Toxic-sangerinden mimede og dansede sig gennem en såkaldt koncert, lyder kritikken fra B.T.'s anmelder Jan Eriksen.
Laver Britney en Whitney? Det var med bange anelser, man satte sig til rette i Jyske Bank Boxen mandag aften. At dømme efter omtalen i diverse udenlandske medier, tegnede det til at blive verdens største dukkepantomime.
Rygterne er gået om en zombielignende Britney - viljeløst vaklende rundt i et ganske vist overdådigt danseshow. Det skulle i løbet af lidt mindre end halvanden time vise sig, at Britney trods alt var mere til stede end Whitney Houston ved den famøse koncert i 2010.
SE BILLEDERNE: Britney på scenen i Herning
Den dopede/medicinerede/alkoholiserede Whitney befandt sig dengang i et univers meget langt fra Forum.
Men ellers er Britney anno 2011 ganske rigtigt en bleg afglans af den blonde Mississippi-girl, der erobrede verden med et brutalt svensker-beat og et lille, smittende ’Oops!’.
Gennemprogrammeret
Britney-showet startede PRÆCIS 21.00. Det siger alt om den gennemprogrammerede såkaldte koncert. Der var ikke skyggen af et band på scenen. To fyre bag hver sin arbejdsstation.
Og ganske rigtigt en Britney, der ikke bare mimede, men også havde svært ved at ramme ordene, allerede i første sang ’Would You Hold It Against Me’.
LÆS OGSÅ:
Hun virkede ligeglad. Det handler slet ikke om sang. Britneys ’Femme Fatale’-show er et danseshow i superformat. En performance, skåret over Milleniums største popfænomens numre.
Bygget op omkring fire temaer. Britt Bendixen ville sprutte ved synet af Britney. Britney ejede årtusindeskiftet. Hun dansede som en blanding af et piskeris og en maskine. Nu bumber hun afsted som en underprogrammeret, smådoven menneskelig robot.
Så sexet som Herning st.
Med mastodonthit som ’Lace And Leather’, ’Toxic’ og ’Slave’ som pirrende fikspunkter postulerer Britney sex. Det er rigtigt, at Britney er blevet en smule buttet. Fint nok. Der er for mange anorektiske kvinder i showbizz. Britney kan stadig bære en top med røde pailletter og godt ud. Men som helhed er hendes show lige så sexet som en mandag i regnvejr på Perron 3 på Herning Station.
Enhver med et glødende pophjerte dør en lille smule, hver gang man genser billederne fra februar 2007 af den skaldede, nedbrudte Britney. Så alene i verden, man nu kan være, når seks mia. ser på.
LÆS OGSÅ:
Britney har min respekt. Hun stod i front i en bølge med hektisk og frenetisk pop, dansabelt, moderne produceret af branchens fineste. ’Toxic’ har kant og snert.
’If You Seek Amy’ og ’Womanizer’ er en forfriskende opsummering af La Brit-sounden, som skabt især af svenske Max Martin og hans slæng. ’Baby One More’ Time har for længst indskrevet sig poparkiverne i afdelingen for afgørende hit.
Og netop derfor burde Britney havde langt større ambitioner end et danseshow. Om end et flot show.
Glade fans’This Mama’s In Control’ sagde Britney hver aften under ‘Circus’-turnéen I 2008. Hun tror muligvis selv på det. Jeg gør ikke. Britney er under kontrol, men det er ikke hendes egen. Kontrollen ligger hos hendes far, der reelt har ejet den indbringende datter siden sammenbruddet.
Som alle andre store pladekunstnere i dag er hun forpligtet til at optræde live som en del af pladekontrakten. Men har den mavesure anmelder da slet ikke bemærket, hvordan 11.000 gjorde showet til en fest?
Eller bemærket Britneys åbenlyse glæde ved den massive støtte? Især efter ’Baby (Hit Me One More Time)’. Og da Britney hev en flok glade unge op på scenen. Er det ikke okay med glade fans?
LÆS MERE:
Jo, det er dem velundt. De kommer fra nær og fjern. Nogle af de yngre har formentlig haft deres livs største oplevelse. Og i øvrigt synger Roger Waters og Madonna også til backingtracks. Også de gør det for pengenes skyld. Men de gør det også for kunstens skyld. Sagt med et udtryk, som rager højt op her på heden.
En klam fidus
Britneys 75 mintter lange MTV-jukeboks pantomime i 3D til DAT-bånd er slet og ret en klam fidus.
Når følelsen af fællesskab og den søde fornemmelse af et møde med en legende, er dampet af, er der noget, der ligner en husmor til sin første zumba-time, tilbage.
Britney Spears anno 2011 hører ikke hjemme i en koncertsal. Siden ’Gimme More’ fra ’Blackout’-albummet har Ms. Spears kaldt sig selv Britney Bitch.
Men Britney anno 2011 er hverken tæve, sexikon eller popsangerinde. Britney er en buttet, doven robot.
VED DU NOGET INTERESSANT ELLER HAR DU BILLEDER FRA KONCERTEN, SÅ SEND DEM HER
OPLEVEDE DU KONCERTEN, SÅ FORTÆL OM DIN OPLEVELSE HER: