Vi går op i mere og andet end fest, druk og sex. Sådan lyder det fra et stigende antal unge, der gør oprør mod niveauet i reality-TV.

'Kan du så godt lide at klæde dig ud som en russisk roulette?' Med det spørgsmål blev Paradise-baben Amalie Szigethy danmarksberømt. Samtidig satte det nye standarder for det intellektuelle niveau i realityprogrammer målrettet landets unge.

Mens 'Paradise Hotel' i den kommende sæson kører for niende år i træk, har danske unge de seneste år ligeledes kunne stifte bekendtskab med 'Kongerne af Rømø', 'Fristet', 'Divaer i junglen', 'Singleliv', 'For lækker til love' og mange andre realityprogrammer på især Kanal 4, Kanal 5 og TV3. Fælles for programmerne er, at mange deltagere er leveringsdygtige i citater og betragtninger a la Amalies, og at de er populære blandt en del unge TV-seere. Andre unge efterlyser imidlertid mere åndrigt indhold i programmer målrettet deres generation.

Den 17-årige gymnasieelev Martine Amalie Krogh har set sin del af realityprogrammer. For en lille måneds tid siden fik hun nok, da hun så en episode af 'Fristet'. Bunden var nået, mente gymnasieeleven, som skrev et debatindlæg i Politiken.

- Underholdningsprogrammerne til min generation bliver mere og mere uintelligente og amoralske. Man kan selvfølgelig bare lade være med at se dem. Men vi er rigtig mange, der alligevel er endt med at se realityprogrammer, fordi det er dét, der er i TV til unge. Vi bliver spammet med programmer, hvor en betydelig del af deltagerne nok ikke er de mest intelligente i vores generation, og som handler om, at deltagerne skal konkurrere, ydmyge hinanden eller udstille sig selv, siger Martine Amalie Krogh.

Efter sit debatindlæg er hun blevet opsøgt af jævnaldrende, som udtrykker sympati for hendes synspunkter. Og i Martine Amalie Kroghs øjne er problemet ikke blot, at den åndelige føde i realityprogrammerne er beskeden.

- Jeg synes også, at det er virkelig uheldigt, at min generation fremstår som tåbelig og uintelligent. Det virker som om, at unge ikke går op i andet end at feste, drikke og have sex, og det er ikke noget retvisende billede. Vi er mere intelligente og medmenneskelige, og vi vil gerne gøre noget for at forbedre verden, siger Martine Amalie Krogh, som langt fra er alene.

'Fire hjerners middag' på Ananas

Da Facebook-siden 'Kan den her ananas få flere fans end Sydney Lee?' blev etableret, satte den gang i en regulær bevægelse for flere underholdningstilbud med substans til den unge generation.

- Det begyndte som en joke, fortæller Emil Wilk, som sammen med Thor Martin Jensen står bag siden.

- Vi syntes, at det virkede helt hul i hovedet, at man i dansk TV dyrker det dumme og det overfladiske, siger Emil Wilk.

I løbet af ingen tid blev deres side en af de største Facebook-sider i Danmark med over 275.000 fans, og en efterfølgende analyse har vist, at langt de fleste, som har 'liket' siden er under 25 år. Det fik de to herrer til at tænke, at det måske var tid til, at ungdommen gik sammen for via kollektiv intelligens at skabe det, som de gerne vil se, og Facebook-siden blev forvandlet til et TV-laboratorium med åben idéudvikling. Med etablerede partnere som TV-kanalen DR Mama og kommunikationsvirksomheden We Love People på sidelinjen har 'Kan den her ananas få flere fans end Sydney Lee?' i løbet af de seneste måneder bl.a. kunnet byde på programmer som 'Fire hjerners middag', et brugerskabt talkshow og 'Happy News'.

- Vi vil have TV, som har noget på hjerne og hjerte og repræsenterer noget andet end reality-TV i særdeleshed og 00erne mediebillede i almindelighed. Tidsånden har ændret sig. Vi tror på, at det nuværende årti handler om værdier som fællesskab og samarbejde i stedet for egoisme og konkurrence. Værdier der gennemsyrer et program som 'Paradise Hotel', der handler om ydmygelse, konkurrence og egoisme, siger Emil Wilk.

Kloge unge er ikke så underholdende

Et andet pip, der har vakt genklang, kommer fra en mand i 30erne ved navn Morten Fog, som tidligere på måneden på TV3 Danmarks Facebook-side opfordrede kanalen til at satse på andre typer programmer end 'Fristet' og 'Paradise Hotel' . 'Det er okay, at I kun vil lave TV for én målgruppe (12-25-årige). Men skulle I ikke prøve at stile lidt højere i kvalitet alligevel,' skrev Morten Fog blandt andet. Og der gik ikke mange timer, før horder af mennesker havde 'liket' hans udbrud. I skrivende stund er der tale om 9.000 af slagsen, og opslaget har foranlediget over 500 kommentarer.

Ifølge Elisa Lykke, som er TV-caster og har castet til flere realityprogrammer, er der en speciel årsag til, at det er de mindre skarpe unge, der fylder sendefladen.

- Folk, som er kloge og vil have en uddannelse, har tilbøjelighed til ikke på samme måde at træde ud af de firkantede rammer. Og det er ikke underholdende at se på. Den slags typer træder ikke ud af boksen, hvorimod der ikke er mange som Amalie og Sidney Lee. Det er ikke lige dem, man møder i kantinen eller på sin skole, siger hun. Elisa Lykke har bl.a. været med til at finde medvirkende i en lang række realityprogrammer. Hun er vild med 'Ananas-bevægelsen' og synes, at det er dejligt, hvis de unge vil have anderledes kalorier på TV. Men hun påpeger samtidig, at det vil kræve en mindre revolution at ændre billedet af deltagerne i reality-TV.

- Man må tage udgangspunkt i formatet, og man får ikke en teologistuderende til at melde sig til 'Paradise Hotel'. Jeg ville elske at caste på programmer med andre typer, og vi f.eks. kunne finde en smart, skæv og anden type – en klog studerende. Men man skal finde nye formater, der kan tiltrække dem, siger hun.

Kritik får ikke TV3 til at ryste i bukserne

Selv om Martine Amalie Krogh og gymnasiekammeraterne har fået nok af TV3 og deres realityprogrammer, er det ikke noget, som får TV3s programchef, Morten Mogensen, til at ryste i bukserne.

- Jeg synes, at det er relevant at diskutere TV-programmer, men jeg kan ikke genkende, at unge vælger vores programmer fra. Vi stiger faktisk blandt den unge målgruppe, og det er det, jeg forholder mig til. Vi synes på ingen måde, at vi appellerer til laveste fællesnævner. Vi underholder vores seere, og vi har flere end nogensinde, der har meldt sig til næste omgang 'Paradise Hotel', siger han.

Synes du, at dansk reality-TV er blevet for meningsløst?

Deltag i debatten under artiklen