En betydelig del af Nordeuropas største feriecenter, Lalandia i Billund, er bygget på et underlag af forurenet grus. Det hævder politiets nye nøglevidne i sagen om ulovlig håndtering af flere tusinde ton forurenede jernbaneskærver i en grusgrav i Billunds naboby Vandel.

Vidnet er tidligere ansat i grusgraven, og BT erfarer, at vedkommende under en afhøring hos politiet har forklaret, at han personligt har været med til at blande flere ton af de forurenede jernbanesten i råstoffer, som er solgt til byggeriet af det to milliarder kroner dyre feriecenter.

- Lalandia var en meget stor kunde for grusgraven, og i perioder lavede vi næsten ikke andet, end at levere stabilgrus til det ene byggeri. Derfor ved jeg med sikkerhed, at når vi blandede jernbaneskærver i gruset i de perioder, så endte en del af det der. Og det gjorde vi meget tit, forklarer vidnet til BT.

Som BT tidligere har afsløret, har entreprenørselskabet Eigil Jensen A/S gennem flere år ulovligt og til fare for miljøet opbevaret flere tusinde ton af de forurenede jernbaneskærver i grusgraven, der ligger skjult for offentligheden på en nedlagt militærbase i Vandel.

Adskillige kilder med tilknytningen til virksomheden har forklaret, at stenene og de eventuelle medfølgende giftstoffer her er blevet blandet med friske materialer og solgt som stabilgrus. Indtil det nye vidne i sidste uge afgav forklaring til myndighederne har ingen dog kunne udpege præcise steder, hvor gruset med de forurenede sten skal være endt.

Efter årtiers togtrafik er jernbaneskærver typisk forurenet med blandt andet tungmetaller, pesticidrester, olie og stærkt kræftfremkaldende stoffer. Derfor vil det ifølge Danmarks Naturfredningsforening være problematisk, hvis stenene er endt under Lalandia i Billund, der hvert år besøges af tusindvis af børn.    

- Stabilgrus bliver typisk brugt som underlag for sådan noget som flisegange, og hvis det indeholder forurenede jernbaneskærver, er der en risiko for, at de, der går på fliserne, kommer i kontakt med de giftige stoffer.  Det er ikke store mængder, vi taler om, men det er nok til, at det formodentlig kan medføre en vis sundhedsrisiko, siger Christian Poll, der er civilingeniør og ekspert i industrimiljø ved Danmarks Naturfredningsforening.

Ifølge Lalandias direktør Jan Harrit er der i forbindelse med byggeriet primært brugt stabilgrus under parkeringspladser, åbne flisearealer og veje og stier. Gruset er ikke brugt under de 850 feriehuse.

Afventer resultater af undersøgelser

Lalandia vil nu afvente resultatet af myndighedernes undersøgelser, inden det afgøres hvad der skal ske i sagen.

-Vi har talt med Eigil Jensen A/S, som siger, at der ikke er blandet jernbaneskærver i stabilgruset. Om det er rigtigt eller ej, har vi ikke noget grundlag for at vurdere på nuværende tidspunkt, og derfor er vi nødt til at vente på myndighedernes konklusion, siger Jan Harrit.

Kim Jensen, der er direktør for Eigil Jensen A/S, afviser alle beskyldninger om, at selskabet har solgt stabilgrus iblandet forurenede jernbaneskærver til byggeriet af Lalandia i Billund. Det skriver han i en e-mail til BT.

- Det er ikke korrekt. Vi har udelukkende solgt rent stabilgrus, frisk fra grusgraven til disse kunder, hedder det i e-mailen.

Kim Jensen afviser, at der på noget tidspunkt bevidst er blandet jernbaneskærver i de materialer, som er solgt i grusgraven. Efter at have givet en række modstridende forklaringer til både medier og myndigheder har direktøren dog erkendt, at flere tusinde ton af de brugte granitsten ulovligt er blevet opbevaret og knust i grusgraven siden 2006.  Men samtlige ton er ifølge Kim Jensen efterfølgende kørt til den lokale asfaltfabrik, hvor de er brugt som billigt fyldstof i ny asfalt. En anvendelse, der som en af de eneste er fuldt lovlig, da asfalten indkapsler et eventuelt giftindhold i stenene og isolerer dem fra naturen.