Joachim B. Olsen: En kontanthjælps- modtager skal ikke på ferie

Kontanthjælpen er for høj, og vi har slet ikke råd!

Sådan lyder det kontante svar på spørgsmålet om kontanthjælpens størrelse fra manden, som i den grad var med til at sætte den offentlige forsørgelse og fattigdomsdiskussionen til debat i 2012.

For Joachim B. Olsen, folketingsmedlem for Liberal Alliance, er overhovedet ikke i tvivl om, at det er alt for meget, at en enlig mor til fire børn får 23.000 kroner i støtte fra det offentlige om måneden efter skat, når man regner børnepenge, fripladser og boligydelser med.

- Vi har simpelthen ikke råd til det her. Vi er ikke så rige, at vi kan tillade os at have så høje ydelser, og det bliver vi nødt til at forholde os til, siger han.

Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

Kontanthjælpsdiskussionen blussede op igen onsdag aften, da Tania Niebuhr i TV Avisen fortalte, hvordan det er at leve på kontanthjælp som enlig mor til fire børn mellem tre og 12 år.

Hun får 13.700 kroner om måneden i kontanthjælp og dertil kommer boligydelse, børnepenge og fripladser i institutioner. Ifølge hendes egne oplysninger får hun 23.000 kroner om måneden efter skat i støtte fra det offentlige om måneden.

Og det, mener den liberale politiker, er alt for meget.

Kontanthjælp: Så meget kan man få

Joachim B. Olsen understreger, at han ikke kender detaljerne i Tanias sag og ikke ved, hvorfor hun er uden arbejde, men han hæfter sig ved, at kontanthjælpen i Danmark er højere end i en række af de lande, vi normalt sammenligner os med.

- Vores ydelser ligger betydeligt højere end i andre nordiske lande, og det skaber en række incitamentsproblemer. Vi er et at de lande i verden, hvor flest mennesker er på offentlige ydelser, siger han.

En kontanthjælpsmodtager får simpelthen ikke nok ud af at tage et arbejde, mener Joachim B, men han synes også, at kontanthjælpen skaber problemer i forhold til de mennesker, der rent faktisk har et lavt-løns-job:

- Det er simpelthen at gøre grin med folk. Dem, der står op hver morgen og arbejder 37 timer om ugen i et job, der måske ikke er det sjovest, de får simpelthen for lidt ud af det, siger han.

Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

I hans øjne er kontanthjælpen nemlig med til at presse mindstelønnen op, den er skyld i vores høje skattetryk, den fastholder folk på offentlig forsørgelse og forhindrer, at en lang række lavtlønsjob i at blive oprettet.

- Man kan godt have en holdning til, at kontanthjælpen skal have en vis størrelse, men man bliver altså også nødt til at forholde sig til, at det altså har nogle negative konsekvenser.

- Det er vel for pokker bedre, at folk arbejder for de penge, de får. Det ville være bedre for alle. Ikke mindst for de børn, der vokser op i de familier og ser en mor og far, der ikke går på arbejde.

Men han indrømmer, at det er en svær pædagogisk opgave at reformere kontanthjælpssystemet.

- Det er et meget følelsesladet emne, og det bliver tit udlagt som om, at man er et ondt menneske, som vil folk det dårligt, fordi man vil sætte nogle ydelser ned, men der vil tage noget fra nogen.

29-årige Tania Niebuhr fra Brøndby fik julehjælp, så hendes fire børn kunne få en lidt bedre jul, men også skoleferierne kan være et problem for familien. Hvis hendes kontanthjælpsydelse bliver sat ned frygter hun, at det går ud over den årlige ferie, som i år gik til Tyrkiet med to af børnene.

- Skal man på 'den årlige ferie', når man er på kontanthjælp? Nej, det mener jeg faktisk ikke, at man skal. Så skal man blive hjemme og søge arbejde i stedet for at tage til Tyrkiet.

Ifølge tal fra Finansministeriet har en enlig som Tania Niebuhr et rådighedsbeløb efter udgifter til bolig og før eventuel egenbetaling til daginstitution (Tania Niebuhr har dog friplads) på cirka 239.632 kroner årligt svarende til 19.969,33 kroner om måneden. Disse penge skal dække øvrige regninger, husholdning, tøj, fritidsaktiviteter med videre.

Afstemning

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

liberal alliance

Skrevet af erik bøgh larsen, Lørdag den 23. februar 2013, 16:01

kære vælgere lad nu være med at dø af grin,når klovnen,joachim b olsen udtalersig på partiets vegne,manden er total uden for alt der
har med liberal tankegang at gøre.
tror partiet virkelig at klovnen henter stemmer på sine udgydelser så tro om igen.
det gavner ikke højrefløjens politik tværtimod,men det er måske også meningen.

skal kontanthjælpsmodtagere ikke på ferie

Skrevet af steen jørgensen, Tirsdag den 5. februar 2013, 23:15

Så skal du da heller ikke på ferie selv, dit kuglestøder svin, du modtager også offentlige ydelser for at side og sove i folketinget, havde jeg en billiard kø kunne jeg gerne tænke mig og støde dine små kugler til hjørne, mage til useriøs idiot som dig, skal man lede længe efter :((( Er du klar over at det er mennesker det handler om, kyniske vindbøjtel. Gid jeres lorte parti skrider i svinget ved næste valg.

lyver

Skrevet af erling andersen, Mandag den 4. februar 2013, 19:21

Håber at du så tv2 avisen her i aften ,der klart beviser at du gang på gang lyver, det viser sig jo at en svensk borge får mere end en dansker får i kontanthjælp, kan du ikke tag Søren pind og dig selv i hånden og forsvind ud af dansk politik for i to er ikke til at holde ud at høre på man skulle tro at i kun hvad der for penges skyld, som i sikker også er for der er jo nok ikke nogen der kan bruge jer.

Fjern den offentlige mediestøtte til BT

Skrevet af Hans, Søndag den 3. februar 2013, 21:48

Hvorfor skal BT være på overførelses indkomst ?

De danske skatteydere betaler hvert år 60 millioner til BT i mediestøtte. Er det fair ????

Arbejder Joachim B. Olsen fast for BT ??

Skrevet af Jens, Søndag den 3. februar 2013, 21:43

Arbejder Joachim B. Olsen fast for BT ??

Og hvorfor skal vi skatteydere betale BT 60 millioner i mediestøtte hvert år, når de ikke er upartisk, men støtter en mand som Joakim B olsen ?

Kære venner vi betaler penge til en avis der er i lommen på en politiker !

Ingen andre politiker er på forsiden med sit budskab hver dag, så det er efterhånden tydeligt at BT tager parti...

Den undersøgelse behøvede OECD da ikke at have udført

Skrevet af Hansen, Søndag den 3. februar 2013, 18:07

OECD kunne da bare observere cirkusset Liberal Alliances troldmænd, linedansere og klovne, der aldrig har lavet dagens gerning, og nu sidder snorksovende i Folketinget og tjener en lille million om året og er oveni sikret en eksorbitant pension resten af livet.

Alliancen af liberale nassere med Lars Seier fra Saxo Bank og JBO i spidsen er de utvivlsomt største asociale nassere Danmark endnu har set.

Hvem er mon de lavintelligente åndsamøber, der har stemt sådan en flok aber ind i FT.

Har BT og Joachim B Olsen en aftale ?

Skrevet af Carsten Hansen, Søndag den 3. februar 2013, 15:42

Har Joachim B Olsen en direkte linie til BT ??????????

Er ideen med en avis, at politikere blot kan komme til orde uden at en journalist stiller et eneste kritisk spørgsmål ?

Jeg gav vide hvilken aftale der er. Det virker mystisk at BT blot virker som talerør.

joachim b

Skrevet af erik bøgh larsen, Søndag den 3. februar 2013, 14:02

liberal alliance og joachim b er det alt de kan prestere så vil jeg foreslå at de fjerner navnet liberal til cirkus alliancens nyhedsparti.
dagens nyhsd ,skattelettelser til alle der tjener mere end en halv million om året.

joachim b

Skrevet af erik bøgh larsen, Søndag den 3. februar 2013, 13:38

du har ret ydelserne er stor,men før du lækker mere gylle ud din torsk så har du vist glemt at skatter afgifter moms gebyrer og andre
tiltag er de højeste i europa.
så kære joachim b,du er en nar brug dog hovedet hvis der er noget der inde,hvad jeg tvivler på.
mvh fra fastlandet

kom igen

Skrevet af erling andersen, Søndag den 3. februar 2013, 13:00

Det er mærkelig at høre det fra den mand hvad den gang han dyrke sport og fik tilskud til det skulle vi så havde sagt glem det få dig et arbejdet men hvad fanden den tosse forstår jo ikke noget, hvis han har så travlt med at sætte kontanthjælp ned, hvad så med alle de forskellige afgifter de har indført skulle jeg komme på kontanthjælp har jeg 26oo kr at leve for er det hvad han kalder mange penge men atter en gang prøver han at fremfører sig

Joachim B

Skrevet af Leif B. Pedersen, Søndag den 3. februar 2013, 12:35

Han kan slet ikke udtale sig om arbejdsmarkedet fordi han har aldrig haft et rigtigt arbejde!

Jeg fatter det ikke

Skrevet af Bent, Søndag den 3. februar 2013, 12:11

Hvorfor er det altid reformer=nedskæring til private borger, men til erhvervslivet hedder det støttepakker="social hjælp".
Når en private borger ikke kan sælge sin vare(arbejdskraft) og hente profit skal der sparkes til personen, men når det er en virksomhed, der ikke kan sælge sin vare og hente profit, er der ingen grænser for hvor meget de offentlig kasser bliver åbent og love/regler ændret til virksomhedens fordele.

Nu prøver den dresserede abe igen

Skrevet af Hansen, Søndag den 3. februar 2013, 11:46

Den dresserede abe fra LA kæfter nu op om reform af kontakthjælpen.

Havde dette abe-væsen en menneskehjerne at arbejde med, burde aben nok hellere tale om at reformere Folketinget, så det ikke ville være muligt for dumme danskere at stemme en abe som JBO ind i FT.

Det er jo et sindsygt system, vi har.

Jokim og skat

Skrevet af Hans Kr., Søndag den 27. januar 2013, 04:29

Har Jokim nogensinde haft et almindeligt arbejder hvor han så også betale skat.
Han må ikke glemme alle de år han har gået i skole har han også været slags modtager af offenlige penge.
Hvem betaler de skole han har gået på?

Et ordentligt arbejde

Skrevet af Lisa, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:12

Du skulle tage at få dig et ordentligt arbejde, Joachim Olsen. Du er jo selv på overførselsindkomst.

Alle kontantmodtagere skal møde til motion på stadion

Skrevet af Bente Jensen, Søndag den 13. januar 2013, 23:05

Hej Joakim Jeg skriver til dig bl.a. fordi du er sportsmand. Jeg vil foreslå,, at alle som modtager penge fra Kommune skal møde hver hverdag kl. 8,00 til 4 timers motion på stadion. Vi afhjælper mange ting. Danskerne bliver idag støtrre og større og vi har mange som p.gr.af dårlig ryg etc. er ude af arbejdsmarkedet. For det første har vi mange stadions som står tomme om formiddagen. Vi kan ansætte nogle instruktører, blot 1 til hvert stadion. Folk får noget at stå op til, de får nogle sociale relasioner og folks sundhed bliver meget forbedret. Jeg siger ikke folk skal løbe maraton, men en almindelig form for motion. Alle kan starte med at gå og senere udbygges med andre ting. Vores stadions står alligevel tomme om formiddagen og hvis der kommer meget sne er det let for en kommune at sende folk ud med en skovl for at hjælpe.
Vi har EDB, som kan løse problemet. Hvis ikke fremmøde trækkes kontanthjælpen. Dovne Robert er et godt eksempel på ,hvordan vi kommer til at betalt en masse penge for ingenting.

Jeg mener godt, vi må stille betingelser. Vi er alt for blødsøde.

Med venlig hilsen
Bente

skal jeg stoppe at arbejde?

Skrevet af lønmodtager, Søndag den 13. januar 2013, 16:37

19.969,33 kroner om måneden efter udgifter til bolig.....det vil jeg gerne ha'! jeg arbejder fultid, har lidt boligsikring og bornetilskud til min datter, og jeg har stadigvæk mindre FOR boligudgifter er betalt! og jeg vil gerne til syd på ferie hvert år, men det har jeg ikke råd til....Så skal jeg hurtig have et eller to barn mere med en fremmed, så er han hurtig "ud af billede", og jubiiii på kontanthjælp!

Er det rimeligt.

Skrevet af Nielsen, Onsdag den 2. januar 2013, 23:49

Er det rimeligt, at enlige mennesker i mach5 nu mach3 bliver holdt på bistand i 10 - 20 år til en bistand på 10.335 kr. før skat, uanset alder. Fordi de er så syge, at de ikke magter at kæmpe med myndighederne om et bedre og værdig liv. FERIE, har de heller ikke krav på, men det har de helle ikke råd til

Nej.

Skrevet af Jan Hansen, Søndag den 3. februar 2013, 12:23

Nej det er absolut ikke rimeligt.

De personer skulle være sluset up på arbejdsmarkedet for 9 - 19 år siden.

Det største problem med dette er at der er oprettet sådanne grupper folk kan gemme sig i.

99% af alle imellem 18 og 67 år KAN arbejde, det er ikke alle der kan arbejde på samme vilkår, men de KAN arbejde.

Hvis du kigger sydpå, så findes der ikke superkontanthjælp eller MACH 3 grupper, der findes arbejde eller armod. I de lande kan alle arbejde uaset fysiske eller psykiske forhold, i de lande tilpasser de sig situationen og gør det de kan.

I Danmark er vi så dumme at vi giver folk sovepuder der giver folk indtrykket at de er for svage eller dumme til at passe ind i arbejdsmarkedet. Lav en REEL vurdering af folk, KAN de ikke arbejde i deres nuværende situation så giv dem et 6 måneders intensivt kursus til at afklare deres forhold (Slankekure, rygestop, fysisk træning, døgnrytme osv.), og derefter skal de enten have midlertidig pension eller overlevelseshjælp baseret på denne afklaring.

Jeg kender flere "mach3" mennesker der har dovenskab og fedme som deres primære problem, deres største ønske er pension så de ikke behøver at kæmpe med de sociale myndigheder mere.

GODT skrevet Birthe

Skrevet af Anne, Mandag den 31. december 2012, 15:22

Lige mine ord.

Selvfølgelig ferie

Skrevet af Birthe, Mandag den 31. december 2012, 13:30

Selfølgelig skal folk da på ferie, væk fra det triste og stressede jobsøgning. Nogle kan leve meget spartansk, andre går i genbrugsforretninger og nogle tager mad fra container fra de store supermarkeder, andre laver fællesmad.
Det er ikke den enkelte persons skyld at vedkommende er på kontanthjælp.
Hvad med at sænke ulandshjælpen.
Hvad med at stoppe Børnechecken for indvandre.
Hvad med at sænke Folketingets pensioner.
Det er altid den lille mand det går ud over.

Birthe, 13:30

Skrevet af Philip, Mandag den 31. december 2012, 16:03

Ifølge de sociale love og regler som gælder for alle må folk holde alt det ferie de har lyst til...hvis de selv betaler.
Og det vil sige at de ikke kan modtage kontanthjælp mens der holdes ferie eftersom de ikke er til rådighed for ledigt arbejde.
Og er formuen over 10 000 kr skal de overskydende bruges først før der kan udbetales kontanthjælp.
Og det vil sige at hvis der købes en rejse til 30 000 kr har vedkommende altså 20 000 kr mere end den tilladte formue på de 10 000 kr hvilket vil sige at de 20 000 kr skal bruges først før der kan udbetales kontanthjælp.
Og som det kan regnes ud svarer 20 000 kr til 1 1/2 kontanthjælps udbetaling.

Og så er det ligegyldigt om man har spist strand sand eller mad fra containere og levet på en sten for at spare sammen til de feks 30 000 kr.

Så man kan jo undre sig over at Joakim "bare" siger at kontanthjælps modtagere ikke burde have lov til ferie når det allerede er skrevet ind i love og regler om hvad kontanthjælps modtagere må og ikke må.
Men det er vel med det som så meget andet at han ikke har sat sig ind i tingene før han åbner munden og farer i blækhuset og skriver op og ned ad stolper og ellers sidder og lukker varm luft ud.

Til orientering for kontanthjælps modtagere

Skrevet af Philip, Tirsdag den 1. januar 2013, 04:39

Har du haft arbejde året før og optjent ferie penge og er nu på kontanthjælp er dine ferie penge ikke spildte eftersom du bare gør det at kontakte din sagsbehandler og siger at du holder ferie i de dage ferie kortet lyder på hvorefter sagsbehandleren stopper din kontanthjælp i de dage du holder ferie.
Hvis du ikke kontakter din sagsbehandler og stopper kontanthjælpen i de dage du holder ferie begår du socialt bedrageri og skal betale kontanthjælpen tilbage hvilket typisk klares på den måde at du ganske enkelt ikke får udbetalt kontanthjælp for de dage der er holdt ferie og udbetalt ferie penge for.
I grove tilfælde kan det blive en politisag og mistelse af retten til kontanthjælp.

Nu er det ikke ligefrem fordi jeg er en paragraf rytter men det må jo være meget rart for folk at vide hvad de kan foretage sig lovligt uden at få problemer.
Er folk ligeglade med love og regler må de jo så selv tage konsekvenserne.

Medieliderlighed

Skrevet af Philip, Mandag den 31. december 2012, 03:54

En gammel normal lejlighed til ca 5000 kr pr måned eller mindre kan være udmærket og der er ingen grund til at hvert barn har eget værelse hvorimod køjesenge kan være helt fint m 1 værelse til deling 1 stue 1 soveværelse til den/de voksne samt køkken og bad M a o en 3 værelses lejlighed.
Naturligvis vil der være et højt støj niveau men det er man jo selv skyld i ved at sætte 4 børn i verden.

Er man på feks 3 ugers ferie bliver og skal al udbetaling af kontanthjælp stoppes efter de sociale regler der er fastsat og gældende for alle.

3 ugers ferie til Tyrkiet koster 30 000 kr hvis vi siger en billet pris for en uge på 2000 kr x 3 = 6000 kr x 5 = 30 000 kr i nu priser hvilket sikkert er mere i ferie sæsonnen.
Formue
Du kan ikke få kontanthjælp eller starthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person.
https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp.aspx

Så hvis ovenstående er tilfældet har Tania begået socialt bedrageri ved at undlade at oplyse om at hun havde 20 000 kr mere end den lovlige formue på 10 000 kr samt ved at forlade landet samtidig med der modtages kontanthjælp.
Og hvis der kan lægges 2500 kr til side hver måned skulle der måske ses på hvordan det kan lade sig gøre på kontanthjælp og uden at lave sort arbejde eller modtage anden betaling eller penge iøvrigt.

Ja hvis man lever for godt og har for mange penge på kontanthjælp er det nok en god ide at holde lav profil og flyve under radaren fremfor at stille sig op i pressen eftersom det på ingen måde hjælper dine medsøstre men skader dem meget.

hvornår lukker og slukker BT ?

Skrevet af Carsten , Mandag den 31. december 2012, 03:39

er enig med Philip

Skrevet af kim, Mandag den 31. december 2012, 02:20

Men når det er sagt syndes jeg vi alle har pligt til som dansker u andset hvad vores politiske overbevisning er, at vi alle begynder at se hvad der sker i EU og USA, Morten messerschmidt har fuldstændig rad i hvad han siger om EU, Og det er selv om jeg ikke er vild med DF. Jeg vil endeligt opfordre folk til at se inde på YOU TYBE ( Fall of The Republic ).

Det er egentligt ret bemærkelsværdigt at

Skrevet af Philip, Søndag den 30. december 2012, 18:41

Regeringen sænker dagpengeperioden fra 4 år til 2 år så mange ryger på kontanthjælp og derefter vil de lave ændringer så kontanthjælpen bliver sænket så endnu flere bliver fattigere.

Og hver gang Joakim får chancen hetzer han mod dem på kontanthjælp og siger at de er nogle nasserøve der bare skal ud at arbejde uden overhovedet at have nogle egne ideer om hvor det arbejde skal komme fra.

Og den ene gang efter den anden fordrejer han tallene og kendsgerningerne hvorved det må stå klart for enhver klart tænkende at han ikke er andet end varm luft uden nogen tankevirksomhed eftersom han bare kører i den samme rillle i den samme gamle forslidte plade konstant.

Og eftersom han jo åbenbart udtaler sig på sit partis vegne vil jeg helt afgjort sige til de 100 000 på kontanthjælp at de IKKE skal stemme på hans parti men lade det glide ud af folketinget ved næste valg eftersom han og hans parti kun er for de rige hvilket han jo har demonstreret op til flere gange med sin hetz mod arbejdsløse og folk på kontanthjælp i særdeleshed.

Og ved at have et parti mindre kan der jo spares 4,5 milioner kr om året eftersom hvert folketings medlem får ca 500 000 kr om året.

Et sørgelig fakta !

Skrevet af Tove Andersen, Søndag den 30. december 2012, 17:45

2013 blive en værre år end 2012, for alle på overførelse indkomster, hvis der laves en kontanthjælpsreform med de borgerlige partier, hvad alt tyder på, derfor er det sikke at sats for overførelse indkomster blive sat langt net.

Dette er oven i den ændre der er sket for folk overførelse indkomster med skattereform 2012, som gør at folk overførelse indkomster, hver år miste -0,8 % og i år 2015 få udbetale det der svare til en månens indkoste mindre i år 2015 end i dag.

Derfor skal denne kontanthjælpsreform ses som en afvikling af overførelse forøgelses, kontanthjælp og førtidspension komme til at mærke det først, der ville ikke være nogle kontanthjælp og førtidspension når vi når 2020, derved få Lars Løkke Rasmussen ret i at Sulten skal få de arbejdsløse i job.

Derved er vi ved at få en klasses opdelt samfundsmodel, med tre klasse, den arbejde klasse den super rig klasse og alle dem der er arbejdsløse, og som har misten alle muligheder for at kunne få et job, da de andre gruppe ikke ønske at hjælpe dem på nogle måde.

Tove Andersen, 17:45

Skrevet af Philip, Søndag den 30. december 2012, 19:21

Hvis din spådom går i opfyldelse samt at der stadig er lige mange eller flere uden arbejde vil der i 2020 ikke være ansat 14 000 i Politiet men derimod 30 000 med deraf øgede udgifter til statskassen og alligevel vil de ikke kunne dæmme op for den øgede kriminalitet med mord,vold,tyverier,indbrud og anarki som vil opstå hvis folket ingen penge har til at leve for.
Har man mistet alt og ikke kan miste mere er man ligeglad med alt og andres liv tages bare som en selvfølge og uden at blinke for at overleve og tage det den anden har.

For meget?

Skrevet af Kacey, Søndag den 30. december 2012, 16:52

Det undrer mig meget med denne debat! Jeg har altid haft et dejligt job med en god løn og dermed aldrig fået nogen sociale ydelser, udover børnefamilie ydelse som alle børnefamilier i Danmark har ret til uanset indkomst.
Men tilbage i sommers blev jeg sygemeldt og har siden været på sygedagpenge, hvilket betyder med alle de sociale ydelser jeg har haft ret til så har jeg 1500 til 2000 kroner om måneden til alt hvad der skal bruget for at overleve med en familie på 3, (mad, tøj, toilet parir og så videre) Så nej ,eg mener bestemt ikke at de sociale ydelser er for høje! jeg har ikke råd til ferier, biografturer, sjov eller ligene og 5 ud af 7 dage står den på leverpostejs madder til aften for det er det eneste vi har råd til... Så kom ikke at sig at der er nogen der for for meget for som en der ufrivilligt er havnet i "systemet" kan jeg kun sige føj det stinker!!