Hvor meget skal man tænke over, hvad man skriver på Facebook? Hvor ofte skal man skrive et nyt opslag, lægge nye billeder op og gør det overhovedet en forskel i forhold til at få nye venner, score det fede drømmejob eller måske endda en ny kæreste? Ifølge ekspert i sociale medier er svaret ja, ja, ja og ja. I hvert fald hvis man gider bruge tid på at arbejde lidt med sin Facebookprofil.

For mange er den tid, vi bruger på Facebook, måske mest en måde at holde kedsomheden i skak, mens vi venter på toget, ligger på sofaen eller mens vi keder os på jobbet. Hvad har vennerne lavet af pinligheder i weekenden, hvor mange 'likes' har mit seneste billede fået og er der sket noget i den store verden, som er gået min næse forbi. Men ifølge ekspert i sociale medier Thomas Bigum, der blandt andet holder foredrag om brugen af Facebook, er det sociale medie også et fremragende værktøj til at 'brande' sig selv og skabe gode netværk. Noget som i sidste ende kan være med til at give dig en fordel frem for alle de andre ansøgere, når du er på jagt efter et nyt job

»I forhold til jobsøgning tror mange fejlagtigt, at det primært foregår via det sociale medie LinkedIn. Men arbejdsgivere kaster altså også i højere grad deres blikke på Facebook for at se, hvem der virker mest attraktive for deres virksomhed. Det samme gør sig faktisk gældende, hvis man har en online datingprofil. Tilbage i 00’erne var der en vis skepsis overfor at ’mødes’ med folk online, når man nu ikke kendte dem i virkeligheden. I dag er det jo lige omvendt. Nu bruger vi faktisk Facebook til at finde ud af, hvem folk er på forhånd via deres Facebookprofil,« siger Thomas Bigum.

Derfor mener han, at man ligeså godt kan udnytte det sociale medies mange muligheder til at fremhæve sine egne kompetencer på det sociale medie. Herunder giver Thomas Bigum en række gode og simple råd til, hvordan du nemt kan gøre din Facebookprofil indbydende.

1. Gør din profil åben    

I Facebooks instillinger kan man i store træk selv bestemme, hvor åben ens profil skal være, altså hvor mange der kan følge med i, hvad man skriver og hvilke af ens billeder, der er tilgængelige, for brugere, man ikke på forhånd er venner med. Hvis man virkelig ønsker at bruge sig selv aktivt på Facebook, så er det en fordel, at have en åben Facebookprofil. Derudover er det en god idé, at lade folk vide hvilken baggrund man har. Hvor er man født, hvilke uddannelser man har taget og hvilke steder man har arbejdet.

2. Vælg dine billeder med omhu

Tænk over, hvordan du fremstår på dit 'coverbillede' og dit profilbillede. De to billeder er med til at danne et førstehåndsindtryk af dig, når folk klikker sig ind på din profil. Mange vælger et coverbillede af en solnedgang taget på en ferie. Det er uskyldigt og neutralt. Men selvom det ikke støder nogen, fortæller det heller ikke meget om dig selv som person. Man kan med fordel bruge et coverbillede til at fremhæve sig selv positivt. Det kan være et billede fra en festlig begivenhed i selskab med nogle gode venner eller familie. På den måde kan man vise omverdenen, at man rent faktisk er et udadvendt menneske, og at man fungerer socialt. Har man eksempelvis løbet et halvmaraton, er det oplagt at bruge et billede fra det sekund, man krydsede målstregen. Det sender et signal om karakter og viljestyrke. Dit profilbillede behøver heller ikke være et super professionelt portrætfoto. Det kan man bruge, hvis man har en profil på LinkedIn. Vælg istedet et billede, der udtrykker følelser og viser noget personlighed. Det handler jo om at skille sig ud. Generelt bør man undgå, at vælge billeder, der risikerer at støde folk fra. Eksempelvis hvis man er meget religiøs eller politisk aktiv.

3. Tænk over, hvad du skriver i dine opdateringer

Man kan med fordel tanke sig en kop kaffe og bruge en halv time på at se sine egne Facebook-opdateringer igennem. Hvad fortæller de, hvilket indtryk efterlader de hos folk, der ikke kender dig? Hvis de overvejende indeholder negative udbrud om, at toget endnu en gang var forsinket, køen i supermarkedet var urimelig lang og vejret iøvrigt også var dårligt, så efterlader det også et negativt indtryk af dig som person. Det er ikke den bedste måde, at udvide sit netværk på. De fleste vil hellere have venner og medarbejdere, som er positive og fokuserer på glædernei livet frem for modgangen.

4. Tænk over, hvor ofte du skriver en opdatering 

Der findes ikke en bestemt formel for, hvor ofte man skal skrive opdateringer på Facebook. Nogle har mere på hjerte end andre. Men det er de færreste, der har en så spændende og sindsoprivende hverdag, at man kan skrive 10-15 Facebook-opdateringer i døgnet, som er interessante for andre end en selv. Er man nærmest hyperaktivt på dette område, kan man med fordel skrue ned for tempoet og overveje, om man nu virkelig har noget væsentligt på hjertet, inden man skriver endnu en opdatering. Omvendt behøver det ikke nødvendigvis være negativt, hvis der går længe imellem, at man ytrer sig på Facebook. Men man forsømmer afgjort en mulighed for at score nogle pluspoint, hvis der går måneder imellem man skriver en opdatering.

5. Sammenhæng mellem Facebook og virkeligheden

Det kan være nok så fint, at du udstråler overskud, virker udadvendt, punktligt, velovervejet og alt muligt andet på Facebook. Men det nytter ikke ret meget, hvis du kommer for sent til jobsamtalen eller en date over en kop kaffe, og du så efterfølgende ikke kigger modparten i øjenene og nervøst kæmper med at få ordene over dine læber. Med andre ord skal du sørge for, at de styrker og kompetencer, som du fremhæver via Facebook, også skal gøre sig gældende når du møder folk i virkeligheden. Hvis du er introvert, skal du ikke give indtrykket af, at du er udadvendt helt ud til fingerspidserne. Det handler om at gøre sig selv klart fra begyndelsen, hvilke kompetencer man besidder, og så forsøge at fremhæve dem.