Motorlyden brøler ud af de to store udstødningsrør, så voldsomt, som når et heavy -metal band fyrer den af på orange scene på Roskilde Festivalen. Fed lyd, hvis man altså kan lide den slags musik.

Den ny Nissan 370Z er en heftig sportsvogn. Bred og brutal. Viril og vanedannende.

Med masser af avanceret teknik og en undervogn så hård som et bræt.

Antallet af hestekræfter i motoren i den ny Nissan 370Z er ikke opsigtsvækkende, men det er dens drejningsmoment på 366 newtonmeter til gengæld. Allerede ved 2.000 o/m. spiller den seks-cylindrede 331 hestes V6-motor med musklerne.

Nissan 370Z er kortere, bredere og lettere end forgængeren 350Z. Det gør den mere agil på snoet vej, uden at det er gået ud over retningsstabiliteten.

Vanvittig hurtig
Kicket får man, når den fyres af på de mindre veje. Den er vanvittig hurtig i aftrækket og danser elegant hen over asfaltens ujævnheder og gennem kurverne.

På de mest krogede og ujævne veje var 370Z lige en anelse for voldsom efter min smag, men i bløde kurver med godt overblik flyver den bare af sted.

Som noget helt nyt har Nissans ingeniører indbygget en ny teknik i den seks-trins manuelle gearkasse, der elektronisk sørger for optimale gearskift, og som selv giver mellemgas i nedgearingerne. Syncro Rev Control kalder Nissan systemet, der ifølge fabrikken er det første af sin art i verden.

Når man er vant til hæl-tå-metoden, skal man lige vænne sig til at teknikken tager over. Fordelen er, at man 100 pct. kan koncentrere sig om at bremse og styre.

Systemet giver mellemgassen hurtigere og mere præcist, end selv den bedste bilist kan præstere, men alligevel er det lidt vemodigt, at elektronikken igen har overtaget en af de funktioner, der gør det sjovt at være bilist.

Men tak for, at et viskose-spærredifferentiale og et hurtigt-arbejdende ESP, hos Nissan kaldet VDC, Vehicle Dynamic Control, er standard. For er vejen fedtet efter en regnbyge eller glat efter snefald vil bagenden uden de nævnte hjælpemidler være nærmest umulig at holde på plads, hvis det skal gå lidt stærkt.

Fri powersliding
Kommer du forbi en racerbane, hvor man mod betaling kan få lov at køre nogle omgange, trykker du bare på VDC-knappen og kobler hjælpesystemet fra, og så kan du lave al den power-sliding, du har mod på.

Som alternativ til den avancerede, manuelle seks-trins gearkasse fås 370Z også med en syv-trins automatisk gearkasse med sekventiel skifte. Den er efter min mening absolut at foretrække, da den giver et mere flydende gearskifte end den manuelle gearkasse, der trods elektronikken er lidt tung at danse med.

Mens Nissan har valgt en klassisk designstil, der er tro mod forgængeren, er interiøret totalt moderne og overdådigt.

Frække farver, flotte detaljer og sæder, der smyger sig til kroppen, gør opholdet i kabinen til noget helt særligt. Et interiør, der er klasser over forgængerens.

Som at tage bilen på
Det er som at få bilen trukket på, når man sætter sig ind i den læderbetrukne kabine, og man får en følelse af at kunne mærke enhver bevægelse og reaktion i bilen.

Det gør det ikke alene sjovere, men også mere sikkert at køre en så potent bil.

En betingelse for at kunne beherske en bil, billig eller dyr, bovlam eller potent, er, at man sidder perfekt og spændt fast af en sikkerhedssele.

Nissan 370Z kommer til Danmark til efteråret, og den danske importør forventer at kunne sælge tre eksemplarer.

Prisen bliver 769.900 kr. for den billigste version, mens udgaven med topudstyr og 7-trins automatgearkasse vil koste 820.000 kr.

Lad mig nævne, at samme bil koster henholdsvis 415.900 og 435.900 kr. i Sverige.

Svenske kroner, forstås!