Forligspartierne bag den faste forbindelse til Tyskland peger på en tunnel under Femern Bælt.

Det bliver efter alt sandsynlighed en tunnel - og ikke en bro, som kommer til at forbinde Danmark og Tyskland under Femern Bælt.

Forligspartierne bag den faste forbindelse over bæltet - som er alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten - besluttede således tirsdag på et møde, at en sænketunnel er den foretrukne tekniske løsning i de videre miljø- eller såkaldte VVM-undersøgelser.

Den endelige beslutning om hele projektet - og herunder om det skal være en tunnel eller en bro - sker dog først, når Folketinget engang vedtager anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt.

Forligspartierne hældte ellers i første omgang mest til en skråstagsbro, fordi den var billigere end en bro.

Men efter at de to projekter endte med at være lige dyre - med 38,5 milliarder kroner for en bro og 37,9 milliarder kroner for en tunnel - har det været afgørende for politikerne, at sænketunnelen vil skabe flest danske arbejdspladser.

Skal der bygges en bro, skal stålet nemlig hovedsageligt hentes fra Kina. Hvorimod betonfundamentet til en 17,6 kilometer lang sænketunnel - med to vejspor og to togspor - skal støbes i nærheden af byggeprojektet.

Med 110 kilometer i timen på motorvejen giver det bilisterne en rejsetid i tunnelen på 10 minutter. Togpassagerne vil være syv minutter om at rejse fra kyst til kyst.

Det tager seks et halvt år at opføre en tunnel eller en bro, fra spaden er sat i jorden. Hvis forarbejderne som forventet er færdige i slutningen af 2013 eller begyndelse af 2014, vil forbindelsen derfor kunne stå færdig i 2020.

/ritzau/