KØB PLUS!

Så svært er det at skifte forlygtepæren

Så svært er det at skifte forlygtepære i 41 forskellige bilmodeller.

1: Kør til værksted med problemet. 2: Svært, men ikke umuligt. 3: Muligt for de fleste. 4: Enkelt
5: Genialt let.

Audi A4
Låsepladen midt i motorrummet er forsynet med 4 umbracoskruer, der skal løsnes. Derefter løsnes parabolens fire skruer. Drej parabolen og skift pæren. Sværhed 3

Audi A6
I instruktionsbogen siges det klart, at udskiftning af forlygtepærer normalt ikke er et gør-det-selv-job. Testerne bekræfter dette. Sværhed 1

BMW 120d
Her er det let at se hvordan man skifter pæren. Man behøver ikke engang at læse instruktionsbogen. Men det er lidt trangt at komme til fra motorrummet. Sværhed 3

BMW 320d
Her er der bedre plads. Men nogle af pærerne skal skiftes gennem en luge i inderskærmen. Man kan ikke undgå at blive snavset til, og risikerer at skade plastlugen. Sværhed 1

BMW 520
Det er ganske enkelt umuligt at få parabolen ud, hvis man ikke har special-viden om, hvordan den demonteres. BMW anbefaler ikke kunderne at rode med pærebytte. Sværhed 1

Ford Fiesta
Hele den enorme parabol kan løsnes med to skruer i hver ende af parabolen. Derefter kan den fjerne og alle pærer skiftes let. En af de enkleste i testen. Sværhed 4

Ford Focus
Man skal løsne en enkelt skrue og trykke en plastiklap nedad for at få hele parabolen løs. Det er lidt bøvlet at få den ud, men de fleste klarer det. Sværhed 3

Ford Mondeo
Man løsner to skruer og vrikker derefter hele parabolen ud for pæreskifte. Godt forklaret i instruktionsbogen. Sværhed 4

Honda Jazz
Det er trangt at komme til parabolens bagside og der er meget at rive sig på. Ledninger og gummitætningen afmonteres. Den sidste er svært at få på plads igen. Bøvlet. Sværhed 2

Hyundai i30
Hele indsatsen løsnes med tre skruer. Men man skal nøje vide, hvilke tre. Instruktionsbogen er uklar. Ellers skal man lade være. Sværhed 3

Kia cee´d
Hele plastbeskyttelsen forrest i motorrummet og hele parabolen skal afmonteres. Kan man ikke det det, må værkstedet klare opgaven, siger instruktionsbogen. Sværhed 1

Mercedes A 160
Det er muligt for amatøren at komme til alle pærer fra motorrummet. Men åbningerne er små. Til gengæld sidder pærerne i en holder der letter skiftet. Sværhed 2

Mercedes C 180
Pærerne kan nås fra motorrummet. Beskyttelseslåsen vrides bort og pæren sidder i en holder uden besværlig fjeder. Man skal delvist føle sig frem. Sværhed 2

Mercedes E 200
Mercedes anbefaler at lade værkstedet klare opgaven. Især venstre side er næsten umulig at komme til. Testeren giver op. Sværhed 1

Nissan Qashqai
Med Xenon-lys skal værkstedet på opgaven. Halogenpærer kan skiftes fra motorrummet uden afmontering af parabol. I venstre siden kræves dog en vis demontering. Sværhed 2

Opel Corsa
Til højre skal luftslangen demonteres. Til venstre sikringsdåsens låg. Også beholderen med sprinklervæske sidder i vejen. Alt i alt en opgave for værkstedet. Sværhed 1

Opel Astra
Pærerne kan skiftes fra motorrummet eller en låge i hjulkasserne. Begge operationer er yderst besværlige, og lågen let at ødelægge. Værkstedet skal på opgaven. Sværhed 1

Opel Insignia
Instruktionsbogen er uklar og især i venstre side skal forskellige komponenter demonteres. Pladsen er trang. Den forudsætningsløse skal overlade det til værkstedet. Sværhed 1

Renault Clio
Røret til sprinklerbeholderen skal afmonteres. Det hele sidder trangt, og instruktionsbogen anbefaler, at opgaven overlades til værkstedet. Sværhed 1

Renault Modus
Fra et rum bag parabolen kan man få fat i pærerne. Relativ simpelt når man har fundet fidusen. Sværhed 3

Renault Laguna
I følge instruktionsbogen bør værkstedet skifte pærer. Men hvis man får demonstreret fremgangsmåden kan det med svær lade sig gøre for ikke teknikere. Sværhed 1

Renault Mégane
To skruer i parabolen skal løsnes. Træk parabolen frem. Låsepinde skal løftes op. Meget enkelt. Sværhed 4

Saab 9-3
Xenonlys er værkstedet opgave. Halogen-pærer kan man med nogen møje selv skifte. En slange skal demonteres, og to skrøbelige plastskruer løsnes forsigtigt. Sværhed 2

Saab 9-5
Der skal løsnes og fjernes en del komponenter. Herunder slangen til luftmængdemåleren, Der er næsten igen plads og rig mulighed for fejl. Kontakt værkstedet. Sværhed 1

Skoda Fabia
Man behøver ikke at læse instruktionsbogen. Men batteriet skal flyttes til siden. Mest besværligt i venstre side. God overskuelighed. Sværhed 3

Skoda Roomster
Man ser direkte på bagsiden af parabolen og skal blot trække enheden ud for at komme til pærerne. Men det er vanskeligere at komme til i modeller med dieselmotor. Sværhed 4

Skoda Octavia
Man løsner en plastskrue, trækker en låsearm ud, og så kan parabolen trykkes ud og pæren skiftes. Uhyre simpelt og overskueligt. Sværhed 4

Skoda Yeti
Det er let at komme til parabol-husets bagside. En plastlås skal vrides om. Pæren sidder i en holder, hvorfra den trækkes ud. Sværhed 3

Smart Fortwo
Tingene sidder lidt besværligt i motorrummet. Alligevel kan de fleste klare at skifte alle pærer. Sværhed 3

Toyota Yaris
Ikke nogen let operation, men dog muligt for de fleste. Pærerne indeholder både nær- og fjernlys. Vi fraråder operationen i vejkanten. Sværhed 2

Toyota Auris
Det ser enkelt ud. Men kun i venstre side. En slange til elektronikken skal demonteres. I højre side er det umuligt at komme til. Værksteds-opgave. Sværhed 1

Toyota Avensis
En del beskyttelsesplader et rør i venstre side og påfyldningsrøret til sprinklervæske skal afmonteres. Besværligt, men muligt. Sværhed 2

VW Golf
Nærmest umuligt at komme til. VW anbefaler at fagfolk udfører opgaven. Nogle motoriseringer er besværligere end andre. Værkstedsopgave. Sværhed 1

VW Passat
Igen siger instruktionsbogen, at pæreskifte er en opgave for fagfolk. Det lykkes dog testeren at klare opgaven med besvær. Sværhed 1

Volvo S40/V50/C30
Meget enkelt. Nogle låsepinde skal trækkes fri. Parabolen trækkes frem. Kontakterne løsnes og pæren skiftes. Xenon er som altid en værkstedsopgave. Sværhed 5

Volvo S80/V70
Et par dimser, der holder parabolen fast, fjernes. Lampehuset tages ud og pærerne skiftes. Det kan alle klare. Sværhed 5

Volvo XC60/XC90
Parabolen holdes på plads af en enkelt låsedims. Når den fjernes kan pærerne skiftes. Uhyre simpelt. Men lidt vanskelige at få parabolen rigtigt på plads igen. Sværhed 5