»Et selvmål«, »griskhed«, »over grænsen« og et eksempel på, at man »pisser på loyale fans.«

FC København er havnet i en shitstorm med sine egne fans som kritikere.

Fredag aften opdaterede de danske mestre deres coverbillede på klubbens Facebook-profil med en teaser til den forestående Champions League-hjemmekamp mod FC Porto med følgende tekst:

»'Det er for dyrt' - ingen undskyldninger.«

Siden er kritikken haglet ned over københavnerne.

Facebook-budskabet er del af en kampagne for at få fodboldfans til at købe billet til opgøret i Parken d. 22. november. Her koster en voksenbillet fra 490 kroner og helt op til 650 kroner, mens børnebilletter sælges for mellem 350 og 500 kroner. Høje priser, som ifølge FC København dog ikke er nogen undskyldning for at droppe en tur i Parken til en Champions League-kamp, fordi man tilbyder en ratebetaling, hvor man kan finansiere sin billet over flere etaper. Det kan man læse i den artikel, som klubben forinden havde linket til på Facebook-profilen, men som ikke fremgår af det omdiskuterede coverbillede, som har fået en stærkt kritisk modtagelse af klubbens egne fans. BT bringer her et lille uddrag af de kritiske røster, som er talrige og meget kontante i kommentarfeltet til opslaget.

BT har lørdag formiddag været i kontakt med FC København via kommunikationschef Jes Mortensen. Her accepterer man, at nogle fans kan være utilfredse med billetpriserne, men henviser i øvrigt til, at det omdiskuterede Facebook-opslag er en del af kampagnen 'Ingen undskyldninger'.

»Det her er en del af en kampagne, der hedder 'ingen undskyldninger', hvor vi tager brodden af alle mulige undskyldninger, man kunne have til at tage til fodbold og i dette konkrete tilfælde handler det om, at vi tilbyder en ratebetaling for dem, der synes det er for meget at betale på en gang,« siger Jes Mortensen.

Efter de mange sure opstod mod opslaget, ændrede FC København lørdag formiddag opslaget til næste del af kampagnen, der har ordlyden: »'Problemer i parforholdet' - ingen undskyldninger,« hvilket prompte afstedkom en reaktion fra FCK-fan Mads Graakjær Laustsen:

»Så fik I hurtigt skiftet det forrige coverbillede ud, efter I indså, hvor stor en fejl, det var? Vi fans glemmer ikke lige sådan umiddelbart og venter på en undskyldning.«

Jes Mortensen afviser dog, at fan-reaktionerne er årsag til, at coverbilledet er blevet udskiftet.

»Grunden til vi skifter banneret er ikke fordi, at nogle er sure over det. Det er fordi, vi har et nyt budskab i dag, som hedder 'Problemer i parforholdet,' hvor vi har lavet noget andet.

Så du er ikke enig i, at dette er et selvmål fra jer?

«Jeg har svaret det, jeg har at svare.«

Med andre ord. Fra FC København er der 'ingen undskyldninger.'