Hvor er de voksne der har været på Zentropa gennem tiden, spurgte den tidligere producer på Zentropa, Meta Louise Foldager i søndagens BT.

Spørgsmålet faldt efter en række beretninger i Politiken og Information om ydmygelser, smæk i numsen, og verbal mobning, som en række tidligere elever, kaldet 'småtter' var blevet udsat for på Zentropa angiveligt af selskabets stifter Peter Aalbæk.

»Når du går rundt i det til daglig, så tænker du ikke over det,« siger Zentropas medstifter Ib Tardini nu.

Produceren trak sig tilbage i 2011, og siger, det handlede om en bestemt kultur.

»Der har altid været en meget fri verbal tone, hvor man kaldte en pik for en pik og en kusse for en kusse. En meget grænseoverskridende jargon,« siger Tardini, der selv afstod fra at bade nøgen, fordi han følte, at de unge 'blev anstødt af det'. Men han oplevede ikke Aalbæks adfærd som overgreb:

»Der er ikke nogen, der er trådt ind i Filmbyen, der ikke har vidst, hvordan tonen var derude. Og der har aldrig været én af de voksne, der har forgrebet sig på én eneste ung pige. Det ville Peter heller aldrig have tilladt. Mange af de eksempler der er kommet frem, er efter, jeg er stoppet. Jeg har for eksempel aldrig oplevet, at nogen har fået smæk, og det ville jeg ikke have brudt mig om. Jeg er til gengæld ikke sikker på, at jeg ville have kunnet gøre noget ved det. Fordi Peter er så enerådig,« siger Tardini.

IB TARDINI, ZENTROPA FILM
IB TARDINI, ZENTROPA FILM Foto: Linda Kastrup
Vis mere

Vibeke Windeløw der også var producer på Zentropa og stoppede for 11 år siden, siger at det ikke generede hende personligt, at Aalbæk gik nøgen rundt, men hans påstand om, at de forskellige straffe og verbale ydmygelser, skulle hærde eleverne og geare dem til at skabe stor kunst, afviser hun fuldstændig:

»God kunst bliver ikke lavet på baggrund af den måde Peter Aalbæk har opført sig på. De gode film på Zentropa er tværtimod lavet på trods af det.«

Når man spørger Windeløw, der i dag er direktør for Betty Nansen Teatret i København, hvorfor hun ikke greb ind dengang, siger hun:

»Der er ingen tvivl om, at de der julefrokoster, er eskaleret med tiden, siden jeg tog derude fra for 11 år siden.«

Instruktør Christina Rosendahl, der er kommet på Zentropa i en kortere periode, siger at hun i dag ærgrer sig over, at hun ikke har sagt fra før:

»Jeg har nok været en del af en kollektiv benægtelse, for det absurde er jo, at Peter Aallbæk ikke har forsøgt at skjule noget. Han har nærmest stået og sagt det her højt overfor pressen,« siger Christian Rosendahl, der fortæller, at hun har deltaget i selskabets morgensamling samt en julefrokost med en nøgenkonkurrence:

»Det var klart over min grænse, så der skred jeg. Men jeg vidste ikke, at nogen fik smæk, eller andre grænseoverskridende ting, som er meget ubehagelige at høre bagefter. Så jeg valgte Zentropa fra, fordi jeg ikke var hård nok til det selskab,« siger Rosendahl, der tager stor afstand fra de ydmygelser og straffe, Albæk har brugt, men roser samtidig den excentriske filmproducer:

»Peter Ålbæk er jo den producer i det her land, der har gjort en virkelig forskel i forhold til at få flere kvindelige instruktører ind og lave film. Han var en kæmpe opbakning, når vi i andre dele af branchen følte os som det tynde øl. Det gjorde man ikke som kvinde ude på Zentropa.
Så meget desto mere sørgeligt er alt det, der er kommet frem nu,« siger Christina Rosendahl, der mener, at problemet med magtmisbrug og overgreb langt fra kun handler om Zentropa:

»Det duer ikke kun at skyde på Aalbæk. Det er også et problem i andre dele af filmbranchen, og vi får ikke ryddet op, hvis vi bare peger fingre ad ham.

Bodil prisuddeling lørdag den 4. marts 2017. Vinderen af Sær-bodil, Christina Rosendahl. (Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2017)
Bodil prisuddeling lørdag den 4. marts 2017. Vinderen af Sær-bodil, Christina Rosendahl. (Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2017) Foto: Nikolai Linares
Vis mere


»Det er magtmisbrug og ikke alene sex-chikane, der er det store problem, og det vi skal have gjort op med. Folk er bange for at blive udstødt af en branche, hvor man er tilbøjelig til at gøre alt for at komme til tops,« siger Christina Rosendahl, der er formand for Danske Filminstruktører, og nu vil tage problemet op i en gruppe under Dansk Filminstitut, hvor der sidder repræsentanter for samtlige brancher i industrien.