For to år siden sad Kirstine Lindholm fra Ålsgårde i Nordsjælland i Københavns Lufthavn sammen med sine to børn og forældre og ventede på et fly. De endte med at vente i syv en halv time, og det eneste, rejseselskabet fortalte dem, var, at de kunne få en madkupon.

Nu har Kirstine Lindholm vundet en sag mod Thomas Cook Airlines, som er samarbejdspartner med Spies Rejser. Hele hendes familie har fået en kompensation på 600 Euro - svarende til 4.460 danske kroner for forsinkelsen. Det gjorde familien ved hjælp af AirHelp, som hjælper folk med at få kompensation for flyforsinkelser.

»Rejseselskabet gjorde ikke selv opmærksom på, at vi kunne søge om kompensation. De var hurtige til at give os en madbillet, men nævnte ikke med et ord noget om erstatning for forsinkelsen,« fortæller Kirstine Lindholm til BT.

Men det mener kommunikationschef hos Thomas Cook Airlines Torben Andersen heller ikke, flyselskabet behøver.

»Det fremgår overalt i lufthavnen på store skilte, at passagererne kan søge om kompensation ved forsinkelser. De får også en brochure i informationen, så jeg ved ikke, hvad vi ellers skulle gøre,« siger han til BT.

Familien fik ikke noget information om deres rejse, men måtte selv holde sig opdaterede. Madkuponen rakte heller ikke langt. Kirstine Holmblad siger, at de ville kunne få en hotdog for de penge – noget som halvdelen af hendes familie ikke kan spise, da hendes mor Bodil Pedersen, seksårige datter Emilia Lindholm og hun selv er glutenallergikere.

»En sølle madkupon er billigt sluppet for rejseselskabet. På grund af min families glutenallergi var der kun to steder, hvor vi kunne købe noget at spise, og for madkuponerne kunne jeg få en halv sandwich til os hver. Når rejseselskabet så heller ikke fortæller om kompensationen, synes jeg, det lugter lidt,« siger hun.

I forhold til information om den videre rejse fortæller Torben Andersen, at flyselskabet ikke har tilladelse til for eksempel at bruge lufthavnens højtaleranlæg, og madkuponerne er en ekstra gode til passagererne udover kompensation. Hvis du bliver meget forsinket kan du også få overnatning på hotel, fortæller han.

Tålmodigheden blev testet

Kirstine Lindholms mindste, sønnen William, som dengang var et år, var, heldigvis for familien, ikke blandt glutenallergikerne, men alligevel var hun bekymret for, om hun havde mad nok med til ham.

»Frustrationen var stor. Ikke nok med at jeg hele tiden selv måtte holde øje med opdateringer, så sad jeg også med to børn på et og seks, som blev mere og mere trætte, og jeg begyndte at blive bekymret for, om jeg havde nok mad med til den mindste.«

Familien endte med at komme af sted på ferie med syv en halv times forsinkelse, men rejseselskabet stoppede ikke med at teste hendes tålmodighed her.

»Erstatningsforløbet har virkelig været opslidende og ikke spor positivt. Jeg kontaktede AirHelp, og hvis ikke de havde hjulpet med det juridiske, så havde jeg nok givet op.«

Det tog nemlig hele to år fra familien var af sted til Thailand, før de fik erstatningen – som de netop har fået.

Ikke nok med at Kirstine Lindholms forældre, hun selv og datteren fik kompensation, så fik sønnen også. Og det er aldrig set før, at et barn under to har fået erstatning.

Det ærgrer dog Torben Andersen at hele familien fik så mange penge i kompensation, og at sønnen også fik.

»Det er virkelig en god timeløn på grund af et forsinket fly, og jeg synes, det er voldsomt, når kompensationen er højere end prisen på flybilletten. I sidste ende bliver det de andre passagerer, der kommer til at betale. Pengene skal jo komme et sted fra, og det bliver gennem højere billetpriser.«

Svært at få kompensation for børn under to år

Ifølge AirHelp har flyselskaber i årevis sagt, at børn under to år ikke kan få en kompensation, eftersom de ikke har deres eget sæde på flyet. Men på trods af dette skal de stadig betale flere hundrede kroner i gebyrer for administration.

»Jeg forstår ikke argumentet med, at William ikke skal have kompensation, fordi han er lille. Han er også et menneske og en del af familien, og han har også ventet sammen med os andre. Hvorfor skulle hans alder betyde noget?« spørger Kristine Lindholm.

Det er Christian Nielsen, leder af den juridiske afdeling hos AirHelp, enig med hende i.

»Flyselskaberne har i årevis forsøgt at overbevise forældre om, at børn på under to år ikke har ret til kompensation, fordi de teknisk set ikke får tildelt et sæde i flyet. Men barnet lider jo også under forsinkelsen, så hvorfor skulle en teknikalitet som siddepladser forplumre fakta?« siger han.

Men Torben Andersen mener ikke, at børn under to år lider overlast, og desuden betaler forældrene ikke fuld pris for barnets billet.

»Vi synes ikke, et barn under to år skal have kompensation, og derfor overvejer vi at anke sagen. Barnet lider ikke overlast, det ligger alligevel i barnevognen og mærker ikke den forlængede rejsetid,« siger han.

AirHelp mener, at afgørelsen om kompensation til hele Kirstine Lindholms familie – inklusiv sønnen – vil skabe præcedens i Europa.

Og generelt mener Kirstine Lindholm, at alle bør søge om kompensation, hvis de har været udsat for noget af det samme som dem selv. Også selvom det er en besværlig og langtrukken proces.

»Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så besværligt at få kompensation, for jeg synes, det er helt reelt, at vi skal have penge for den tid, vi mister på selve ferien. Jeg har købt en ydelse, og når den ikke lever op til det købte, så skal jeg have kompensation,« afslutter hun.

Torben Andersen kender ikke specifikt til Kirstine Lindholms sag, men siger, at grunden til, det har taget så lang tid for familien at få erstatning, er fordi, Thomas Cook Airlines ikke var enig i klagen og derfor ville prøve den i byretten.

»Desuden synes jeg, folk skal lade være med at bruge selskaber som AirHelp og lignende, som bare findes for at tage en stor procentdel af kompensationen. Folk bør i stedet kontakte Trafikstyrelsen, dem retter vi os altid efter.«