Regeringen og Social-demokraterne stort set enige om afgifter på kørsel og biler. Regeringen og Socialdemokraterne er stort set enige. Bilister skal til at betale for at køre på de danske veje. Til gengæld vil miljørigtige biler blive meget billigere.

Socialdemokraterne spillede ud i går. Formand Helle Thorning og co. vil indføre vejafgift på gennemsnitligt 27 øre pr. kørt kilometer. Det betyder, at en dansk familie årligt skal hoste op med lidt over 4.000 kr., hvis de kører 15.000 km. årligt på landets veje.

LÆS OGSÅSE HVAD DU SPARER MED EN NY MILJØVENLIG BIL


Og det er en tanke, der ikke ligger fjernt fra regeringens ideer til fremtidens transport-politik.

Lækket papir
I et lækket arbejdspapir fra Transportministeriet regner Lars Barfoeds embedsmænd ligeledes med, at danske bilister skal betale for at køre på de danske gader og veje. 25 øre pr. kørt kilometer i gennemsnit for personbiler.

Og overfor B.T. bekræfter den konservative transportminister nu, at der ikke er langt mellem regeringen og det største oppositionsparti:

- Jeg er glad for, at Socialdemokraternes tanker tilsyneladende ligger tæt op ad det, vi har tænkt. Det lyder, som om deres udspil matcher det, jeg selv synes er meget godt, siger Lars Barfoed, der ligesom Socialdemokraterne vil nedsætte registreringsafgiften:

- Men jeg vil endnu ikke sige noget konkret om, hvorvidt en nedsættelse af registreringsafgiften skal være koblet til miljøet. Men hvis der skal indføres en kørselsafgift, skal der samtidig lempes på registreringsafgiften. For hvis det skal være dyrere at køre, skal det være billigere at købe.

Følsomt emne
Afgifter på transport er et følsomt emne for politikere, der ikke mere kan undgå tiltag, som reducerer CO2-udledning.

Og når snakken falder på road pricing, har vælgerne hidtil været skeptiske. Men Folketinget er blevet grønnere og grønnere, og i går var det så Socialdemokraterne, der spillede ud.

Ifølge transportordfører Magnus Heunicke ønsker man en gennemsnitlig afgift på 27 øre for privatbiler. Til gengæld vil partiet halvere registreringsafgiften gennemsnitligt.

Forstået på den måde, at den allermest miljørigtige bil skal være helt uden afgift, mens den, der sviner mest, skal have fuld afgift. Socialdemokraternes mål er at få udskiftet den danske bilpark, fordi den sviner alt for meget.

Graduerede kørselsafgifter
Med samme begrundelse vil han også graduere kørselsafgifterne på de danske veje.

- Det skal koste mest at køre i de tungt belastede områder som for eksempel motorring 3 (Køge Bugt motorvejen), mens det skal koste væsentligt mindre at køre i de områder, hvor der ikke er trængsel.

LÆS OGSÅSE HVAD DU SPARER MED EN NY MILJØVENLIG BIL


Så hvis det står til Socialdemokraterne, kan det komme til at koste op til 60 øre pr. kørt kilometer på Københavns indfaldsveje og i selve hovedstaden, mens man kan slippe med fem øre på let trafikerede landeveje på Sjælland, Jylland og Fyn.

Heunicke vil koble den nye vejafgift sammen med en gradvis nedsættelse af bilernes registreringsafgift. Jo mere miljøvenlig bilen er, des mindre registreringsafgift skal du betale.

Også her er Lars Barfoed delvist med på ideen, dog uden at have taget resten af regeringen i ed:

- Jeg kan ikke sige om det skal være koblet direkte til miljørigtige biler. Det har også noget med skatteminister Kristian Jensens indspark at gøre. Men vi skal af med den trængsel, der er på vejene, og samtidig fremme miljørigtige biler, siger Barfoed, der regner med at regeringens trafikudspil vil se dagens lys inden udgangen af november.

FDM er skeptisk
Hos Forende Danske Motorejere er chefkonsulent Torben Kudsk skeptisk, men åben overfor de nye ideer på Christiansborg:

- Det vigtigste for FDM er, at det ikke bliver én eneste krone dyrere for bilisterne i Danmark. Vi betaler 50 mia. kroner om året i afgifter, så der må være en måde at skrue systemet sammen på, så vi sikrer, at danskerne kører i de bedste og mest sikre biler.