Den krakkede kendis-ejendomsmægler, Mette Lykken, er blevet meldt til politiet. Anmeldelsen lyder blandt andet på underslæb i millionklassen ved uretmæssigt at have tilbageholdt store pengebeløb fra sine kunder. Nu vil Danske Boligadvokater have ændret reglerne, så mæglerne ikke længere kan snyde deres kunder.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det er Dansk Ejendomsmæglerforening, der har meldt Mette Lykken og hendes mand Tony Mortensen til politiet.

Ægteparret er tidligere ejere af mæglervirksomheden ’Mette Lykken Bolig’, der i slutningen af 2011 gik konkurs. Siden har ejendomsmæglerforeningen modtaget mere end 200 anmeldelser fra tidligere kunder i Mette Lykken Bolig, der tilsammen menes at have krav på over fire millioner kroner.



- Det, der er foregået i Mette Lykken Bolig, er fuldstændig uacceptabelt over for forbrugerne. En sådan adfærd vil vi på ingen måde acceptere i foreningen, og derfor sørger vi selvfølgelig også for, at det får konsekvenser, skriver DEs formand, Steen Winther-Petersen, i en pressemeddelelse.

Når en ejendomsmægler sælger en ejendom, placeres en del af købesummen hos ejendomsmægleren. Når handlen er gennemført, modregner mægleren sine udgifter i forbindelse med salget, og udbetaler derefter det resterende beløb til kunden. Hvis handlen ikke går igennem, skal mægleren betale hele beløbet tilbage til kunden.

Det er altså den tilbagebetaling af kundens depositum, som Mette Lykken og hendes mand angiveligt har snydt med.



- Mette Lykken Bolig har i flere år undladt at afregne kundernes tilgodehavender. Afregning er tilsyneladende kun sket i de tilfælde, hvor kunderne selv har rykket for betaling – men i mange tilfælde har kunder ikke været opmærksomme på, at de havde et krav. Vi har kunnet konstatere, at det er foregået systematisk og igennem flere år, oplyser Steen Winther-Petersen.

For at undgå, at ejendomsmæglere i fremtiden kan snyde kunderne, ved at bruge det samme trick, som Mette Lykken er beskyldt for, ønsker man hos Danske Boligadvokater at få ændret reglerne.

- Denne sag er et tydeligt eksempel på, at forbrugernes rettigheder ikke dækkes godt nok af gældende praksis. Det ville være langt mere naturligt, at køber deponerer udbetalingen i banken på samme måde som det allerede sker med den øvrige del af købesummen, udtaler Keld Nomanni, næstformand i Danske Boligadvokater.

Så i stedet for at give et depositum direkte til mægleren, som sikrer, at han kan få dækket sine udgifter, foreslår Danske Boligadvokater, at pengene opbevares i banken, indtil handlen er gennemført. Det giver samtidig sælgeren den gevinst, at mægleren får en grund til at sælge ejendommen så hurtigt som muligt - mægleren får nemlig ikke udbetalt kundens penge fra banken, før handlen er gået igennem.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Mette Lykken.