DBU er konservative og ser begrænsninger i stedet for muligheder mener Kenneth Cortsen, der er ekspert i branding indenfor sport.

Dansk Boldspil-Union har takket nej tak til en venskabskamp mellem Argentina og England. Det er ifølge forsker i brand og sport Kenneth Cortsen en stor fejl. DBUs image er nemlig rigtigt dårligt i øjeblikket og det ville en storkamp mellem to af verdens bedste landshold kunne ændre ved. 
  
 - DBU går glip af en kæmpe mulighed. En kamp mellem Argentina og England ville være banebrydende. De her to landshold har så endda en kæmpe historie, både med deres interne fodboldkampe men også med Falklandskrigen, siger han.

Kenneth Cortsen mener samtidig, at DBU ville kunne styrke deres brand blandt befolkningen, ved at stå som arrangør af en kamp mellem de to verdensklasse mandskaber.

- DBU har ikke et godt produkt lige nu. Hverken brandmæssigt eller kvalitetsmæssigt med landsholdets resultater. Hvis DBU tog ejerskab på denne event, så ville de stå tilbage som det lokomotiv, der driver dansk fodbold fremad, siger Kenneth Cortsen.

Han mener, at DBU overser de mange forretningsmuligheder, der ligger i en kamp mellem verdensstjernerne på dansk grund.

- Det ville kunne give den noget positiv "brand transfer", som det hedder med fagsprog. Det her er en enestående chance. DBU kan tage ejerskab og arrangere en sideevent, der kan skabe noget hype omkring DBU og dansk fodbold i al almindelighed. For eksempel kunne de samle nogle af stjernerne på Rådhuspladsen og lave en event. Landsholdets sponsor er Adidas, og de sponsorerer også Messi, så der er garanteret nogle muligheder der. Det ville styrke DBUs brand på et bredere niveau, siger han.

Kenneth Cortsen mener at DBU er bag udviklingen i resten af sportsverdenen, hvor klubber og landshold længe har tænkt på at arrangere kampe og events, der skal skabe spænding omkring holdene. For eksempel når NFL arrangerer amerikansk fodbold på Wembley, eller når de store fodboldhold deltager i træningsturneringer i USA.

-   DBU har muligheden for at tænke proaktivt, men de er for konservative til at se mulighederne i at skabe noget nyt. DBU er prægede af konservativt tankegang. Selvom de har sagt, at det er det, som de gerne vil væk fra, siger han

Kenneth Cortsen mener, at DBU forsømmer at arbejde fremadrettet på at højne fodboldens popularitet som sport, fordi den i forvejen er så populær i Danmark.

-  De tænker, at de ikke bliver nødt til at fremme fodbolden, fordi sporten har så god en position herhjemme. DBU skal passe på ikke at hvile laurbærrene. Det synes jeg faktisk godt, man kan sige, at de har gjort, siger han.

- DBU går glip af et stort investeringsmæssigt potentiale. Derfor lugter det her af et stort kommercielt selvmål, siger Kenneth Cortsen.