Mange bilejere kører gerne en omvej for at finde en billig tankstation og spare nogle få øre på en liter benzin eller diesel. For den bilejer, der lægger lige så mange kræfter i at finde den billigste bilforsikring, kan der være flere tusinde kroner at spare om året.

For eksempel koster det gennemsnitligt 3.404 kroner om året at tegne en bilforsikring uden for de store byer i Danmark hos forsikringsselskabet Alka, mens prisen er  5.718 hos NEM Forsikring. Det viser en omfattende pristest, som prissammenligningsportalen Samlino.dk har foretaget.

Størst prisforskel er der for de helt unge bilister mellem 18 og 24 år. Her er Gjensidige billigst med en gennemsnitspris på 9.143 kroner om året, mens NEM Forsikring som det dyreste selvskab disker op med en gennemsnitspris på 14.982 kroner om året. Alka falder ud som det billigste selskab i fire ud af fem pris-testede kategorier, mens NEM Forsikring samlet set er testens dyreste selskab.

Selv om gennemsnitspriserne giver en god indikation af prisniveauet hos de enkelte selskaber, anbefaler direktør i Samlino.dk Kristian Pitzner-Jørgensen, at forbrugerne jævnligt tryktester prisen på lige netop deres bil.

»Det er meget individuelt, hvor den enkelte forbruger får dækket sit behov billigst. Derfor bør du altid undersøge markedet, inden du vælger bilforsikring. Selskabernes priser ændrer sig løbende, og den enkelte forbrugers alder, bopæl, bil med mere ændrer sig også,« siger han og anbefaler bilejere at lave et årligt pristjek.

Forbrugerøkonom i bilejernes interesseorganisation FDM Allan Skytte Christensen hæfter sig, at de store prisforskelle tyder på, at der er en fornuftig konkurrence mellem selskaberne:

»Det er ikke nogen hemmelig, at forsikringsselskaberne tjener gode penge på bilforsikringer, men med værktøjer som Comparo.dk, Samlino.dk og Forsikringsguiden.dk er det blevet lettere for forbrugerne at gennemskue markedet, og det har heldigvis øget priskonkurrencen.«

Forsikringsselskaber med priser i den høje ende henviser ofte til, at det skyldes, at de har bedre vilkår end de billige selskaber. Men ifølge Lars Baadsgaard, som er ansvarlig for finansielle tests i Forbrugerrådet Tænk, er bilforsikringer grundlæggende så ens, at man som forbruger som det første og vigtigste udvælgelseskriterium skal gå efter pris og selvrisiko og derpå veje det op mod individuelle behov.

»Man skal for eksempel være opmærksom på, at ikke alle selskaber giver nyværdi-erstatning ved store skader på demo- og leasingbiler, og låner man sin bil ud til unge mennesker, kan der være stor forskel på selvrisikoen. Derfor er det altid en god ide at læse god ide at forsikringsbetingelserne igennem, før man vælger forsikring,« siger han.

Fakta Sådan er priserne beregnet

Forsikringspriserne er indhentet for de tre mest solgte biler i hver bilklasse. Mikro/mini-biler: VW Up, Peugeot 208 og Toyota Aygo. Mellem: Peugeot 308, VW Polo og Toyota Yaris. Stor: Nissan Qashqai, Skoda Octavia og VW Passat. Kørselsbehov: Maksimalt 15.000 kilometer/ år. Ønsket selvrisiko: Så tæt på 5.000 kr./år som muligt. Tidligere skader: 0. Der er indhentet priser for 10 testpersoner med varierende alder og forskellige adresser i de fem kategorier (storby, uden for store byer, 18-24 år, 25-34 år, 35+ årige) - altså i alt 50 priser i hver enkelt forsikringsselskab. Derpå har Samlino.dk udregnet gennemsnitspriser for de enkelte selskaber i hver enkelt kategori. Priserne er indhentet i perioden 11.-13. september 2017 og er senest blevet bekræftet af forsikringsselskaberne den 20. september 2017.

Kilde: Samlino.dk.

Pristest-vinderen: Det er helt i tråd med vores strategi

Alka overhaler konkurrenterne inden om i pristesten og er det billigste selskab i fire ud af fem kategorier. Resultatet vækker begejstring hos presseansvarlig i Alka Lise Agerley:

»Vi skal være billigst i syv ud af 10 tilfælde. Det er en del af vores strategi, at vi skal ligge lavt på pris, så det er da glædeligt, at det er lykkedes her,« siger hun og tilføjer, at priskonkurrencen er blevet skærpet i takt med, at Forsikringsguiden.dk og prissamsammenligningsportaler som Samlino.dk er vokset frem og har gjort det markant lettere for forbrugerne at overskue markedet.

»I dag kan man lynhurtigt få en pris som forbruger, og den transparens presser priserne,« siger hun.

En af årsagerne til, at Alka kan tilbyde konkurrencestærke priser er ifølge Lise Agerley, at selskabets hovedejer er LO-fagbevægelsen, der ikke kræver et aktionærafkast, som det er tilfældet i børsnoterede selskaber.

»Vores ejer er mere interesseret i, at vi investerer i forretningen, og det gør vi blandt andet ved at være konkurrencedygtige på priserne,« siger hun.

Pristest-taberen: Vi skal kigge på vores priser igen

NEM Forsikring ligger blandt de to dyreste selskaber i fire ud af fem kategorier og er samlet set det dyreste selskab i pristesten. Resultatet giver anledning til panderynker hos salgschef i NEM Forsikring Kasper Kvist Flarup.

»Vi ligger lidt skævt i markedet med de forudsætninger, der er i denne test, og det giver da anledning til at kigge på vores priser igen. Vi ligger i den tunge ende på de helt unge, og det trækker vores gennemsnitspriser op,« siger han.

Når det er sagt, gør Kasper Kvist Flarup opmærksom på, at NEM Forsikring i testen har en lavere selvrisiko end de fleste andre selskaber i testen, og at præmien havde været mindre, hvis selvrisikoen havde været på niveau med konkurrenternes. Samtidig hæfter han sig ved, at pristesten ikke tager højde for samlerabatter, friskadedækning, og at det foruddefinerede kørselsbehov på maksimalt 15.000 km/år kan falde ind i forskellige prisintervaller hos de testede selskaber.

»15.000 km/år falder hos os ind i et kørselsinterval, der hedder op til 20.000 km/år, så det betyder også noget for priserne. Men jeg har ikke noget at udsætte på testen.«