Regningen for det gigantiske byggeri af Lynetteholmen eksploderer igen.

Helt konkret vil byggeriet af næste fase af den kunstige halvø koste 437 millioner kroner mere end først budgetteret.

Det viser helt nye tal fra By & Havn.

I forbindelse med udbudsprocessen på fase 2 af selve anlægget af Lynetteholmen blev regningen  vurderet til at være 1.588 millioner kroner.

Men den nye kontrakt med entreprenørvirksomheden Per Aarsleff A/S lander på 2.025 millioner kroner.

Det vil sige en ekstra regning på knap en halv milliard kroner.

Ingvar Sejr Hansen, der er udviklingsdirektør i By & Havn, oplyser, at en række stigende udgifter er årsagen. 

»Grunden til fordyrelsen af fase 2 er primært, at By & Havn ligesom resten af verden har oplevet stigende priser i bygge- og anlægsbranchen, herunder øgede udgifter til lønninger, brændstof og nye arbejdsgange i anlæg af fase 2,« siger han. 

Stiger og stiger
Det er ikke første gang, udgifterne til byggeriet af Lynetteholmen eksploderer. 

Anlæggelsen af Lynetteholmens ydre omrids – den såkaldte perimeter, der billedlig talt kan ses som kanten på et gigantisk badekar – er opdelt i to faser.

Fase 1 havde et oprindeligt groft estimeret budget på 300 millioner kroner, men prisen endte i januar 2022 på 497 millioner kroner.

Altså en ekstra regning på næsten 197 millioner kroner. 

Ingvar Sejr Hansen, fase 1 blev også langt dyrere end planlagt, og nu er det altså anlæg af fase 2, der også stiger markant. Hvad vil du sige til skatteborgerne, der bare oplever, at prisen for Lynetteholmen stiger og stiger?

»Vi forventer fortsat, at indtægterne fra jordmodtagelse kan dække udgifterne til anlægget af Lynetteholm, så skatteborgerne ikke skal betale for anlæg af halvø og stormflodssikring,« siger udviklingsdirektøren og tilføjer: 

Her er Ingvar Sejr Hansen, der er udviklingsdirektør i By & Havn. 
Her er Ingvar Sejr Hansen, der er udviklingsdirektør i By & Havn.  Foto: By & Havn
Vis mere

»Det er samme model, som vi har haft for opfyldet i ydre Nordhavn, som også er betalt af indtægterne fra jordmodtagelse og altså ikke af skatteborgerne.«

Hvor sikker er du på, at indtægterne for jordmodtagelse til Lynetteholmen vil stige på samme måde, så det dækker de ekstra mange millioner, det nu vil koste at bygge anlægget?

»Den forøgede anlægspris for fase 2 modsvares af lavere finansieringsomkostninger, da vi kan hjemtage lån til en lavere rente end forventet,« siger Ingvar Sejr Hansen. 

Han fortsætter:

»Projektets businesscase er derfor fortsat i balance, og vi er trygge ved businesscasen i stormflodssikringen, da vi har konservative antagelser vedrørende fremtidige mængder og priser for jordmodtagelse fra byens byggepladsen.« 

Alt i alt er de samlede anlægsomkostninger nu estimeret til 4,2 milliarder kroner.

Det betyder, at anlægget af Lynetteholmen samlet set bliver cirka en milliard dyrere end i 2021, hvor der blev indgået en politisk aftale om det gigantiske byggeprojekt. 

»Anlægsbudgetter bliver pris-indekseret årligt, og Lynetteholms anlægsbudget fra 2021 svarer derfor til 3,1 milliard kroner i 2023-priser. Det skyldes stigende priser i bygge- og anlægsbranchen gennem de seneste år, og det har betydet, at Lynetteholms samlede anlægsbudget er steget med cirka en milliard kroner,« siger udviklingsdirektøren. 

I januar 2022 nægtede daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) at lade sig interviewe, hvis B.T. ikke ville anerkende, at anlæggelsen af Lynetteholmen hviler økonomisk i sig selv. Se videoen med optrinet her