»Det er helt grotesk« og »Nu rabler det da fuldstændigt for ministeren.«

Kritikken vælter ned over transportminister Benny Engelbrecht, der nu kaldes i samråd af Enhedslisten og Frie Grønne.

Årsagen er, at det nu er kommet frem, at anlæggelsen af den kunstige halvø Lynetteholmen bliver dyrere, end ministeren tidligere har sagt.

Bare den første lille del af anlæggelsen af Lynetteholmens ydre omrids – den såkaldte Fase 1 – er gået fra at have et budget på 300 millioner kroner til en kontraktpris på 497 millioner kroner. En stigning på hele 66 procent.

Og det samlede budget til anlæggelsen af Lynetteholmens ydre omrids – den såkaldte perimeter – på 2,5 milliarder kroner vil ikke længere holde, oplyste udviklings- og salgsdirektør i By & Havn Ingvar Sejr Hansen søndag til B.T.

Københavns Kommune har stillet en skatteyderbetalt underskudsgaranti på 400 millioner kroner i forbindelse med kommunens ønske om, at den østlige side af øen udformes som et kystlandskab. Underskudsgarantien bliver aktiveret, hvis By & Havn ikke får nok indtægter fra jorddeponi på Lynetteholmen.

Skatteborgerne i Københavns Kommune kan altså komme til at hænge på en regning på op til 400 millioner kroner. Set fra By & Havns synsvinkel hviler anlæggelsen af Lynetteholmen økonomisk i sig selv, når garantien indregnes. Men set fra de københavnske skatteborgeres synsvinkel er sagen en anden, fastslog professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau søndag i B.T.

»Hvis underskudsgarantien aktiveres, hviler anlæggelsen af Lynetteholmen ikke i sig selv,« sagde han og tilføjede:

»Det ligger jo i ordet underskudsgaranti. Hvis der ikke kommer indtægter nok ind fra jorddeponi over de næste mange år, så skal skatteborgerne i Københavns Kommune til lommerne. Og det siger sig selv, at anlæggelsen af Lynetteholmen så ikke hviler i sig selv. Så er det jo ikke selvfinansierende.«

For to uger siden tog Benny Engelbrecht første spadestik til Lynetteholmen. Her krævede han, at B.T. skulle bekræfte, at anlæggelsen af Lynetteholmen hviler økonomisk i sig selv. Da B.T. påpegede, at der var usikkerhed om Lyntteholmens økonomi, nægtede Benny Engelbrecht at fortsætte interviewet og vendte sig bort.

I januar 2022 tog daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) det første spadestik til Lynetteholm i Københavns Havn. På byggepladsen på Refshaleøen ville en journalist fra B.T. spørge ind til usikkerheden ved projektets samlede regning, hvilket ministeren ikke ville tale om, før B.T. havde sat sig »grundigt ind i de økonomiske forhold«. Arkivfoto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
I januar 2022 tog daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) det første spadestik til Lynetteholm i Københavns Havn. På byggepladsen på Refshaleøen ville en journalist fra B.T. spørge ind til usikkerheden ved projektets samlede regning, hvilket ministeren ikke ville tale om, før B.T. havde sat sig »grundigt ind i de økonomiske forhold«. Arkivfoto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix Martin Sylvest

»Det er helt grotesk. Hans argumentation er, at det er en forudsætning for projektet, at det er selvfinansierende. Men når virkeligheden banker på, og forudsætningerne skrider – allerede fra første spadestik – så holder han krampagtigt fast i, at det er en forudsætning, at projektet er selvfinansierende,« siger Henning Hyllested, der er Enhedslistens transportordfører.

Han er rystet over Benny Engelbrechts krav om, at B.T. skal bekræfte hans udlægning af Lynetteholmens økonomi for at ville lade sig interviewe.

»Hans afvisning af at tale med B.T. er endnu mere grotesk. I foreholder ham jo bare virkeligheden. Og den må han altså forholde sig til,« siger Henning Hyllested, der nu kalder ministeren i samråd.

Han er ikke den eneste skarpe kritiker på venstrefløjen.

»Nu rabler det da fuldstændigt for ministeren. Lynetteholmen har lige fra begyndelsen været en økonomisk illusion og en miljømæssig katastrofe. Det er ikke andet end et kasinoprojekt, hvor man gambler med økonomien og miljøet,« siger Sikandar Siddique, der er formand for Frie Grønne, og tilføjer:

»Ministeren har sågar fjernet klageadgangen, ikke fået udarbejdet tilstrækkelige miljøvurderinger, og så snakker han om en økonomi, der hviler i sig selv, mens første fase af projektet allerede er 200 millioner kroner dyrere end forventet. Det holder overhovedet ikke.«

Sikandar Siddique fortæller, at Benny Engelbrecht har sat sin ledende sekretær i Transportministeriet til at sende ham en mail, hvor han inviteres til kaffemøde om Lynetteholmen.

Den mail blev sendt tirsdag 20. januar, dagen efter B.T. havde bragt det interview, hvor Benny Engelbrecht stillede krav om, at B.T.-journalisten skulle bekræfte, at Lynetteholmens økonomi 'hviler i sig selv'.

Sikandar Siddique oplyser, at han har sagt nej tak til kaffemødet.

I stedet vil også han have ministeren i samråd.

»Hele ministerens håndtering af den her sag er en demokratisk udfordring. Nu lod han jo ikke B.T.s journalist stille ham spørgsmål – så må han jo svare på dem i et samråd,« siger han.

Også blandt de blå partier er der hårde ord.

»Jeg er noget forundret over, at anlægsbudgettet nu ser ud til at skride,« siger Hans Kristian Skibby, transportordfører for Dansk Folkeparti, og fortsætter:

»Det virker besynderligt, al den stund at det kun er et par uger siden, at jeg fik svar på mine spørgsmål omkring økonomien fra transportministeren, hvor han klart tilkendegav, at man havde styr på økonomien på etape 1 af det samlede Lynetteholmen-projekt,« siger han.

Mette Thiesen fra Nye Borgerlige er også kritisk.

»Det økonomiske grundlag for Lynetteholmen er lidt elastik i metermål. Der er generelt for mange ting, der er uafklarede, og det er endnu en god grund til, at projektet bør sættes på pause,« siger hun.

Transportminister Benny Engelbrecht henholder sig til, at By & Havn forventer, at de højere udgifter til at anlægge Lynetteholmens ydre omrids vil blive udlignet af øgede indtægter fra jorddeponi på halvøen over de kommende årtier.

»Det er korrekt, at vi ser prisstigninger mange steder ved anlæg, men det går begge veje,« sagde han søndag til B.T.