Det nærmer sig rent tyveri fra helt almindelige forbrugere i tusindvis, når flyselskaber som især lavprisselskabet Ryanair bruger alskens kneb for at undgå at betale kompensation til kunder, hvis afgange bliver aflyst eller forsinket. Det er især aktuelt lige nu, da selskabet har været ramt af en række strejker hen over sommeren, fordi medarbejdere er utilfredse med løn- og arbejdsvilkår, skriver Politiken.

Sagerne med manglende kompensation til kunder er eksploderet, efter at EU-Domstolen i foråret slog fast, at selskabet skal betale en kunde kompensation på maksimalt 4.475 kroner, hvis det skyldes interne forhold i selskabet såsom strejke. Men private selskaber, der hjælper kunder med at inddrive kompensation, melder om mindst 2.000 sager, hvor selskabet ikke har betalt. Humlen er bare, at de private selskaber skal have en rimelig stor procentdel af den kompensation, kunden får tilbage, så under alle omstændigheder mister man penge på noget, som man fuldkommen uforskyldt er havnet i, plus den tort og svie, det kan medføre at misse en flyafgang.

Og det kan simpelthen ikke være rigtigt, at Ryanair og andre lavprisselskaber kan slippe af sted med en praksis, der nærmest ser ud til at være systematisk. Hvor er selskabets moral henne – er den placeret langt oppe over skyerne? Og hvor er EU henne? Der må da være nogle sanktioner over for flygiganten, der kan tages i brug, hvis man helt ser igennem fingre med den lovgivning, der skal beskytte forbrugerne.

Hvis ikke der sker noget på EU-niveau, må Lars Løkke pakke sin kuffert, rejse til Bruxelles og slå i bordet, så Ryanair forstår, at de ikke kan slippe af sted med denne usympatiske praksis. Margrethe Vestager har som konkurrencekommissær haft held med at udskrive kæmpe bøder til giganten Google. Måske man også skulle tage skrappe midler i brug over for Ryanair?