Nissan Pixo er en no-nonsense minibil i den billige ende, der holder hvad den lover og leverer godt med basiskvaliteter i en ikke overgearet indpakning.
Der er noget udefinerbart afvæbnende over Nissan Pixo. Noget uskyldig. Den prøver ikke at spille rollen som det automobile svar på iPod’en.
Noget som de fleste nybagte minibiler forsøger, med at rulle køberne i møde i en markedsføringsindpakning af unge, smukke og karrierebevidste unge mennesker der lever et liv i overhalingsbanen.
Vi ved alle at de vælger Mini eller Alfa Romeo MiTo. Det gør derfor reklamekampagnerne for billige minier utroværdige. Men med Pixo er det simpelt. Du får hvad du betaler for. En simpel femdørs mini med basisudstyret i orden og en velvillig og nøjsom motor.
Pixo er identisk med Suzukis Alto, og de laves på samme fabrik i Indien. Med med en omgang vellykket plastkosmetik, er det lykkedes at give den lille Nissan sin egen identitet.
Mens Alto forsøger sig med den nuttede hundehvalpsstil, så fører Pixo sig lidt mere modent og konservativt an, og det klæder den lille bil.
Motoren er en frisk lille tre-cylinder på 1 liter med 68 hestekræfter og et ydmygt drejningsmoment på 90 Nm. 0-100 km/t klare den på hæderlige 14 sekunder og topfarten er 155 km/t. Ikke noget der gør den til T. Hansen-segmentets drømmebil, men nok til at den følge fint med i trafikken.
Godt køb
Indenfor ligner Suzuki Alto og Nissan Pixo hinanden, og det er da også kun pris og standardudstyr der skiller dem. Nissan giver radio og indfarvede håndtag og spejle med for 1.000 kroner ekstra, og det gør den i mine øjne til det bedste køb.
Layoutet er charmerende uden at være overgearet, og det klæder bilen. De fem døre og den store bagklap giver fremragende adgangsforhold, samtidigt med at de oprejste sæder gør ind- og ud-stigning til en overkommelig disciplin for alle mellem 5 og 90 år.
Pladsforholdene er ikke prangende, men der er plads nok til fire voksne på kortere ture og 129 liter i bagagerummet. Sæderne ville drive en taxichauffør til vanvid hvis han skulle udføre sin metier fra frontstolen af en Pixo. Men det er ikke afgørende, da bilen er en typisk bil-nummer-to eller til købere med et lille kørselsbehov.
For dem er det pris og økonomi der tæller, og med et forbrug på 22,7 km/l, en årlig grøn ejerafgift på 520 kr. og en indkøbspris på 103.670 inklusiv levering, så bliver det ikke meget billigere totaløkonomisk at blive nybilsejer.
FAKTA PÅ NISSAN PIXO
Pris Fra 99.990 kroner eksl. levering.
Motor 3-cyl, 997 cm3 på 68 HK og 90 Nm
Præstationer 0-100 km/t på 14 sekunder og en topfart på 155 km/t
Forbrug 22,7 km/l ved blandet kørsel