Kaptajnen for krydstogtskibet Costa Concordia, der stødte på grund fredag og endte med at synke lørdag, blev lørdag tilbageholdt af italiensk politi. Det skriver flere italienske nyhedsmedier.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Kaptajnen Francesco Schettino blev arresteret, mistænkt for flerdobbelt manddrab, at sejle sit skib på grund og at forlade sit skib, oplyser italienske politi lørdag aften ifølge nyhedsbureauet Reuters. Skibets kaptajn er blevet ført til et fængsel i provinshovedstaden Grosseto, hvor han afventer yderligere forhør.

Ifølge den italienske avis Corriere della Sera har kaptajnen under de indledende afhøringer fortalt myndighederne, at skibet stødte på en klippe under vandet, som ikke var med på søkortene. Herefter begyndte skibet at tage vand ind, og kaptajnen valgte at ændre skibets kurs, for at komme tættere på øen Giglio og dermed gøre redningsaktionen lettere.

Men ifølge en tekniker, som er med til at undersøge, hvad der er årsagen til ulykken, var skibet Costa Concordia allerede inden sammenstødet med klippen kommet ind på en forkert rute.

- Costa Concordia burde slet ikke befinde sig der, hvor den ramte klippen. Om det skyldes en menneskelig fejl eller en fejl i navigationssystemerne om bord eller en blanding af begge dele, det skal de tekniske undersøgelser vise, siger kilden til Corriere della Sera.

Stefania Pini, der ejer en kaffebar på havnen på øen Giglio, siger til den italienske avis, at det kun kan skyldes en fejl, at skibet sejler mod en klippe.

- Alle klipperne i vandet omkring øen er tegnet ind på søkortene.

Henrik Rosendal-Jensen, der er lods og områdeleder i København for det statsejede selskab, Danpilot, som hjælper med at guide de udenlandske krydstogtskibe ind i Københavns Havn, siger, at der kan være flere årsager til, at man støder på grund.

- Men mit bud er, at det er en menneskelig fejl eller uopmærksomhed, der er årsagen, siger Henrik Rosendal-Jensen.

Henrik Rosendal-Jensen er selv uddannet kaptajn og har siden 2004 fungeret som lods. Han fortæller, at Costa-skibene normalt har godt udstyr, der kan forudse rev som det, krydstogtskibet ramte.

- Der er typisk to, der står for navigeringen om bord på et skib af den størrelse. Den ene har magten, mens den anden så kontrollerer, at det, der bliver foretaget, er korrekt. Så i den konkrete situation kan det ikke udelukkes, at det måske er to, der har lavet en fejl og ikke passet deres navigering, siger Henrik Rosendal-Jensen til bt.dk.

Han understreger dog, at kaptajnen på skibet selvfølgelig har det fulde ansvar.

ITALY-SHIP/

Costa Concordia var også ude for en ulykke for fire år siden i havnen i Palermo på Sicilien. Det var den 22. november 2008.

Skibet blev dengang overvældet af bølger forårsaget af dårligt vejr. Skibet fik en stor flænge i stævnen og højre side af båden. Der var ingen konsekvenser for passagerer og besætning.