Rytterne i årets udgave af Tour de France slipper for at cykle over de hårde bjergtinder Col de Galibier og Col du Telegraphe på løbets 20. etape, som også er kongeetapen.

Ændringen skyldes dog ikke, at arrangørerne har fået medlidenhed med rytterne. I stedet er det vejene op til de to bjerge, der udgør et problem.

En ødelagt tunnel, som rytterne skulle køre igennem, samt massive stenskred på bjergene bliver for stor en risiko for rytterne, da Tour de Frances ledelse ikke vil nå at kunne skabe sikre omgivelser, til feltet rammer den 25. juli på løbets næstsidste etape. Det skriver Cyclingnews.com.

Efter nedkørslen af Col de Galibier skal den ødelagte tunnel passeres for at komme til Alpe d'Huez. Derfor er Tour de France-ledelsen gået på jagt efter andre bjerge.

Selvom rytterne undgår Col de Galibier og Col du Telegraphe, slipper de ikke for afslutningen på Alpe d'Huez. Det fortæller Jean-Pierre Barbier, der er leder af rådet i L'Isere, som er området, hvor Alpe d'Huez ligger.

»Etapen er ikke i fare, og den vil slutte på toppen af Alpe d'Huez, men det er ikke sikkert, hvordan de kommer hen til bjerget,« siger Jean-Pierre Barbier til den franske avis L'equipe.

Det forventes, at rytterne skal køre mere rundt i Maurienne-dalen og derefter bestige enten Col di Glandon eller Col de la Croix-de-Fer. Begge stigninger indgår allerede i ruten i år på henholdsvis 18. og 19. etape.