En splinterny, lille familiebil til 50.000 - 60.000 kroner. En bil, der ruller ca. 25 km/l på literen, og som derfor næsten intet koster i såkaldt grøn afgift. Og som alligevel har et pænt sortiment af sikkerhedsudstyr. Det lyder som et eventyr i økonomisk pressede danske bilist-ører. Og som et mareridt for europæiske bilproducenter. Men det bliver efter alt at dømme snart skinbarlig virkelighed.

For netop som finanskrisen kradser allermest, starter indiske Tata produktionen af verdens billigste bil kaldet Nano. Den blot 3,1 meter lange, æggeformede mini med hækmotor og plads til fire personer lanceres 23. marts på det indiske hjemmemarked. Året efter kommer turen til Danmark.

For farlig til Europa
Prisen i Indien ligger fast omkring 100.000 rupees svarende til 12.000 kroner. Dermed bliver Nano et firehjulet alternativ til de millioner af indere, der i dag transporterer hele familien på en tohjulet scooter.

Tidligere har eksperterne afvist, at den simple Nano ville komme til Europa. For tarvelig og farlig, lød vurderingen. Men en forbedret udgave kaldet Nano EU er lige nu showstopper på biludstillingen i Geneve.

Nellemann A/S, der også importerer Kia og Tata-ejede Jaguar, forventer at tage bilen hjem til Danmark. Efter normale kalkulationsmetoder vil Nano EU kunne sælges til omkring max. 60.000 kr. inkl. fragt, forhandleravance, alle afgifter og fradrag for bl.a. god benzinøkonomi.

Fortroligt
- Vi har lavet en fortrolighedserklæring, der gør, at jeg faktisk ikke kan sige ret meget. Men de tal, du nævner er ikke helt ved siden af. Med i billedet hører, at loven om registreringsafgift rummer en passus, hvorefter afgiften på en ny bil ikke kan være mindre end 30.000 kr.

- Men selv med dette beløb indregnet skulle det være muligt at sælge bilen for omkring de 60.000 kr., siger Jacob Nellemann, der dog pointerer, at kontrakten med Tata endnu ikke er underskrevet.

For at gøre Nano salgbar i Europa, er den forbedret, forstærket og forstørret på en lang række punkter. Akselafstanden er forlænget to centimeter for ikke at støde europæiske knæ på bagsædet, Mens en øget bredde på otte centimeter gavner både design og køreegenskaber.

Mere sikkerhed
Fronten er forstærket og gjort hele 19 centimeter længere for at leve op til EUs skrappe kollisionskrav. Sikkerhedsudstyret omfatter airbags, abs-bremser og esc-antiskrid.

Tata stopper ikke her i bestræbelserne på at få forvænte europæere til at tage Nano alvorligt.

I modsætning til inderne, der nøjes med en tocylindret 0,6 liters motor med 33 heste, får vi en trecylindret maskine med 70 hk, ligesom vi forkæles med bekvemmeligheder som servostyring, elruder og femtrins automatgear.

Skrabet. men velbygget
Ifølge Tata vil Nano Europa udlede mindre end 100 gram CO2 per kilometer, hvilket kan oversættes til et benzinforbrug på mere end 25 km/l.

Et pænt fradrag i den i forvejen mikroskopiske registreringsafgift kan hentes her. Bilens lave produktionspris betyder, at den ikke belemres med den høje registereingsafgift på 180 pct. Den nøjes med 105 pct.

Holder prisen mellem 50.000 og 60.000 kr. bliver den indiske sparebil ca. 30.000 kroner biligere end næstbilligste bil på det danske marked, Det er p.t. Chevrolet Matiz til lidt under 90.000 kr.

Det tyske bilblad AutoBild prøvekørte for nylig en Nano Europa prototype og konkluderede, at den nok var skrabet og basal. Men også forbløffende rummelig og velbygget.

Alt tyder altså på, at danske favoritter som Toyota Aygo, Fiat Panda og Chevrolet Matiz snart får konkurrence fra Indien, når Tata slipper verdens billigste bil løs i 2011. Konkurrenterne får noget at tænke på.