Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Uber-chaufføren Kim Hasbo fortæller om sine udfordringer, hvis Uber i sidste ende trækker sig ud af det danske marked. Det ville få fatale konsekvenser for hans situation, men det giver SF's Karsten Hønge ikke meget for.

Kim Hasbo er 57 år og kommer fra Næstved. Hans hjemmeregnskab er bygget op omkring to ting. Han er selvstændig erhvervsdrivende og kæmper for at få pengene fra firmaet til at strække. Og så er han Uber-chauffør. For Kim Hasbo og familien er indtægten fra Uber en nødvendighed for at få smør på brødet.

»Uber får min økonomi til at hænge sammen, fordi jeg endnu ikke kan leve af min virksomhed. Uden pengene fra min Uber-kørsel, vil jeg gå konkurs,« fortæller han uden dog at ville være konkret omkring, hvor stor en indtægt han har haft.

Regeringen, Dansk Folkeparti, SF, de Radikale og Socialdemokraterne blev torsdag enige om en ny taxilovgivning.  Det er en aftale, som kan betyde Ubers endeligt i Danmark. Uber-chauffører skal nu have sædefølere og taxameter i bilen, så Skat bedre kan kontrollere indtjeningen, og det kan ændre alt for en chauffør som Kim Hasbo.

Regeringen, SF, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og de Radikale har indgået en aftale om blandt andet sædefølere og taxameter i bilerne. Det bliver en udfordring for Uber i Danmark. Her ses transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Regeringen, SF, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og de Radikale har indgået en aftale om blandt andet sædefølere og taxameter i bilerne. Det bliver en udfordring for Uber i Danmark. Her ses transportminister Ole Birk Olesen (LA). Foto: Liselotte Sabroe
Vis mere

Samkørsel og lidt ud over

Han fortæller, at han primært bruger Uber-kørslen til at dække de omkostninger, han har, når han skal køre fra sin bopæl i Næstved og ind til hovedstaden. Samtidig tjener han lidt ekstra penge, hvis han mellem to møder har noget tid, han skal slå ihjel. For ham varierer indtægterne, men han er især afhængig af at kunne sænke udgifterne på sin egen transport.

»Der er jo ikke nogen, der ønsker at gå konkurs. Heller ikke mig i en alder af 57 år. Men jeg ville blive nødt til at lukke mit eget firma og i sidste ende måske også gå fra hus og hjem. Jeg håber selvfølgelig ikke, det kommer til at gå så vidt, men det er altså den indtægt, der får det hele til at gå op hjemme hos os,« siger chaufføren.

Piratkørsel

Karsten Hønge, der er transportordfører og ordfører mod social dumping i SF, forstår ikke bekymringen hos Kim Hasbo. For ham er Uber en piratkørsel, der underbyder en velorganiseret taxi-branche:

»Vi kan jo altid opfinde alle mulige historier om nogen, der har en virksomhed, der ikke kører rundt, eller man har fået et lille barn, eller man har dårlig ryg, og man så har brug for at omgå reglerne for alle andre i samfundet. Jeg går ud fra, at han også gerne vil have fair og ordentlige konkurrencebetingelser i sin egen virksomhed. Og det skaber Uber ikke for de etablerede taxi-selskaber,« siger Karsten Hønge.

SFs Karsten Hønge giver ikke meget for den ekstra indtjening, der har stor betydning for Kim Hasbo. Han understreger, at al taxi-kørsel skal være i overensstemmelse med loven
SFs Karsten Hønge giver ikke meget for den ekstra indtjening, der har stor betydning for Kim Hasbo. Han understreger, at al taxi-kørsel skal være i overensstemmelse med loven Foto: Henning Bagger
Vis mere

Lodrette løgne

Han går ind for den almindelige samkørsel, hvor to eller flere deles om udgifterne for transporten, men han mener bestemt ikke, det er det, Uber er sat i verden for.

»Uber praktiserer jo lodrette løgne. De kalder det samkørsel, og så har jeg lyst til at spørge: ’Hvor dumme tror I lige, vi er?’. De bliver ved med at fastholde at det er samkørsel, og sådan noget provokerer mig. Jeg vil ikke tales til, som om jeg er komplet idiot, for enhver kan jo se, det er taxi-kørsel.«

»Lovgivningen i Danmark og det danske samfund er ikke et ta’-selv-bord. Hvis han har brug for at køre samkørsel til København, synes jeg det er rigtig fint. Men når det er taxi-kørsel, skal man overholde reglerne,« understreger Karsten Hønge.

Andre læser også