Da 37-årige Glenn Mensel i lørdags mistede livet i en tragisk flyulykke på sin polterabend, skete det i luftrummet over Skrydstrup; Danmarks næstmest kontrollerede luftrum - kun overgået af Københavns Lufthavn Kastrup. Et luftrum, hvor det danske Flyvevåben skal godkende alle manøvrer - også det loop, som flere øjenvidner beretter, at de så ulykkesflyet lave i lav højde.

Flyvevåbnets Flyvertaktiske Kommando står for al flyveledelsen fra Skrydstryp Lufthavn. Kommunikationsmedarbejder Thorbjørn Forsberg fra Flyvertaktisk Kommando bekræfter over for bt.dk, at Flyvevåbnet tager sig af al militær og civil Air Traffic Control (ATC) - også kaldet flyveledelse på dansk.

Flyvertaktisk Kommando vil imidlertid ikke kommentere sagen i detaljer, mens undersøgelsen fra Havarikommissionen pågår.

Den tragiske ulykke skete, da 37-årige Glenn Mensel skulle have en adrenalinfyldt polterabend med en flyvetur i et 40 år gammelt Marchetti SF-260 militærtræningsfly.

Ifølge Glenn Mensels bror, Michael Jensen, var flyet i lav højde, da det foretog et skæbnesvangert loop i umiddelbar nærhed af lufthavnen, hvor det også styrtede ned. Dermed befandt flyet sig efter alt at dømme i et luftrum med klassifikationen ’D’, der er den næsthøjeste i Danmark.

Dette luftrum er strengt reguleret, fortæller vagthavende havariundersøger ved Statens Havarikommission, Lars Christoffersen, til B.T.

- Strengt taget, men meget præcist, så må man i det luftrum ikke foretage sig noget som helst, som kontroltårnet ikke har godkendt på forhånd, lyder det fra Lars Christoffersen.

Luftrummet fra 0-1500 fod lige over Skrydstrup Lufthavnen bliver styret af Flyvevåbenet, ligesom et endnu større luftrum i 1500 - 3500 fods højde, der strækker sig fra kyst til kyst i Sønderjylland.

Ikke meget tyder på, at Glenne Mensel og hans 42-årige pilot på flyet nåede helt op over 3500 fods højde - og dermed ud af Flyvevåbenets administrationszone -  inden de foretog det, der af den dræbtes bror Michael Jensen blev beskrevet som et lavt loop.

Broderens udsagn koblet med flyets præstationsevne - det tager to minutter at nå over 3500 fod - levner nemlig ikke meget tid til både flyvning og styrtet mod jorden, Flyet ramte en rullebane og dræbte den 37-årige kommende brudgom bare tre minutter efter take-off.

Dermed rettes fokus nu på kontroltårnet. Her er medarbejdere ifølge B.T.s oplysninger afhørt af både politiet og Havarikommissionen.

Samtidig kritiserede Trafikstyrelsen tirsdag de ’enkle manøvrer’ som flyveskolen Climb2 hævder, at den 37-årige brudgom Glenn Mensel skulle udføre i luften. Disse indebar ifølge flyveskolens hjemmeside nemlig både loop og rul. Det er ulovligt, lyder det fra Trafikstyrelsen.

Ikke desto mindre står det nu klart, at flyveskolen Climb2 under alle omstændigheder lokkede med ulovlige stunts i deres reklamer.

- Når man må lave loop i en prøvelektion, er det i strid med reglerne. Eller også er det markedsføring, der er gået langt over stregen, siger kommunikationschef i Trafikstyrelsen, Thorbjørn Ankcer.

En foreløbig undersøgelse af ulykken ventes i løbet af de næste uger.