klager over sagsbehandlingstid på lokalcentrene, siger borgerrådgiveren for Københavns Kommune. Lederne har ansvaret, mener lokalpolitiker.

Efter godt syv måneder på posten som lokal ombudsmand tager borgerrådgiveren for Københavns Kommune bladet fra munden og kritiserer i sin første beretning den lange sagsbehandlingstid, som mange københavnere oplever i deres møde med kommunen i lokalcentrene.

- Det er hovedsagelig i sociale sager om revalidering, social pension og kontanthjælp, vi hører flest klager, når folk synes, at deres sag trækker for langt ud, eller der går for længe, inden de får et svar, siger borgerrådgiver Johan Busse.

En tredjedel af de klager, man har modtaget, omhandler sagsbehandlingstid og manglende svar, og i 134 ud af de 166 klager er det familie- og arbejdsmarkedsforvaltningen som står for skud.

- Det er ledelsen i lokalcentrenes ansvar at finde årsagerne til, at man ikke får løst sagerne hurtigt nok, siger Kim Christensen(S), der er formand for Borgerrådgivningsudvalget.

Borgerrådgivningen har modtaget klager over 667 forhold og har foreløbig færdigbehandlet 537 af dem.

/ritzau/