Både augmented reality og søsterversionen virtual reality står muligvis over for et folkeligt gennembrud.

København. Augmented reality og virtual reality forkortet AR og VR.

Hvis du ikke ved, hvad de to ting betyder, kan du lige så godt lære det nu. For meget tyder på, at det er noget af det, der vil rykke mest på techfronten i 2018, vurderer techeksperter.

- Jeg tror, at vi skal holde særligt meget øje med augmented reality, siger Torben Vognsen, der er gadgetekspert og chefredaktør på techmagasinet Input.

Kort forklaret betyder augmented reality, at man med telefonen eller et par briller lægger et digitalt lag oven på den virkelige verden. Det er den teknologi, nogen vil kende fra Pokemon Go eller snapchatfiltre.

Apple har allerede taget nogle patenter, som indikerer, at de satser stort på augmented reality. Og det er afgørende, fordi det er en af de tungeste aktører på markedet, forklarer Torben Vognsen.

- Så hvis Apple kommer med noget, der virkelig sparker røv, så kører bussen. Så vil alle andre producenter kaste sig ud i noget tilsvarende, siger han.

I søsterversionen virtual reality er man derimod i en helt anden verden, hvor man kan kigge rundt og opleve, at man befinder sig i alt fra en krigszone til et computerspil eller en pornofilm, mens man i virkeligheden sidder hjemme i stuen.

- Det er en del af samme skuffe. Men man kan sige, at augmented reality er mere serviceorienteret, mens virtual reality er meget mere oplevelsesorienteret, forklarer Christiane Vejlø, der er digital trendanalytiker hos Elektronista Media.

Augmented reality, hvor man lægger et digitalt lag oven på virkeligheden, kan eksempelvis hjælpe dig med at finde vej, mens du cykler, mener Torben Vognsen.

- Eller se vejrudsigten eller advarsler om biler, der er ved at ramme dig. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad det kan bruges til, siger han.

Teknologien har tidligere været undervejs med Google Glass-brillerne, der dog aldrig for alvor fik gennembrud. Men derfor kan Apple stadig godt lykkes med det, vurderer Torben Vognsen.

- Det er et spørgsmål om vilje, evne og penge. Og der er Apple tre skridt foran Google. Når de virkelig sætter sig noget for, så kan verdens største pengetank bare bygge nogle ting, der er vanvittige, siger han.

Hvad angår virtual reality har Lenovo også netop udviklet et Star Wars-spil, som illustrerer, hvad teknologien kan inden for underholdning, siger Torben Vognsen.

- Her træder du ind i Star Wars-universet, når du tager brillerne på. Og så kan du slås med Darth Vader hjemme i stuen. Det ser ret vildt ud, siger han.

Christiane Vejlø forventer også, at vi kommer til at se en masse til både virtual reality og augmented reality i 2018, hvoraf noget vil være mere vellykket end andet.

- Men det er stadig skridt i retning af en teknologi, jeg tror kommer til at blive rigtig stor, siger hun.

Hun kalder det "den ultimative show it, dont tell it"-teknologi, fordi du med brillerne på vil kunne opleve en koncert, et hotelværelse eller en rejsedestination frem for at få det beskrevet.

Indtil nu er hverken VR eller AR for alvor slået i gennem, blandt andet fordi udstyret har været klodset og dyrt. Men også her vil der ske landvindinger fremover, forventer Christiane Vejlø.

- Om ti år kommer vi til at kigge på de der briller og sige: "Hold kæft, hvor var de grimme". Det er bare et spørgsmål om tid. Og kigger vi langt ud i fremtiden, tror jeg faktisk, vi kommer til at se det i en kontaktlinse, siger hun.

Fakta: Sagen om Google Glass

- Google Glass-brillerne var en af de første store satsninger på at lave briller, som med en indbygget skærm og augmented reality kunne vise brugbare informationer.

- Brillerne blev præsenteret i 2012, hvor Time Magazine kaldte dem "en af årets bedste opfindelser", og både Beyoncé og prins Charles blev fotograferet med dem på.

- Derefter gik det ned ad bakke, for brillerne var udfordrede af tekniske fejl og blev kaldt "for dyre og socialt akavede" i avisen The Guardian.

- Brillerne kom desuden ud i et etisk stormvejr, fordi man konstant kunne filme andre mennesker - eksempelvis på offentlige toiletter.

- Google trak i 2015 brillerne tilbage fra detailhandlen og ville i stedet satse på erhvervslivet.

Kilder: Time Magazine, New York Times, The Guardian.

/ritzau fokus/