Da Julian Alaphilippe tog sejren på 3. etape, blev den blandt andet skabt på baggrund af franskmandens vilde nedkørsel mod afslutningen. Siddende på cyklens overrør hamrende han af sted.

Det kunne ikke gå meget hurtigere, men den meget særlige kørestil er i virkeligheden risikabel, for siddende på cyklens overrør kan man som rytter ikke styre ordentligt.

»Et eller andet sted ville jeg ønske, at der ikke var nogen, der gjorde det for, det er jo farligt,« siger Michael Mørkøv.

Den danske Deceuninck–Quick-Step-rytter er ikke alene med sine forbehold. De samme forbehold har Lars Bak og Christopher Juul-Jensen.

Team Deceuninck-Quick-Step rider France's Julian Alaphilippe, holding an aero "top tube safe" position, leads a breakaway during the sixth stage of the 71st edition of the Criterium du Dauphine cycling race, 229 km between Saint-Vulbas Plaine de l'Ain and Saint-Michel-de-Maurienne on June 14, 2019. (Photo by Anne-Christine POUJOULAT / AFP)
Team Deceuninck-Quick-Step rider France's Julian Alaphilippe, holding an aero "top tube safe" position, leads a breakaway during the sixth stage of the 71st edition of the Criterium du Dauphine cycling race, 229 km between Saint-Vulbas Plaine de l'Ain and Saint-Michel-de-Maurienne on June 14, 2019. (Photo by Anne-Christine POUJOULAT / AFP) Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT
Vis mere

»Jeg tør ikke køre sådan, og jeg bryder mig ikke om det. Jeg føler mig i bedre kontrol, når jeg sidder ordentligt på cyklen. 80 kilometer i timen siddende på et overrør er ikke sikkert. Man er helt låst, hvis man rammer en sten eller et hul i vejen,« siger Juul-Jensen.

»Jeg er også selv bange for at ligge sådan dér, fordi ens bremseevner ikke er så gode. Det er tit noget, man gør, når man ligger helt forrest, ligger alene eller i et lille udbrud,« siger Lars Bak, der vil fraråde alle motionister at prøve det samme.

»Nogen er teknisk dygtige, og så er der andre, der prøver at efterligne det, men som ikke har teknikken til det. Så er det tit, at det går galt. Som jeg plejer at sige, man skal ikke opfordre amatører til at gøre sådan dér. Det kommer ikke til at blive godt, og det vil jeg fraråde,« siger Lars Bak.

Christopher Juul-Jensen er enig.

»Det er klart, at når børn og motionister ser stjernerne på tv gøre det, så forsøger man selv, men det vil jeg fraråde,« siger danskeren fra Mitchelton-SCOTT.

Den slovenske Bahrain Merida-rytter Matej Mohorič var manden, der i sin  tid opfandt den aerodynamiske kørestil, og han synes, hele debatten er noget vås.

»Jamen, rigtig meget sport er farligt. Fordi folk har set boksning, går de formentligt heller ikke ud og slår et andet menneske ned. Man skal ikke gøre som alle profferne. Det gælder også her, og det giver for mig ingen mening at forbyde det. Det må vi helt selv bestemme,« siger Matej Mohorič.

Flere iagttagere mener, at den særlige kørestil helt burde forbydes, men det mener italieneren Matteo Trentin er en fejl.

»Alt er farligt i den her sport! Mig bekendt er der ingen proffer, der er styrtet på grund af det. Jeg synes hellere, man skulle forbyde andre ting. De skulle for eksempel hellere vedtage, vi ikke måtte køre på veje med dårlig asfalt. Det er da farligere,« siger Trentin.