»Om bare fem til ti år vil vi se førerløse biler køre rundt på vejene.«

Sådan lyder det fra IT-eksperten Ramez Naam, der blandt andet har brugt 13 år hos Microsoft, hvor han var dybt involveret i udviklingen af software som mailklienten Outlook. Herudover har han vundet flere priser for sine science fiction-romaner.

Og selv om det godt kunne lyde sådan, er spådommen om bilerne uden chauffør ikke taget ud af en af Ramez Naams egne bøger.

»Almindelige biler virkede som science fiction, før de blev opfundet. Flyvemaskiner virkede som det rene science fiction for folk, som voksede op i 1940erne eller 1950erne, ligesom en iPhone var science fiction, indtil vi vænnede os til den. De førerløse biler kommer ikke til at virke som et stykke science fiction for de personer, som vokser op med dem. Efter et par år har vi vænnet os til teknologien, og den kommer hurtigt til at virke helt normal,« siger han.

Teknologien spænder ikke ben

Ifølge amerikaneren ser det ud til, at de førerløse biler nærmest kommer til at blive allemandseje i løbet af det næste årti.

»Google har dem allerede, ligesom Elon Musk og Tesla har fortalt, at de vil præsentere førerløse biler i 2018. Faktisk siger de, at den eksisterende Tesla Model S har alle de rette forudsætninger for at blive førerløs. Det eneste, bilen mangler, er en softwareopdatering,« siger han.

Teknologien, der skal bringe de førerløse biler ud på vejene, eksisterer således allerede.

»Teknologien er ikke den store udfordring. Udfordringen er nok nærmere de love og den regulering, som ny teknologi skal underlægges. Og det går typisk langsommere med at få reguleringen på plads, end det gør at udvikle den nødvendige teknologi. Selvfølgelig er der gode grunde til, at reguleringen tager tid. Love bliver ikke ændret på én dag, og det skal de naturligvis heller ikke,« siger Ramez Naam.

Sikkerheden er ikke noget stort problem i de førerløse biler, forklarer Ramez Naam. Googles selvkørende biler har på verdensplan tilbagelagt 1,6 millioner kilometer på almindelige veje, og de har kun været involveret i 16 ulykker i alt. Alle var forskyldt af menneskelige bilister.

»Hvert år dør omkring en million mennesker i trafikuheld, og langt de fleste ulykker sker, fordi chaufføren enten er fuld eller træt. Et stykke software bliver ikke træt. Et stykke software drikker sig ikke fuld. Så potentielt kan denne teknologi redde en million menneskeliv om året,« lyder det fra videnskabsmanden.

Enormt potentiale

Men den øgede sikkerhed er ikke den eneste fordel, den nye teknologi bringer med sig.

»Potentialet er kæmpestort. Du kan sætte dig alene ind i din bil, tage en lur og vågne op flere timer senere i en anden by. Bilernes interiør vil formentligt også blive designet på en anden måde, hvor man som passager sidder mere som i en togkupé i stedet for kun at kigge frem. Du kan bruge transporttiden på at se en film, eller du kan arbejde på din computer. I Europa bliver der årligt brugt milliarder af timer på at køre bil, og den tid kan man så bruge på en helt anderledes måde,« siger Ramez Naam.

»I byer er vi i dag meget afhængige af parkeringspladser, men med førerløse biler er det ikke længere lige så afgørende, at der er en parkeringsplads lige der, hvor køreturen slutter. Den førerløse bil kan sætte dig af, selv finde en parkeringsplads og hente dig igen, når du får brug for det. Og hvis bilen er elektrisk, kan den også køre sig selv til opladning,« forklarer han.

Alle de store bilfabrikanter arbejder ifølge Naam på at udvikle teknologi, som gør biler mere automatiserede, og det er et stort skridt på vejen mod en verden, hvor chauffører bliver overflødige.

»Sker det så allerede i 2018, som Tesla sigter efter? Det er bestemt ikke sikkert. Det kan lige så godt være, at det bliver i 2025. Måske senere. Men det er uundgåeligt, at det kommer til at ske,« lyder dommen fra Ramez Naam.