Kalenderen viste 4. februar 2024, da en 23-årig kvinde klokken 2 om natten prajede en taxa og bad den 27-årige taxachauffør Abbas Fadhel Abbas Mahdi om at køre hende hjem til sin lejlighed i Valby.

Og det gjorde han da også.

Men den irakiske taxachauffør valgte imidlertid også at følge den berusede kvinde op til lejligheden, hvor han tog hendes tøj af og efterfølgende voldtog hende.

Voldtægten kostede den 27-årige mand to års fængsel og en udvisning, men sagen er desværre langt fra eneste af den type.

De seneste par år har der nemlig været en lang række sager, hvor taxachauffører er blevet dømt for enten voldtægter eller voldtægtsforsøg.

Senest var der i onsdags en sag for retten, hvor en 47-årige taxachauffør er sigtet for lørdag den 7. december 2024 at have voltaget en kvinde i sin egen taxa.

Manden blev i den forbindelse varetægtsfængslet i 27 dage, men nægter sig skyldig.

De mange voldtægtssager bliver kaldt en »skamplet på taxabranchen« af vicedirektør og ansvarlig for taxisektoren hos Dansk PersonTransport, Trine Wollenberg.

»Jeg synes, det er absolut forfærdeligt. Især forfærdeligt for de kvinder, der har været udsat for det her, og som bare gerne ville have en tryg og sikker rejse hjem,« siger hun og fortsætter:

»Og så er det en skamplet på taxabranchen og de mange chauffører, som gør et godt stykke arbejde. Der er bare nogle brodne kar, der ødelægger det.«

Men ifølge Trine Wollenberg kan man i taxabranchen allerede have fundet løsningen til at få nedbragt tallet.

De seneste to uger har danskerne nemlig kunnet se ordet 'tryg.taxi' på en lang række hyrevogne over landet.

Ordningen skal skabe tryghed hos kunderne gennem ti principper. 

»Det bygger på en række principper, og det kan eksempelvis være, at man som taxaselskab skal tjekke chaufførernes straffeattester jævnligt,« siger Trine Wollenberg.

Men er der nogen af principperne, som I ved ville have forhindret et af de mange overgreb, jeg præsenterede for dig før?

»Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kender de konkrete sager godt nok, men jeg kan sige, at vi ikke normalt får besked fra systemet, hvis en chauffør får en dom. Med det her princip vil det jo blive opdaget, fordi vi jævnligt vil tjekke det.«

Så spørger jeg på en anden måde. Hvis der sidder et af ofrene fra en af de førnævnte sager - vil hun så kunne læse principperne og sige: ‘Dét princip ville have forhindret mit overgreb’?

»Jeg må bare være ærlig og sige, at jeg ikke kan gå konkret ind i de sager, men meningen er at det skal give en tryghed, når man kører med taxaerne.«

Det kunne tænkes, at en taxachauffør, der bliver dømt for et overgreb, måske tidligere er kommet med en grænseoverskridende kommentar eller lignende under en taxatur. Vil en klage over sådan noget blive taget mere seriøst nu?

»Ja, et af vores principper handler om, at vi har nultolerence på det her område. Vi tolererer ikke grænseoverskridende adfærd, så derfor vil jeg også bare opfordre til, at kunderne klager, hvis der er det mindste. Også selvom det eksempelvis 'bare' er en kommentar, og der ikke skete noget med en.«