Ny redegørelse i sag om gamle jernbaneskærver

En midtjysk storentreprenørs ulovlige opbevaring af flere tusinde ton brugte jernbaneskærver i en grusgrav i midtjyske Vandel har sandsynligvis ikke medført nævneværdig risiko for forurening.

Det vurderer Miljøstyrelsen i en ny redegørelse, som er er udarbejdet på bestilling af miljøminister Ida Auken (SF). Ministeren bad styrelsen undersøge sagen på baggrund af en række artikler i BT, der afslørede den ulovlige forretning, som er stået på fra 2006 til 2012 midt i et område præget af fredet og særligt sårbar natur.

- Sammenfattende er det Miljøstyrelsens vurdering, at den måde, håndteringen og den videre anvendelse af jernbaneskærverne, efter det oplyste er foregået på, sandsynligvis ikke giver anledning til risiko for hverken grundvand eller kontakt med forureningen, fremgår det af redegørelsen, der er offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Redegørelsen bygger især på historiske rapporter fra Banedanmark om koncentrationen af giftstoffer på jernbaneterræner og på en række forklaringer fra entreprenør Eigil Jensen A/S, der driver grusgraven i Vandel. Ifølge papirerne kan brugte jernbaneskærver være forurenet med pesticidrester, olie, tungmetaller og kræftfremkaldende sodpartikler efter års togdrift. Disse stoffer findes især i snavs og sand på stenenes overflade.

Det såkaldte finstof er ifølge entreprenøren sorteret fra, inden skærverne er anbragt i grusgraven. Er det korrekt, vil den tilbageværende forurening være minimal og forureningsrisikoen ubetydelig, konkluderer styrelsen, som dog samtidig rejser tvivl om selskabets troværdighed. Direktør Kim Jensen har således flere gange ændret sin forklaring om hvor, hvordan og i hvilket omfang de brugte jernbaneskærver er håndteret i grusgraven i Vandel. Det fik i august sidste år byrådsmedlem Lone Myrhøj (SF) og Vejle Kommune til at melde selskabet til politiet for overtrædelse af flere miljølove.

Flere nuværende og tidligere medarbejdere hos Eigil Jensen A/S har tidligere forklaret til BT og politiet, at de brugte jernbaneskærver er kørt til grusgraven usorteret, hvorefter de er sigtet og vasket på stedet. Herefter skal de være blevet knust og blandet i stabilgrus, der er solgt som rent byggemateriale. Det afvises dog af direktør Kim Jensen.

- Miljøministeriet (Miljøstyrelsen, red) fastslår, at forureningsrisikoen er ubetydelig, når der er tale om jernbaneskærver, hvor finstoffet er sorteret fra. Det har under hele forløbet været vores budskab, og vi er glade for, at Miljøministeriet er enig, skriver Kim Jensen i en kommentar til BT.

Redegørelsen fra Miljøstyrelsen påvirker ikke politiets efterforskning af Eigil Jensen A/S' håndtering af gamle jernbaneskærver i grusgraven i Vandel. Af hensyn til den videre efterforskningen har Miljøstyrelsen ikke fået adgang til en række nye oplysninger, der indgår i sagen.  

En række eksperter har tidligere udtrykt frygt for, at giftstoffer fra skærverne i grusgraven kan være udvasket til jorden og grundvandet, der ligger under få meter sand og forsyner den nærliggende by Randbøldal. En af dem er Christian Poll, der er civilingeniør og ekspert i industrimiljø ved Danmarks Naturfredningsforening. Han mener, Miljøstyrelsens vurdering er usaglig.

- Redegørelsen bygger på antagelser og har en masse indbyggede forbehold, fordi styrelsen ikke har haft adgang til materialet, der indgår i politisagen mod entreprenøren, og fordi selskabets forklaringer før har vist sig at være utroværdige. Derfor mener jeg ikke, man kan bruge den til ret meget. Det er usagligt at konkludere noget på så tyndt et grundlag. Vi har brug for at undersøge de faktiske forhold, siger han.