KØB PLUS!

Johanne: Carina var et uheldigt eksempel

Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen blander sig nu i fattigdomsdebatten. Læs her hendes syn på sagen:

- Den fattigdomsdebat, som vi har set, er hamrende ærgerlig. Det er trist, at én politikers uheldige eksempel, som det jo var, kommer til at skygge for, at der er folk, som lever i fattigdom. Carina er ikke fattig, selvom hun ikke har meget til sig selv, men der er altså mennesker, og især børn, som vokser op i fattigdom. Derudover synes jeg, at debatten har medført en kæmpe mistillid overfor arbejdsløse.

- Det er altså sådan, at man ikke kan få kontanthjælp, hvis man ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, og du er forpligtet til at tage imod det arbejde, du kan få. Myten om, at man bare kan gå ned på kommunen og bede om kontanthjælp og derefter lægge sig hjem på sofaen, har intet med virkeligheden at gøre. Faktum er, at der ikke er arbejdspladser nok i Danmark, og det er ikke de arbejdsløses skyld.

LÆS OGSÅ:Ole Birk: Carina er IKKE undtagelsen - hun er reglen

LÆS OGSÅ:
'Fattig-Carina': Jeg ER altså fattig

- Vi skal sørge for, at det kan betale sig at arbejde. Man kan gøre vilkårene dårligere for dem, der er så uheldige at være ramt af arbejdsløshed, eller også kan man arbejde for, at de, der har nogle meget lave lønninger, som også ofte er dem med meget fysisk hårdt arbejde, får nogle bedre vilkår. Jeg synes, den sidste løsning er den bedste.

- Det er jo ikke mere end et par år siden, at en masse sosu’er stod på slotspladsen og kæmpede for højere løn, og på daværende tidspunkt lovede alverdens politikere guld og grønne skove, men det har vi ikke set meget til siden.

LÆS OGSÅ:
Mette Frederiksen: Sagsbehandlere er for blødsødne

LÆS OGSÅ:
Så meget ekstra får 'fattig-Carina' efter nytår

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Arbejde?

Skrevet af Brian B, Mandag den 5. december 2011, 09:18

Vil det ikke være et problem, hvis der viser sige, at dem som er fattig er dem der har et arbejde. Så fejler venstrefløjen fælt.

IKA! Nu vrøvler du

Skrevet af Poul Andersen, Søndag den 4. december 2011, 17:22

Hold nu inde IKA. Jeg har min Folkepension og intet andet, og det går fint nok. Rejser, tobak, Øl og gaver undværer jeg. Og jeg spiser fornuftigt. Folkepensionister hører til 'middelstanden'. I Sverige - et land som vores - får de kun det halve. Det er de 'værdigt trængene' der skal have IKA. Ikke dig og 'Carina-typen'. Tak

Enig med Poul, IKA misundelse er en grim ting

Skrevet af Louise Larsen, Fredag den 9. december 2011, 13:12

Hvad er dog det for noget fordrukkent vås, misundeligt at tale om 'smulerne fra de riges bord'? Det her er jo ikke 1800 tallet, vel?De rige er jo ikke blevet rige på din bekostning, eller hvad? Husk nu at hvis der ikke var nogle 'rige' her i landet til at betale en rigtig høj skat, så var der slet ikke noget at give til alle de mange på forskellige former for overførselsindkomster. Det er en forholdsvis lille andel der betaler allermest i skat og derved bidrager allermest til fællesskabet, hvor i mod den rigtig store del af fællesskabet betaler meget lidt og derved bidrager mindst. Skam dig!

Almissegrupper

Skrevet af IKA, Søndag den 4. december 2011, 17:06

FOLKEPENSIONERNE er almissetakster.For alle folkepensionister der ikke har haft råd til at spare op.Disse må leve på så lave satser,at det afgjort er UHØRT.
Vi har et hold A og et hold B. B holdet må eksistere for "smuler fra de riges bord".

Hvis Carina ikke er fattig....

Skrevet af Poulsen, Søndag den 4. december 2011, 16:38

Hvis Carina ikke er fattig, hvorfor skal hun så have så meget udbetalt ?
Pensionister, som får kr. 8.000,- om måneden brutto, er de så ikke fattige ?
Kunne man så ikke også sætte deres pension op ?

Kun de 'værdigt trængende' skal have!

Skrevet af Poul Andersen, Søndag den 4. december 2011, 14:07

# IKA
Enig! Derfor skal den kæmpestore danske 'middelklasse', holde op med - efter flotte betalinger til vores rigmandsvelfærd' undlade at kræve det hele tilbage igen. Læs lige den om 'efterlønnen' som mange tror er en pensioneringsydelse. Kun efterløn når der er brug for den! Det er der når unge ikke kan få jobs uden at de ældre trækker sig og giver plads. Middelstanden skal lære at holde igen, så de 'værdigt trængene' kan få hvad de behøver. Kontanthjælp i 10 år? Læs JP idag. Kontanthjælp i 20 år? Carina! Ja hvad i alverden er det for nogle politikere der er i blå og rød stue?

ENLIGE FATTIGE

Skrevet af IKA, Søndag den 4. december 2011, 13:15

Der kan findes MASSER af FATTIGE i de ENLIGES rækker. ENLIGE på "overførselsindkomst"er en OVERSET gruppe. Blandt dem er der mange, der har langt MINDRE i kroner og ører,pr måned end CARINA.

Arbejde til kontanthjælpsmodtagere

Skrevet af Kirsten, Søndag den 4. december 2011, 13:13

Nej, der er ikke meget arbejde at få, og jo flere afgifter og skatter, der bliver lagt på de eksisterende arbejdspladser, des flere firmaer drejer nøglen og flytter til udlandet, eller lukker helt.
Så om igen Johanne.

TAK Johanne.

Skrevet af IKA, Søndag den 4. december 2011, 13:04

Når alt er betalt har CARINA og hendes barn 5000,- til rådighed til mad,tøj,og de fornødenheder der skal til, for at eksistere.Eller omregnet ca 166,- kroner pr dag.Det kan ingen være bekendt at misunde hende.For det er bestemt IKKE meget at skulle klare sig for.
Håber ENHEDSLISTEN fremover vil FORSVARE,og SKÅNE det "jagede vildt". Alle der ikke kan få job,ældre,syge,folkepensionister,førtidspensionister,og dem på SU. Disse grupper skal IKKE betale for den såkaldte "KRISE".der ikke er deres. Men,kapitalens. Disse grupper skal ikke "skæres til benet",og have udhulet de ringe midler de nu har.

De ringe midler?

Skrevet af Bo, Mandag den 5. december 2011, 12:19

De ringe midler de har? Hvordan kan 5000 kr. om måneden til forbrug være ringe midler for at gå derhjemme hver dag?

Tag dig sammen og indse de fattige i Danmark slet ikke er så fattige som de hyler over...

Lever selv på en SU. Ja, med lidt problemer, men kan da få det til at hænge sammen. Og jeg betragter det som luksus, at man får 5000 om måneden for at være studerende.

Svar til tak Johanne

Skrevet af Elsa, Søndag den 4. december 2011, 13:30

Det har alle dage været de svage i samfundet der har måttet betale for de andre, sikkert ud fra den betragtning de er nemmest og tryne,

Lidt af hvert

Skrevet af Elsa, Søndag den 4. december 2011, 12:59

Johanne, mon ikke du skulle tænke før du taler, politikere der lover guld og grønne skove, gør de jo altid for og få en taburet, når de er kommet ind og dået den glemmer de alt, så har de deres på det tørre , om vi har lovet næe det kan vi ikke huske, de røde lovede 5000 mere til pensionister, ikke en eneste gang er det blevet nævnet efter i kom ind, er det med i finansloven, nej, det er ikke hørt noget om, derimod strålede du som en sol over og have skaffet 23 kr mere om mdr.til folk med indtægt under 212.000,der hverken kan dække det ene eller andet, holde jeres valgløfter nej, men gøre folk til grin ja,føj hvor skulle i skamme jer, men det ord findes sikkert ikke i jeres protokol
Der skal findes arbejde til folk, ja men i kan ikke finde til Danskere, alligevel skal der så åbnes op for udlændinge, kom til DK og få arbejde eller andre ydelser, sørg dog for egne først men prestigen er sikkert ikke så stor i det,

helt rigtigt

Skrevet af line, Søndag den 4. december 2011, 12:55

at carina er et uheldigt eksempel
alene mødre får 16000kr gifte der er sygemeldte på kontanthjælp får tilsammen 17000kr , det må jo betyde at enlige forældre på kontanthjælp må have det ok. det må jo netop være de familer hvor bege forældre er på kontanthjælp der har problemmer , de kan jo ikke engang få boligsikring som enlige kan

Det hed Sovjetunionen

Skrevet af Jensen, Søndag den 4. december 2011, 12:27

Kære Johanne
Din samfundsmodel er afprøvet i praksis.
Det hed Sovjetunionen.
Det virkede ikke.
Hvorfor vil du så prøve det samme i Danmark?
Vi er mange som helst er fri for at deltage i dit eksperiment, som helt sikkert vil føre til, at der bliver rigtig mange rigtigt fattige i Danmark.

Krævementalitet fra middelstanden

Skrevet af Poul Andersen, Søndag den 4. december 2011, 12:24

Brede skuldre skulle yde til reelt trængende. Udviklingen er en anden! Middelstanden, som der er flest af yder godt og kræver så til gengæld ALT igen. Eksempel: Efterlønnen! Et arbejdspolitisk redskab som tilød ældre at trække væk, således at yngre arbejdsløse kunne få jobs! det blev til førtidlig pension, så mange stærke kunne bruge fritid til marathonløb, golf etc. Stop de krav kære middelstand. Sagde du 'nedslidte'. Ja det bliver alle gamle. De skal have førtidspension, men du som er rask skal ikke æde de midler, som burde gå til de trængende 'ikke-Carinaer'. Ja den sved!

8 Millioner kr. netto for 20 år på kontant hjælp

Skrevet af Gitte Thomsen, Søndag den 4. december 2011, 11:53

Karina får 16000 netto= 26000 brutto.
= 8 Millioner kr. for 20 år på kontanthjælp.
Johanne du virkeligheds fjerne person.

Carina er et fantastisk eksempel !!!

Skrevet af Heinrich, Søndag den 4. december 2011, 11:41

Johanne, du verdensfjerne kommunist. Carina var et fantastisk eksempel, der sørgede for at fakta fra den konkrete virkelighed kom ind i debatten. Nu kan den ikke længere vindes på "det-er-altså-synd-for" floskler alene.

Lad os endelig få mange mange flere konkrete eksempler ind i debatten.

Jeg ser frem til at få flere af klynker/offer fløjens påstande afprøvet ved mødet med den konkrete virkelighed.

"Uheldigt eksempel"

Skrevet af Belly, Søndag den 4. december 2011, 10:24

"Uheldigt eksempel"...javel...men der findes vel masser af disse "uheldige eksempler" i Danmark, og derfor er det alligevel et godt eksempel som bør diskuteres i den politiske debat!

VKO kontanthjælpsloft

Skrevet af Allan R, Søndag den 4. december 2011, 10:10

"Carina" har vist at en enlig mor med 1 barn , på kontanthjælp der rammer VKO's kontanthjælpsloft ikke er fattig.

Så den ene sag som SF har fundet viser at kontanthjælpsloftet IKKE kan betegnes som en fattigdomsydelse.

At der skal ske en reform af kontanthjælpsloven er tvingende nødvendig.

Der skal være den nødvendige hjælp til dem som har behov for den, en del får idag en hjælp som de IKKE har behov for.

Luk arret Johanne

Skrevet af Bjørn Kristiansen, Søndag den 4. december 2011, 10:02

Selvfølgelig skal vi ikke have mere i løn her i landet - der tværtimod mange, som skal have en del mindre i løn.

Uanset dette, så er det jo stadig folk her i landet som er fattige, jeg tror ikke det er i 10.000 vis, men alt alt for mange alligevel - og det er både unge og gamle, og familier med børn.

Kontanthjælpen på ca 13.000 brutto - er naturligvis ikke for høj, den er meget rimelig, og kontanhjælpsloftet skal afskaffes.

fremtiden ser uanset alt det her - rigtig grum ud - og det skyldes ikke kontahjælp og velfærdsstat - dog fraregnet uvirkosmme og uintegrerbare indvandrere.

Årsagen til vort fald er i nævnte rækkefølge: International stagnation, for høje lønninger, for få timer på jobbet, manglende vækst, for mange indvandrere som ikke laver noget, en træg offentlig sektor.

Så luk arret Joahnne - og kom igen med at gøre en virkelig forskel - brug den magt du har.

Selvfølgelig skal vi ikke have mere i løn her i landet

Skrevet af Hans, Søndag den 4. december 2011, 10:24

Selvfølgelig skal vi ikke have mere i løn her i landet. Skriver du.

Du fortsætter : Kontanthjælpen på ca 13.000 brutto - er naturligvis ikke for høj, den er meget rimelig

Det vil sige du vil stadfæste systemet som det har set ud i en menneskealder nemlig:

1)Kontanthjælpsmodtager ("Tjener" mest)
2)Lønmodtager (Tjener næstmest)
3) A-kasse ("Tjener" mindst)

Hvad havde den nuværende regering det så travlt med ? Svar :at få sat kontanthjælpen op !

Det eneste de såkaldte røde regering har til lavtlønnede i job er : nu skal i udvise løntilbageholdenhed.

De har tabt min stemme i resten af min levetid !

Gid der var et alternativ.

jaget

Skrevet af Jenny, Søndag den 4. december 2011, 09:52

De jaget er dagpenge modtagerne,de betaler selv til en arbejdsløshedskasse og skal finde sig et arbejde;)
Folk på kontanthjælp som har gået arbejdsløse i 20 år og ikke gidet betale til en arbejdsløshedskasse går gyldne tider i møde for regeringen fjerne nu loftet for kontanthjælp og starthjælp,så vi får endnu flere sociale bedragere som fattige Carina på kontanthjælp;)

Fattige i Dk

Skrevet af Anne Andersen, Søndag den 4. december 2011, 09:50

Jeg mener man skal finde en udeboende ung psykisk syg person under 25 år, som ikke har en skitzifreni eller borderline diagnose. Den gruppe personer har store udgifter til medicin og hvis personen fx har en depression, kan det betyde at vedkommende ikke magter at imødekomme de krav der stilles. Kontanthjælpen er da 6472 kr før skat, hvis vedkommende er berettiget (dvs møder op). Deraf skal der så betales bolig, mad, medicin, tøj osv. Det er ofte den type mennesker ender på gaden, som hjemløse.

Enig

Skrevet af Musling, Søndag den 4. december 2011, 11:46

Dog vil overskud afhænge af faste udgifter, herunder husleje. I øvrigt kan der søges om medicinbevilling samt udgifter til tandlæge mv hvis en person har så lav ydelse. Men budget vil være nødvendigt. Dog enig i at dem under 25 som ikke er forsørgere har det rigtig rigtig hårdt!

Første interessante input længe

Skrevet af Thomas Bentsen, Søndag den 4. december 2011, 11:27

Alt andet har i alt for lang tid været "na-haj" og "jo-how".

Det, du siger, lyder troligt. Det ville være meget interessant at få nogle officielle tal, så man kan tage stilling på et solidt grundlag.
Det er meget trist, hvis man på den måde taber de mennesker af syne.

Fattigdomsdebat hamrende nødvendig

Skrevet af Dorte, Søndag den 4. december 2011, 09:34

Jeg er enig med dig, Johanne, der ER fattige i Danmark. Når det er sagt, så tror jeg ikke, at Carina er en undtagelse. Hvis hun har skullet stå til rådighed for arbejdsmarkedet i 20 år og ikke har kunnet få arbejde, står det langt dårligere til her i landet, end jeg havde troet. Men er sagen ikke, at kontanthjælpen bliver fordelt nærmest på må og få, sådan at nogle får for meget og andre for lidt. Derfor er det vigtigt med debat om fattigdom og retfærdig fordeling af goderne. Ligeledes er det en god idé at sænke skatterne på arbejde til de lavestlønnede, så det kan betale sig for dem at arbejde.

5000 hjemløse!

Skrevet af K. Chris, Søndag den 4. december 2011, 09:31

Kære Johanne! - Du bryster dig af at
tale de svagestes sag, men er det mest i munden, du har de intentioner? Hvorfor har vi 5000 hjem
løse? Hvorfor har vi så mange med
psykiske lidelser, som lever kummer-
ligt uden relevante behandlingstilbud?
Bland disse mennesker kan vi med
rette tale om fattigdom på alle
planer. Let nu en vis legemsdel og
gå fra ord til handling.

kæmpe mistillid overfor arbejdsløse. ?

Skrevet af Hans, Søndag den 4. december 2011, 09:29

Debatten om fattigdom har ikke ført
til kæmpe mistillid overfor arbejdsløse.

Den har rettelig givet en øjenåbner for mange mennesker og det har ført til at mange har fået mistillid til SF, og de andre partier i regeringen.

Men de er kun en del af problemet !

Problemet er demokratiet !

Carina var ingen undtagelse

Skrevet af Musling, Søndag den 4. december 2011, 09:12

Carinas eksempel er ingen undtagelse. Kom med eksempel på rigtig fattigdom! Med budget. Som Joachim krævede. Er der børnefamilier der lever i fattigdom i Danmark?
Og nej vi skal ikke have mere i løn. Vi udkonkurrerer os selv i Danmark. Skal vi også have østeuropæere til at arbejde i sundhedssektoren for 50 kr i timen som det er sket inden for byggebranchen???! Nej, skatten på arbejde skal sættes ned!

Ikke mere i løn..

Skrevet af Bjørn Kristiansen, Søndag den 4. december 2011, 09:58

Selvfølgelig skal vi ikke have mere i løn her i landet - der tværtimod mange, som skal have en del mindre i løn.

Uanset dette, så er det jo stadig folk her i landet som er fattige, jeg tror ikke det er i 10.000 vis, men alt alt for mange alligevel - og det er både unge og gamle, og familier med børn.

Kontanthjælpen på ca 13.000 brutto - er naturligvis ikke for høj, den er meget rimelig, og kontanhjælpsloftet skal afskaffes.

fremtiden ser uanset alt det her - rigtig grum ud - og det skyldes ikke kontahjælp og velfærdsstat - dog fraregnet uvirkosmme og uintegrerbare indvandrere.

Årsagen til vort fald er i nævnte rækkefølge: International stagnation, for høje lønninger, for få timer på jobbet, manglende vækst, for mange indvandrere som ikke laver noget, en træg offentlig sektor.

Så luk arret Joahnne - og kom igen med at gøre en virkelig forskel - brug den magt du har.