»Det er til at ligge søvnløs over. Det er livsfarligt, og jeg hader det.«
Sådan fortæller Andreas Dawe, der bor i Valby og hver dag skal følge sine børn over det, som han kalder 'det livsfarlige ejendomsmæglerkryds'.
Krydset forener de trafiktunge veje: Vigerslevvej, Valby Langgade og Ålholmvej. Hver dag opstår der farlige situationer, påpeger han.
Problemet er, ifølge ham, at der skiftes for hurtigt. Så snart der er rødt på den ene vej, så skifter den i samme sekund til grøn ved de andre. Derudover bliver der grønt for bilister og fodgængere på samme tid, når man kommer fra Vigerslevvej mod Ålholmvej.
»Der opstår sindssygt mange farlige situationer på den bekostning, fordi bilerne simpelthen ikke er klar over, der også er grønt for fodgængere. De kommer ind i sådan en lang blød kurve, så de tror bare, de kan køre derudaf,« fortæller han.
Og det var netop det mareridt, der udspillede sig tirsdag, da Andreas Dawe til fods skulle følge sine to børn i henholdsvis skole og børnehave.
»Der blev grønt for os, og derfor skulle vi selvfølgelig til at tage det første skridt. Men i samme sekund kommer en bil drønende, som netop tænkte, han lige skulle nå over i krydset,« fortæller han og fortsætter:
»Hvis jeg ikke havde været opmærksom, så havde vi jo bare trådt ud, som vi havde lov til, fordi der var blevet grønt hos os, og så var han kørt ind i os. Det kunne være endt fatalt.«
Andreas fortæller, at han hev fat i sine børn og fik dem standset, da bilen kom susende. Han kan ikke lade være med at tænke på, hvis hans børn var alene. Derfor fortæller han også, at han hver dag minder sine børn om, at de skal kigge sig ordentligt for – også selvom der er grønt for dem.
»Men det frustrerer mig, at det overhovedet er nødvendigt. Når det skifter til grøn, burde det være sikkert at gå over, og det er det bare ikke.«
»Det kryds burde springes i luften. Der sker farlige situationer hver eneste dag, og det skal stoppe nu,« slår han fast.
Han anerkender, at de har valgt at bo et sted, hvor de er omgivet af trafikale veje, og hvor trafikbilledet er kaotisk. Men alligevel undrer han sig over, at der er sådan et farligt kryds i et område, hvor der er skolebørn, der hver dag skal krydse vejen.
»Havde jeg vidst, hvor voldsomt det var, så er jeg ikke sikker på, at vi overhovedet var flyttet hertil.«
Han er derfor også bekymret for den dag, hvor han bliver nødt til at sende sine børn alene ud i krydset.
»På et eller andet tidspunkt skal det jo ske. Og vores ældste datter er allerede god til at færdes i trafikken. Men vi tør simpelthen ikke endnu, og hvornår det sker, det ved jeg ikke. Men så længe, at krydset er som det er nu, så kommer det ikke til at ske,« fortæller han.
Og Andreas Keil, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Socialdemokratiet kan sagtens forstå Andreas Dawes frustration. Han anerkender, at krydset er farligt, for han har selv oplevet det flere gange.
»Det er bare et kryds, man kender. Når du står inde i midten, så er der bare biler på alle sider af dig. Det er helt vildt uoverskueligt. Både i forhold til, hvordan vejbanerne inddeler sig, men også at der er så mange vejbaner, der forenes,« fortæller han.
Han foreslår derfor, at en rundkørsel med biodiversitet i midten kunne være en god løsning. Det vil både sænke hastigheden, men også gøre krydset mere overskueligt.
Han gik til valgkamp på at sikre skolevejene rundt omkring i København, og derfor forsikrer han også om, at der vil blive gjort noget.
»Der er mange børn i området, fordi der ligger en skole lige ved siden af. Derfor vil jeg sørge for, at der bliver gjort noget ved det kryds,« slår han fast.
Andreas Dawe understreger, at han vil blive ved med at kæmpe for, at krydset bliver sikret, nedlagt eller lavet om til en rundkørsel.
»Krydset er en dødsfælde, og jeg vil blive ved med at sætte fokus på det. For hvor længe skal vi beboere frygte for vores børn, der skal krydse vejen til skolen?«