KØB PLUS!

Joachim B. Olsen: En kontanthjælps- modtager skal ikke på ferie

Kontanthjælpen er for høj, og vi har slet ikke råd!

Sådan lyder det kontante svar på spørgsmålet om kontanthjælpens størrelse fra manden, som i den grad var med til at sætte den offentlige forsørgelse og fattigdomsdiskussionen til debat i 2012.

For Joachim B. Olsen, folketingsmedlem for Liberal Alliance, er overhovedet ikke i tvivl om, at det er alt for meget, at en enlig mor til fire børn får 23.000 kroner i støtte fra det offentlige om måneden efter skat, når man regner børnepenge, fripladser og boligydelser med.

- Vi har simpelthen ikke råd til det her. Vi er ikke så rige, at vi kan tillade os at have så høje ydelser, og det bliver vi nødt til at forholde os til, siger han.

Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

Kontanthjælpsdiskussionen blussede op igen onsdag aften, da Tania Niebuhr i TV Avisen fortalte, hvordan det er at leve på kontanthjælp som enlig mor til fire børn mellem tre og 12 år.

Hun får 13.700 kroner om måneden i kontanthjælp og dertil kommer boligydelse, børnepenge og fripladser i institutioner. Ifølge hendes egne oplysninger får hun 23.000 kroner om måneden efter skat i støtte fra det offentlige om måneden.

Og det, mener den liberale politiker, er alt for meget.

Kontanthjælp: Så meget kan man få

Joachim B. Olsen understreger, at han ikke kender detaljerne i Tanias sag og ikke ved, hvorfor hun er uden arbejde, men han hæfter sig ved, at kontanthjælpen i Danmark er højere end i en række af de lande, vi normalt sammenligner os med.

- Vores ydelser ligger betydeligt højere end i andre nordiske lande, og det skaber en række incitamentsproblemer. Vi er et at de lande i verden, hvor flest mennesker er på offentlige ydelser, siger han.

En kontanthjælpsmodtager får simpelthen ikke nok ud af at tage et arbejde, mener Joachim B, men han synes også, at kontanthjælpen skaber problemer i forhold til de mennesker, der rent faktisk har et lavt-løns-job:

- Det er simpelthen at gøre grin med folk. Dem, der står op hver morgen og arbejder 37 timer om ugen i et job, der måske ikke er det sjovest, de får simpelthen for lidt ud af det, siger han.

Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

I hans øjne er kontanthjælpen nemlig med til at presse mindstelønnen op, den er skyld i vores høje skattetryk, den fastholder folk på offentlig forsørgelse og forhindrer, at en lang række lavtlønsjob i at blive oprettet.

- Man kan godt have en holdning til, at kontanthjælpen skal have en vis størrelse, men man bliver altså også nødt til at forholde sig til, at det altså har nogle negative konsekvenser.

- Det er vel for pokker bedre, at folk arbejder for de penge, de får. Det ville være bedre for alle. Ikke mindst for de børn, der vokser op i de familier og ser en mor og far, der ikke går på arbejde.

Men han indrømmer, at det er en svær pædagogisk opgave at reformere kontanthjælpssystemet.

- Det er et meget følelsesladet emne, og det bliver tit udlagt som om, at man er et ondt menneske, som vil folk det dårligt, fordi man vil sætte nogle ydelser ned, men der vil tage noget fra nogen.

29-årige Tania Niebuhr fra Brøndby fik julehjælp, så hendes fire børn kunne få en lidt bedre jul, men også skoleferierne kan være et problem for familien. Hvis hendes kontanthjælpsydelse bliver sat ned frygter hun, at det går ud over den årlige ferie, som i år gik til Tyrkiet med to af børnene.

- Skal man på 'den årlige ferie', når man er på kontanthjælp? Nej, det mener jeg faktisk ikke, at man skal. Så skal man blive hjemme og søge arbejde i stedet for at tage til Tyrkiet.

Ifølge tal fra Finansministeriet har en enlig som Tania Niebuhr et rådighedsbeløb efter udgifter til bolig og før eventuel egenbetaling til daginstitution (Tania Niebuhr har dog friplads) på cirka 239.632 kroner årligt svarende til 19.969,33 kroner om måneden. Disse penge skal dække øvrige regninger, husholdning, tøj, fritidsaktiviteter med videre.

Afstemning

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK

Din kommentar

Kommentarer

Får for meget?

Skrevet af Isabell, Mandag den 15. juni 2015, 20:31

Ja, nu er der så også nogen af os som slet ikke MÅ få kontanthjælp, ihvertfald har jeg selv gået uden nogen indtægt 12 mdr da jeg jo havde en kæreste, som efter 3 mdr inde i forholdet blev tvinget til at forsørge mig. Kan kontanthjælpen mon blive mindre end 0 kr?...............

SÆT DIG IND I TINGENE

Skrevet af Jan Andersen, Søndag den 14. juni 2015, 11:55

Jeg vil sætte pris på, at Joachim B Olesen dels sætter sig ind i, hvordan reglerne rent faktisk er, dels brugte tid på at besøge steder, hvor han kan møde mennesker, der kender livet og dets barske realiteter- Husk du har to ører og en mund - for at du skal lytte dobbelt så meget som de taler.
Jo kontanthjælpsmodtagere har ret til - og har i en del år haft - ferie - eller rettere, en periode, hvor de ikke skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Hvordan i himlens navn vil du ellers have, at en enlig mor skal få tingene til t fungere med skole- og institutionslukkedage osv.

Næsten enig

Skrevet af Anonym, Lørdag den 13. juni 2015, 22:32

Jeg er til dels enig, for det kan bestemt ikke betale sig for en enlig at arbejde, fordi de får så meget dækket ud over deres kontant hjælp.

Vi er selv en familie på 6, 2 voksne og 4 børn, jeg er sygemeldt på kontanthjælp, men fordi jeg har valgt at bo sammen med min kæreste, taber jeg rettighederne til at få alle tilskudene, selvom han kun har en indtægt på 5200,- kr. om måneden, det vil sige, vi har en indtægt som er under halvdelen af hvad en enlig med 4 børn har.

Jeg synes ikke enlige skal klage over at de ikke kan få det til at løbe rundt.

Ude af Folketing med Joakim B Olsen.

Skrevet af Myra Ann Sahlholdt., Lørdag den 13. juni 2015, 12:06

Joakim B. Olsen tjener bestemt ikke hans løn.

Jeg for en har bestemt ikke lyst til at være med til at finansere sådan nedladende person som ham.

Ude til højre.

Og han virker faktisk meget ubegavet.

Jeg skammer mig ovre jeres udvidenhed.

Skrevet af Myra Ann Sahlholdt, Lørdag den 13. juni 2015, 12:02

Friplads beviljes da Bistands øvelser ikke er nok så mennesker selv kan klar udgifter.

Familien har brug for tryg rammer så de kan find overskud til livets udfordringer.

Alt andet er dumhed på langsigt. Skaber problemer som kan kost dyrt, båd mennesklig og Ekonomisk.

Og alle for Børnepenge og Bidrag og Bolig sikring. Det gælder også os andre og de arbejden.

Så jeg fatter ikke at de hel regnes med.

Til Joakim, Du selv er lønnet af os alle sammen. Husk det.

FEJL.

Skrevet af AnonymOD, Lørdag den 13. juni 2015, 11:35

Har vi råd til levebrøds politikere som JBO i realiteten repræsenterer, har vi osse råd til at værne om de syge/svage og arbejdsløse på kontanthjælp.

løninger

Skrevet af Boasbyg ApS , Lørdag den 13. juni 2015, 07:50

Kære Joachim. Måske skulle du prøve bare for en gang skyld at se en sag fra 2 sider. Det kunne være at det var vores lønninger der står stille.
En Tømrer fik for 15 år siden en time løn på ca. 170-200 kr. pr time. Det får de stadig, og med det løn pres vi har fra Østeuropa så forbliver den der lang tid endnu. Men alle vores udgifter de bare stiger og stiger

løninger

Skrevet af Boasbyg ApS , Lørdag den 13. juni 2015, 07:50

Kære Joachim. Måske skulle du prøve bare for en gang skyld at se en sag fra 2 sider. Det kunne være at det var vores lønninger der står stille.
En Tømrer fik for 15 år siden en time løn på ca. 170-200 kr. pr time. Det får de stadig, og med det løn pres vi har fra Østeuropa så forbliver den der lang tid endnu. Men alle vores udgifter de bare stiger og stiger

- og en kuglestøder har ingen forstand på mennesker.

Skrevet af Michael Edahl, Lørdag den 13. juni 2015, 02:19

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at Joachim B. Olsen helst så working poors herhjemme.
Selv med 120 kroner i timen, kan det knibe med at få det til at løbe rundt for børnefamilier.
Hvis det er så galt, at de ikke er i job, så fortæl da for fanden dine venner i DA og DI at de skal holde op med at forære jobbene væk til østeuropæere, så der kan blive færre end 5-600 ansøgere pr. job til de ufaglærte.
At mennesker har behov for helt at slippe det hjemlige og kunne koble af, er gået op for de professionelle og mange almindelige mennesker.
Blot ikke for JBO.
En skam at der ikke er større krav til folk for at komme i folketinget.

kontanthjælp

Skrevet af heidi, Torsdag den 11. juni 2015, 17:33

er selv på kontanthjælp siden 2009,men er samtidige syg og kan ikke arb
har 8900 efter skat udbetalt

han må ikke være rigtige klog ,dem på kontanthjælp har da lige så meget ret til ferie ,som alle andre

de får jo selv i hoved og røv

Jo jo meen...

Skrevet af Anonym, Torsdag den 11. juni 2015, 17:30

Der er ingen tvivl om at manden har været særdeles uheldig med mange af sine kommentarer og til tider sære udspil på dette område. Og vi kan sikkert også blive enige om at manden skulle have blevet i sportsverdenen i stedet for at have valgt politikkens vej. Jeg må dog også give manden lidt "credit" her. Når jeg som selvstændig ved hvor mange timer jeg arbejder og hvad jeg får for det, så sidder jeg altså tilbage og føler mig lidt til grin over Tanias høje indkomst. Mine 2 børn har ikke være i Tyrkiet eller andre steder i udlandet for den sags skyld de sidste 5 år. Det er ikke blevet prioriteret af økonomiske årsager. Selvfølgelig skal der være plads til ferie for alle også mennesker på overførsel, men resten af det han forsøger at berøre i artikkellen er jo fuldstændig rigtigt. Området skal reformeres, for vi har ikke råd.

Kontanthjælp

Skrevet af Anonym, Torsdag den 11. juni 2015, 11:33

Nu synes jeg lige ham Joachim skal klappe hesten lidt. Han bruser frem med alle hans ideer om at kontanthjælpen skal sættes ned osv osv osv... Han er beklageligvis kommet i folketinget, skønt han aldrig har haft noget reelt arbejde selv. Han har været kuglestøder og hatten af for det, men mon ikke man skulle til at kigge lidt på den løn og den pensionsordning han får. Nemt at kigge og pege fingre af andre, men måske han og de andre partier, med samme holdning skulle prøve at kigge indad mod dem selv. Politikere kan gå på pension når de er 60 år hvor vi andre almindelige arbejdere skal være på arbejdsmarked til vi er 67 år. Hvorfor den forskel?? Der kunne Danmark spare MANGE PENGE. Hvorfor den tankegang at gøre skællet mellem fattig og rig endnu større. ALDRIG om han får min stemme.

Manden må være syg!

Skrevet af Anonym, Torsdag den 11. juni 2015, 09:35

Hvornår får den mand sin diagnose???
Arbejdende mennesker, får altså også bolig ydelse og børne tilskud, samt friplads/nedsat betaling at daginstitution. Jeg syntes hellere, at han skulle skrive om hvad familierne har at leve for, når alt er betalt. Så er det sgu en helt anden snak. Og jo, det kan sagtens betale sig, at arbejde!!!!

Manden må være syg!

Skrevet af Anonym, Torsdag den 11. juni 2015, 09:35

Hvornår får den mand sin diagnose???
Arbejdende mennesker, får altså også bolig ydelse og børne tilskud, samt friplads/nedsat betaling at daginstitution. Jeg syntes hellere, at han skulle skrive om hvad familierne har at leve for, når alt er betalt. Så er det sgu en helt anden snak. Og jo, det kan sagtens betale sig, at arbejde!!!!

Manden må være syg!

Skrevet af Anonym, Torsdag den 11. juni 2015, 09:35

Hvornår får den mand sin diagnose???
Arbejdende mennesker, får altså også bolig ydelse og børne tilskud, samt friplads/nedsat betaling at daginstitution. Jeg syntes hellere, at han skulle skrive om hvad familierne har at leve for, når alt er betalt. Så er det sgu en helt anden snak. Og jo, det kan sagtens betale sig, at arbejde!!!!

Syg i DK

Skrevet af Daimi, Torsdag den 11. juni 2015, 07:08

Hvis vi siger at personen er kommet på kontanthjælp, fordi hun er syg på den ene eller anden måde, eller har været ude for en ulykke evt på sit arbejde, og ikke kan få sygdagpenge længere. Hvad så skal hun så stadig ikke have lov til, at tage på ferie?

Kontanthjælp skal ikke ha nogen luksus aspekter.

Skrevet af Anonym, Torsdag den 11. juni 2015, 02:19

Hvorfor skal resten af samfundet der arbejder og betaler skal. Betale for nogen andres ferie? Hvis man må på ferien må man få sig et job. Vi skal da ikke tage penge ud af dem der arbejder for at komme på feriens lomme og så give det til dem der er på kontanthjælp. Når du er på kontanthjælp skal du ikke leve i sjus og dus, du skal ikke på ferie, du skal ikke ha flere penge så du har råd til smøger, du skal ikke ha en bil. Du burde sådan set bare få hvad der er nok til at overleve for. Så må du selv sørger for resten. For helvede, folk i danmark vil ha i hoved og røv.

Joachim dog

Skrevet af Anonym, Onsdag den 10. juni 2015, 21:05

Gåde : Hvad er det klogeste Joachim B. Olsen nogensinde har sagt ?

Svar : Aaahrrrrh mens han løftede 20 kg i bænkpres

Ingen Hjerne, Intet Hjerte, Ingenting

Skrevet af Palle Nielsen, Onsdag den 10. juni 2015, 20:45

Kæft hvor er han dog et dumt svin, ja undskyld, men det kan ikke blive anderledes, tænk at bruge så meget krudt på mennesker der er udsat, mennesker der er uden arbejde, mennesker der måske er syge og ikke kan arbejde ... Han skulle dælme prøve det selv den dovne hund, sidde og sove i en folketingssal det kan han ... folk der stemmer på ham og hans parti har helt sikkert hverken hjerne, hjerte ... ja, de har kun dem selv ....

Du har bare så ret. Han skulle selv prøve at arbejde.

Skrevet af Daimi, Torsdag den 11. juni 2015, 06:57

Har har været på ALT for høj offentlig forsørgelse selv ALTID, og er en forfærdelig højrøvet og ubehagelig person.

Du har bare så ret. Han skulle selv prøve at arbejde.

Skrevet af Daimi, Torsdag den 11. juni 2015, 06:57

Har har været på ALT for høj offentlig forsørgelse selv ALTID, og er en forfærdelig højrøvet og ubehagelig person.

kontanthjælp

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 9. juni 2015, 20:42

hvorfor blive ved at tæske langhalm i de ydelser til arbejdsløse,,, det er dælme kun selve kontanthjælpen i skal regne med, alle de andre ydelser som boligsikring børnepasning diverse børnetilskud kommer jo ikke kontanthjælpen ved, for det før alle der er enlige med børn også dem der knokler for mindstelønnen... så lad det nu ligge.....

Disse kontanthjælps historier er fordrejet tal og budgetter.

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 9. juni 2015, 15:57

Hej Jeg har hørt/læst flere af disse historier. Jeg har selv arbejdet i et projekt for ufaglærte arbejdsløse enlige kvinder på kontanthjælp. Ydelserne og reglerne for størrelses udmåling af den enkeltes ret til kontanthjælp er givet. Øvrige ydelser gives også efter indkomst med fradrag for hjemmeboende børn under 18 år. Jeg kan godt se det er problematisk og umiddelbart et forkert billede af doven Robert, Fattig Carina, Tanja og flere tegner - eller jeg ville snare sige forkerte holdninger og motivation for selvforsørgelse og at tage et arbejde. De sociale ydelser som boligstøtte og børnepenge samt de ekstra ordinære kan vi alle søge i henhold til husstandsindtægt og bolig størrelse med huslejeudgift samt antal børn under 18 på adressen fra det offentlige og igen fra faderen/moderen hvis man er ene forsørger. Det er ikke en guldgruppe. Det er ingen guldgruppe at være på kontanthjælp, men... når det så er sagt er det inddirekte rigtigt, at hvis man stabler et liv på benene baseret på sociale ydelse en mas, er man fanget i en fælde, hvor man vil miste ved at skulle forsørge sig selv ved et arbejde istedet. Børn kan jo ikke undvære institution og mor/far skal være arbejdssøgende og stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Alle m. børn kan søge økonomisk friplads i institution afhængelig af husstandsindkomstens størrelse. Ligeledes med boligsikring og de almindelige børnepenge. Øvrige børne ydelser er for enlige. Så lang tid man har børn, er disse beskyttet til en hvis grad af sociallovgivning med tilhørende ydelser berettiget ved ansøgning. Er man uden børn, ser regnskabet straks anderledes ud og der er slet ikke noget at misunde. Jeg synes som udgangspunkt, vi alle må administrere de penge/ den indtægt vi får selv efter for godt befindende. Ferie skal altid anmeldes hos arbejdsgiver eller ved jobcenter og har man ikke ret til ferie og tjent pengene selv, må man ikke rejse ud af landet. Hvad vi hver især ellers bruger vores penge til, kommer ikke resten af befolkningen ved. Paradokset ligger i den sociale arv stadig med uddannelse og vane for selvforsørgelse/gøre en indsats videst muligt selv.Vore børn skal beskyttes mest mulig for konsekvenser af fattigdom.I 2001 havde de piger jeg kendte udbetalt ca. 20.000 kr. pr. mdr. på kontanthjælp incl. sociale ydelser, hvilket de lige som nu (2015 omregnet endnu mere) ville have svært ved at opnå selv ved et fuldtidsarbejde som ufaglærte. Når du går i arbejde, vil man miste boligsikring/boligstøtte i et eller andet omfang, hvor man skal betale selv samt dele af den økonomiske friplads, til gengæld for at måtte betale mere af den udgift selv med arbejds indtægt. De øvrige sociale ydelser ville man stadig kunne trække. Dog heller ej ekstra børne ydelser, hvis man er to voksne på adressen. Det handler om fra start at få folk i selv forsørgelse, før de lander permanent på kontanthjælp og bygger rede/får børn. (Levn fra fortid, hvor folk kunne gå alt for længe passive på offentlig ydelse modsat aktiverings hensigten i dag med alle ledige.Fri pladser til institution gives kun i særlige tilfælde til børn/familier med særligt vanskelige vilkår = pædagogisk friplads oven i økonomisk, som skal ligge først søgt. Den sociale arv er stadig en stor del af humlen for incitament til selvforsørgelse. Lavtløns job??? ved en løn på ca. 100 kr. i timen vil man da være over kontanthjælp sådan lige. Beregninger i brutto og netto skal man passe på at placere de forkerte steder i disse regnskaber/budgetter og historier. Det giver formastelige fordrejet historier i offentligheden og grobund for misundelse og jantelovs stemning i debat. Om man har lav indtægt p.g.a. lavtlønsarbejde eller på grund af offentlig overførselsindkomst giver samme indgangsvinkel til at søge offentlige sociale ydelser, udfra given behov for støtte til bolig og børn. Hold så op med at fordreje og fremstille tingene anderledes!

Kontanthjælp

Skrevet af Anonym, Mandag den 1. juni 2015, 23:18

Kom lige ned af den piedistal og kom ind i virkelighedens verden, for en gang skyld.

Jeg er efterhånden træt af at høre på dig Joachim B. Olsen. Du bliver ved med at sige at kontanthjælpen er for høj.
Jeg vil gerne se dig, som enlig uden børn leve for 10689. kr (2014 tal)før skat. pr måned.
Har man kun det almene personfradrag har man udbetalt efter skat 7912 kr.
Boligydelse op til 65 m2. 634.(2014) ialt 8.546 kr.
Af det beløb skal der betales pr mdr.
- husleje 5.505. kr
-, el, vand,850
- varme 700 kr ,
- telefon/internet 250 kr,
- transport ca 200 kr,
- forsikring 600 kr,
- Licens 166 kr
Svarende til udgifter på ialt 8.105 kr.
Rest 275 kr. svarer til 9.16 kr pr dag - som skal bruges til
- mad,
- personlig pleje, (Vask,toiletart.frisør,etc.)
- tøj.
Uden at kunne modtage ekstra hjælp fra kommunen.

Så Joachim B. Olsen prøv du at leve for det måned efter måned. år ud år ind.

Og hvor er alle de job som i fabler om?

Hvis man så er heldig at få nogle få timers arbejde pr. mdr, som man betaler fuld skat af, fordi man ikke kan få et fuldtidsjob, men gerne vil arbejde, bliver det tjente modregnet i kontanthjælpen kr. for kr.
Hvor er gevinsten ved det?

Har man en formue over 10.000 kr. Beløbet er ikke ændret siden begyndelsen af 1970'erne. Hvorfor er der aldrig blevet reguleret i det?
Der er ingen rimelighed i det.
At en enlig forsørger med børn får børnepenge, friplads etc. er noget folketinget har vedtaget ved lov. Det er også Jer som har fastsat beløbene.
Det er også vedtaget ved lov, at faderen til børnene skal betale til børnene, når forældrene går hver til sit. for ikke at forringe vilkårene for børnene.
Så hvor vil du skære i de ydelser?
Det er folketinget som sat beløbene for de enkelte alderstrin, samt det beløb faderen skal betale.
Hvilket ikke er et beløb det offentlige betaler.
Kan faderen ikke betale bliver det modregnet i hans løn/dagpenge kontanthjælp som løn indeholdelse.

Fej for egen dør.

Skrevet af Elvis Ungstrup, Torsdag den 30. april 2015, 02:06

Joachim B Olsen, undersøg dog det faktum at manden har indtaget doping præparater, da han qua systemets fik penge til at udøve sin sport. Utroligt at den mand kan have så meget viden om så lidt, han skal betale tilbage skal han.

Joachim B er en NASSER

Skrevet af Anonym, Torsdag den 11. juni 2015, 11:43

liberal alliance

Skrevet af erik bøgh larsen, Lørdag den 23. februar 2013, 16:01

kære vælgere lad nu være med at dø af grin,når klovnen,joachim b olsen udtalersig på partiets vegne,manden er total uden for alt der
har med liberal tankegang at gøre.
tror partiet virkelig at klovnen henter stemmer på sine udgydelser så tro om igen.
det gavner ikke højrefløjens politik tværtimod,men det er måske også meningen.

skal kontanthjælpsmodtagere ikke på ferie

Skrevet af steen jørgensen, Tirsdag den 5. februar 2013, 23:15

Så skal du da heller ikke på ferie selv, dit kuglestøder svin, du modtager også offentlige ydelser for at side og sove i folketinget, havde jeg en billiard kø kunne jeg gerne tænke mig og støde dine små kugler til hjørne, mage til useriøs idiot som dig, skal man lede længe efter :((( Er du klar over at det er mennesker det handler om, kyniske vindbøjtel. Gid jeres lorte parti skrider i svinget ved næste valg.

lyver

Skrevet af erling andersen, Mandag den 4. februar 2013, 19:21

Håber at du så tv2 avisen her i aften ,der klart beviser at du gang på gang lyver, det viser sig jo at en svensk borge får mere end en dansker får i kontanthjælp, kan du ikke tag Søren pind og dig selv i hånden og forsvind ud af dansk politik for i to er ikke til at holde ud at høre på man skulle tro at i kun hvad der for penges skyld, som i sikker også er for der er jo nok ikke nogen der kan bruge jer.

Fjern den offentlige mediestøtte til BT

Skrevet af Hans, Søndag den 3. februar 2013, 21:48

Hvorfor skal BT være på overførelses indkomst ?

De danske skatteydere betaler hvert år 60 millioner til BT i mediestøtte. Er det fair ????