Flere og flere danskere bag rattet sigtes for at knevre løs i mobiltelefonen. Uopmærksomhed i bilen er et af de forhold, der hyppigst medvirker til dødsulykker

43.597.

Så mange danskere blev i fjor sigtet for at snakke i mobiltelefon under kørsel, og det er dobbelt så mange som i 2007 ifølge Rigspolitiet, der kalder udviklingen bekymrende.

»Det er et stigende problem, selvom det hører med til historien, at politiet er blevet mere opmærksomme på det. Der er mange distraktioner, men mobiltelefonen er nok hovedsynderen,« siger Jørn Pakula Andresen, vicepolitiinspektør ved Rigspolitiets Færdselssektion.

I 2007 var det »kun« 18.894 danskere, der blev sigtet for at bruge mobiltelefonen i bilen, og siden er tallet steget støt år efter år.

Hos Havarikommissionen er man ikke overrasket.

»Der er rigtig mange, der bruger mobiltelefonen i trafikken. Det tror jeg, de fleste har set. Hvis man har en grundig samtale i mobiltelefonen, så mister man koncentrationen om det at køre,« siger Sven Krarup Nielsen, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

Han understreger, at alt for mange danskere generelt er for uopmærksomme bag rattet.

»Vores bedste bud fra vores undersøgelser af alle dødsulykker er, at der har været uopmærksomhed involveret i hver tredje dødsulykke. Uopmærksomhed er jo ikke bare teknologi som en mobil, radio eller GPS, men også at trafikanten bruger for meget tid på andet i bilen - eksempelvis at barnet på bagsædet skal have en sut eller at der indtages føde i bilen,« siger Sven Krarup Nielsen, der har været med til at udarbejde Vejdirektoratets årlige rapport om dødsulykker.

I den seneste rapport, fra 2011, fremgår det, at manglende eller utilstrækkelig opmærksomhed var et af de forhold, der hyppigst medvirkede til dødsulykker - helt konkret i 71 ud af 208 tilfælde. Det var langt mere udbredt end eksempelvis eneulykker og manglende sele- og hjelmbrug og kun overgået af høj hastighed.

Det bliver ikke registreret, hvor mange af dødsulykkerne der skyldes uopmærksomhed på grund af en mobiltelefon, da det dels er svært at registrere og dels ville kræve en dommerkendelse i hvert enkelt tilfælde.

Rådet for Sikker Trafik iværksatte for nylig en uopmærksomhedskampagne, der stiller skarpt på netop mobiltelefonen. Ifølge rådets fungerende direktør, Karina Petersen, er det i høj grad samtalens indhold, der fortæller noget om risikoen.

»De fleste af os kan nok godt kapere at blive ringet op og på et håndfrit udstyr få at vide, at der skal købes mælk med hjem. Men når vi skal have en samtale, som kræver vores opmærksomhed, så er vi nødt til at koncentrere os. Det kan være alt fra chefen, der ringer og spørger til en specifik rapport, til en kunde, der ønsker viden om nogle produkter,« siger Karina Petersen.

Undersøgelser viser, at mobiltelefoni under bilkørsel firedobler risikoen for ulykker og forringer præstationen lige så meget som en alkoholprocent på promillegrænsen. Påvirkning af alkohol regnes dog for mere farligt, da det har en længerevarende påvirkning.

I 2011 steg bøden for at benytte håndholdt mobiltelefon under kørsel fra 500 til 1.500 kroner.