Villy Søvndal kommer ikke til at holde sit løfte om 40 procent billigere tog- og busbilletter i hovedstaden. Det står klart efter onsdagens udspil fra regeringen. Men hvor meget kan man så forvente at spare på sin billet?

Uffe Jacobsen er selvstændig trafikøkonom og medlem af Transportøkonomisk Forening. Han vurderer, at billetterne blot kommer til at falde med mellem fem og syv procent.

Det skyldes, at man nu vil fordele puljen på en halv milliard kroner ud over hele landet, og ikke blot bruge pengene i hovedstadsområdet, som der var lagt op til fra starten.

- Det er fedt, at man har droppet betalingsringen, men den halve milliard, man har afsat til lavere billetpriser, rækker ikke langt. Vi snakker om en besparelse på mellem fem og syv procent, siger trafikøkonom Uffe Jacobsen.

Klippe- og periodekort

Ifølge B.T.s udregninger betyder det i praksis, at en almindelig to-zoners billet i hovedstadsområdet, som koster 24 kr. falder med ca. 1,7 kr. Bruger man klippekort, kan man i fremtiden slippe med 135 kr. i stedet for 145. På et 30-dages periodekort giver de syv procents nedsættelse en pris på 311 kr., hvor det i øjeblikket koster 335.

LÆS OGSÅ: 

De højeste priser på klippekort finder man på Fyn, hvor Fynbus tager 160 kr. for et 10 klip. som fremover vil kunne fås for 149 - 11 kroner billigere. Et månedskort skal man for tiden give 358 kr. for. Det vil blive 25 kr. billigere.

En to-zoners billet

På landsplan falder en to-zoners billet i gennemsnit med ca. 1,5 kroner, et klippekort falder med ca. 10 kr. mens et 30-dages periodekort bliver ca. 25 kr. billigere.

Da det endnu ikke ligger fast, hvordan pengene bliver fordelt, er ovenstående udregninger baseret på den samlede prisnedsættelse på den offentlige transport, der altså kommer til at ligge på mellem fem og syv procent.



VILLE DU VÆRE TILFREDS MED SYV PROCENT BILLIGERE BILLETTER? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER: