Lyt til artiklen

Flyene er nu igen begyndt at lette i en lind strøm fra ferieparadiset Bali. En vulkan i udbrud har ellers holdt dem på jorden i lange perioder, hvilket har gjort det svært for turister at komme hjem fra ferie.

Parret Emil Broo Holm og Katrine Larsson Zachariassen, begge 25, skulle have været på et fly hjem til Danmark i torsdags efter tre ugers 'fantastisk' ferie. Men vinden blæste ikke deres retning. Aske fra vulkanen Mount Raung, der var i udbrud, forhindrede deres fly mod Doha, hvor de skulle mellemlande, i at lette.

I Ngurah RaiI Lufthavnen på Bali ankom parret sammen med alle de andre feriegæster, der var klar til at komme hjem.

I lufthavnen fornemmer de dog hurtigt, at det måske ikke bliver så let. Flere fly står som aflyste på grund af vulkanasken. Flyet til Doha er der imidlertid ikke noget information om. Først da Emil Broo Holm ved et tilfælde opdager et A4-papir med information, der hænger på en væg, kan de se, at deres fly også er aflyst.

Foto: Privatfoto
Vis mere

»Det er jo irriterende. Vi var indstillet på at skulle hjem, og så vil man jo gerne bare hjem hurtigst muligt. Det er ikke sådan at man tænker: Yes, en ekstra fridag,« forklarer Emil Broo Holm.

På grund af dårlig kommunikation fra flyselskabet Qatar Airlines side, tager det sin tid, inden parret finder ud af, de skal indlogeres på et lufthavnshotel, indtil der er ny information.

»Man kan jo ikke gøre så meget ved, at flyene bliver aflyst. Men uvisheden om, hvad der skal ske er forfærdelig. Vi anede ikke, om vi kunne komme hjem samme dag, dagen efter eller først en uge efter,« siger Emil Broo Holm.

Næste morgen fik de at vide, at de skulle med et fly i løbet af dagen, og blev derfor kørt til lufthavnen om morgenen. Og så startede helvede først for alvor.

Med deres kufferter blev de lukket ind i en terminal, hvorfra de skulle checke ind. Efter fire timer i køen for at komme af med bagagen var Emil Broo Holm og Katrine Larsson Zachariassen næsten fremme ved skranken, da aske igen lukkede lufthavnen.

Information var der ikke meget af, og parret vidste kun, hvad der skete, fordi de stod helt fremme i køen. I terminalen var der hverken butikker eller automater til at få mad eller vand. De kunne ikke komme videre, før de var checket ind. Men de kunne heller ikke komme tilbage, fordi et par store vagter sørgede for, at de rejsende blev i lokalet uden adgang til mad og drikke.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Privatfoto
Vis mere

»Det var helt forfærdeligt. Det var lidt som at være fanget i et bur. Vi kunne ikke få mad eller drikke, og der kom heller ikke nogen ordentlig information om, hvad der skulle ske,« fortæller Katrine Larsson Zachariassen.

Den manglende information gjorde, at stemningen blandt folk i terminalen hurtigt blev lettere anspændt. Efter 5,5 time i køen, blev der igen åbnet op for flyvninger, og det lykkedes for at parret at komme på flyet mod Doha i sidste øjeblik, inden det lettede.

I Doha fik de en overnatning mere på Qatar Airlines regning, inden de næste dag kom på et fly mod Kastrup, hvor de landede et døgn efter planen.

»Det var virkelig en lettelse. Der var selvfølgelig ingen, der kunne gøre for forsinkelsen. Men informationsniveauet var meget dårligt nede i lufthavnen, så det var rart endelig at komme hjem,« fortæller parret, der begge skal til at skrive speciale på RUC, når ferien er forbi.