Det sker ikke hver uge, men hver dag at piloter falder i søvn i luften. Det siger Bo Säbb, der er formand for det svenske pilotforbunds sikkerhedsudvalg, til Svenska Dagbladet.

Den norske avis VG afslørede forleden et sikkerhedsnotat, der viste, at en SAS-pilot på en Boing 737 mellem Stockholm og København faldt i søvn i luften, mens andenpiloten var på toilettet. 



Han havde på det tidspunkt kun sovet tre en halv time om natten, og det var hans fjerde tur af fem på en enkelt arbejdsdag.



Men det specielle er ikke, at piloten faldt i søvn, men derimod at han fortæller om episoden, ifølge fagfolk.

- Der sker mange af den slags episoder, som aldrig kommer til myndighedernes kendskab. Vi har eksempler på piloter, som ikke svarede på radioen i flere timer, som bortforklares med de mærkeligste forklaringer. Men vi i branchen ved, hvad det drejer sig om, siger Bo Säbb fra det svenske pilotforbund.

SAS har, ifølge Svenska Dagbladet, kommenteret på episoden ved at sige, at man ikke vil tage nogen foranstaltninger i forhold til piloten.

Det svenske pilotforbund peger på, at piloterne falder i søvn på stribe, fordi de har umenneskelige og farlige arbejdstidsbestemmelser, hvor de kan arbejde op til 60 timer om ugen, og det sker ofte, at de har seks ture på en dag.

- Start og landing er den krævende del. Jo flere flyvninger, desto hurtigere bliver du træt, siger Bo Säbb, formand for det svenske pilotforbunds sikkerhedsudvalg

Det var på SAS-pilotens fjerde tur ud af fem, at han røg en tur i drømmeland. Faktisk sov han så tungt, at han troede, det var et MD-80 fly, han fløj, og ikke en Boing 737, da andenpiloten bankede på døren og vækkede ham.

Det fik den søvndrukne pilot til at række armen op mod loftet for at trykke på knappen, der åbner døren i en MD-80-maskine.

- Jeg kæmpede for at genvinde bevidstheden og måtte koncentrere mig, da jeg blev klar over, at jeg befandt mig i en 737’er, og at dørknappen befandt sig på midterkonsollen, skriver piloten i sikkerhedsnotatet.