Danskere og spaniere har samme holdning til, hvordan ferien skal holdes. Men vi har europæisk bundrekord, når det kommer til budgettet til ferien.

Sommer - helst sol - men i hvert fald ferie.
Sådan har vi danskere det.

Vi elsker solen, og ganske vist er der mange, som rejser efter sikker sol i sommerferien, men overordnet set er det alligevel ikke den, der betyder mest i feriesammenhæng.

Danskerne er et af de europæiske folk, som bruger den største andel af feriebudgettet på ferier i eget land. Kun spanierne er endnu mere glade for at holde ferie hjemme.

Læs også: Nervepirrende spansk bjergsti genåbnet

I det hele taget er spanierene tilsyneladende det folkefærd, som ligner os mest, når det handler om, hvad vi ynder at bruge vores feriepenge til - nemlig ferie i hjemlandet samt sociale aktiviteter som badeliv, restaurant- og cafébesøg.

Det viser en undersøgelse, som Ferratum Groups, der er en finsk net-baseret udlånsvirksomhed, står bag.

Firmaet har spurgt sine kunder i 16 lande om deres ferieønsker og ferieforbrug, og 5.500 har deltaget i undersøgelsen.

Om ferieforbruget, altså hvor stor en andel af vores penge, vi bruger på ferie, viser det sig overraskende, at danskerne er de mest påholdende målt efter hvor stor andel, vi bruger.

Hvor de 16 nationaliteter i gennemsnit bruger knap halvdelen, 47,2 pct. af deres disponible husstandsindkomst til sommerferie, bruger danskerne kun godt en fjerdedel, 26.5 pct., mens finnerne bruger 33,5 og svenskerne 41,2 pct.
Størst andel bruger man i Estland og Letland med henholdsvis 60,2 og 60,1 pct. af dem disponible husstandsindkomst.

Læs også: Ny tysk dom kan give billigere hotelværelser

Der er også markenat forskel på, hvad de forskellige nationaliteter bruger pengene til. I Bulgarien og i Letland går den største andel af feriebudgettet til planter til haven og maling og andre materialer til vedligeholdelse og udbygning af huset, 21 og 19 pct. Mens rejser i hjemlandet er nummer to med 19 og 15 pct.

Tyskerne bruger den største andel af deres feriebudget, 14 pct., på sommermode og shopping. Samtidig er tyskerne den eneste af de 16 nationaliteter, som bruger en større andel på at rejse til udlandet, 13 pct., end på rejser i hjemlandet, 12 pct.

Og rumænerne topper som de mest børneorienterede. Her bruges 12 pct. af feriebudgettet på børneaktiviteter, mens gennemsnittet for alle lande kun er 6 pct.

Læs også: Tivoli flyver stadig højest

Både for danskerne og spanierne bruges største andel af feriebudgettet på rejser i hjemlandet, 20 og 25 pct. og næststørste andel, 16 og 24 pct., bruges på sociale aktiviteter som strandklubber, restaurantbesøg, caféeer og barer, og en næsten lige stor andel bruges på sommertøj og shopping, 11 og 12 pct.

Men så kommer solen ind - danskerne bruger flere af deres feriepenge på udlandsrejser end spanierne: 15 mod 8 pct.

EUROPAS FERIEBUDGET
17 pct. til rejser i eget land
13 pct. til sociale aktiviteter
12 pct. til sommertøj og shopping
12 pct. til renovering af have og hjem
11 pct. til rejser til udlandet
10 pct. til familiesammenkomster
6 pct. til børneaktiviteter
6 pct. til fritids- og ferieinvesteringer - (fra sportsudstyr til campingvogne)
6 pct. til festivaler
5 pct. til sportsaktiviteter - (udgifter til egen deltagelse)
2 pct. til sportsbegivenheder - (udgifter til at overvære dem)
(Kilde: Ferratum Groups)