Hvis din ekspedient har en smule svært ved at fremtvinge et smil, mens du betaler for din letmælk og makrel i tomat, så er der måske en naturlig forklaring. Mange ansatte føler sig urimeligt behandlet.

- Kunder elsker at have denne magt over os servicemedarbejdere. De elsker, at de er i stand til at svine os fuldstændig til efter en lang dag på arbejde, hvor de har brug for at komme af med deres vrede. Men hvorfor fanden skal det gå ud over os? Det spørgsmål stiller en anonym Fakta-ekspedient på hjemmesiden haderkunder.dk efter at have beskrevet mødet med en kunde, der blev så rasende over at vente i kø, at han til sidst kylede en håndfuld mønter i ansigtet på medarbejderen og stormede ud af butikken. Ifølge en undersøgelse fra HK har ikke færre end hver tredje ansatte i servicebranchen på et tidspunkt følt sig truet af kunder, og på internettet vrimler det med historier om medarbejdernes vanvittige oplevelser med grove danskere.

Afløb for arrigskab

På hjemmesiden haderkunder.dk kan kassedamer, buschauffører, receptionister og andre servicemedarbejdere lufte de værste eksempler. Bag skranken gælder reglen om, at kunden altid har ret, men privat har de udsatte ansatte mulighed for at få afløb for den vrede, der hober sig op i løbet af en arbejdsdag. Brugerne kan samtidig kommentere hinandens indlæg og på den måde støtte og vejlede hinanden. Og det er netop hjemmesidens største styrke, mener stifter Ulrik Brinck. - Det hjælper dem at poste det derinde og få nogle kommentarer fra andre i branchen, som enten bare udtrykker noget forståelse eller kommer med gode råd. Da han oprettede hjemmesiden, var det for at skabe et modstykke til de mange hadesider, der kritiserede virksomheder og ansatte for dårlig service. - Og ellers kunne man bare bruge hjemmesiden, hvis man havde haft en ubehagelig og frustrerende oplevelse, som man gerne ville dele med ligestillede i servicebranchen. Og det er så også det, den oftest bliver brugt til nu, siger Ulrik Brinck, der blev inspireret af sine egne oplevelser med urimelige kunder, da han arbejdede som it-supporter. Selvom de tusindvis af indlæg mest fungerer som skræmmende underholdning, så er der også et budskab gemt mellem linjerne: - Kunder bør prøve at huske på, at det er en person, de står overfor. Det er ikke en maskine, som de har lov at skælde ud på. Det er en person, som også skal fungere overfor den næste kunde og resten af dagen. Man skal behandle hinanden ordentligt, siger Ulrik Brinck.