Hele 24 procent.

Så stor er stigningen, når det kommer til dagligvaresalget fra januar til og med juli hos grænsekæden Fleggaard sammenlignet med samme periode sidste år.

Det skyldes blandt andet de stigende fødevarepriser herhjemme, oplyser kæden i en pressemeddelelse.

Også mængderne i de enkelte indkøbskurve er vokset:

»Der er ingen tvivl om, at vi kan se en effekt i salget, lige så snart en fødevare i Danmark stiger meget i pris. Kaffen gjorde det, så kom turen til oksekødet, og så er besparelsen på de varetyper jo endnu større hos os end tidligere,« forklarer direktøren i Fleggaard, Lars Mose Iversen:

»Vores kunder har altid købt stort ind, da de fleste jo har et stykke vej hertil, men vi ser betydeligt flere, der køber større ind af dagligvarer nu sammenlignet med sidste år.«

Nye beregninger fra Sydbank på tal fra Danmarks Statistik viser, at fødevarepriserne er steget med 6,5 procent det seneste år.

»De seneste tre år er fødevarepriserne løbet hurtigere end både den samlede inflation og forbrugerpriserne, men også hurtigere end lønningerne. Det har gjort det dyrt at fylde køleskabet, og gevinsten ved at jage gode tilbud er derfor blevet større nu,« forklarer forbrugerøkonom i Sydbank Ann Lehmann Erichsen.