Det var lidt af et slagtilbud, der kørte på H&M’s online-butik fredag morgen. Samtlige varer kunne erhverves for 39,99 kroner pr. stk. - uanset førpris.

Der var dog tale om en teknisk fejl, der blev rettet, kort efter H&M’s tekniske afdeling fik nys om den. Men på det tidspunkt var der allerede gået en times tid, og adskillige kunder nåede at udnytte ‘tilbuddet’. Det skriver tech-mediet Version2.

Mediet har fået tilsendt et screenshot af en faktura fra en kunde, der har købt otte varer, hvoraf den dyreste normalt koster op til 999,00 kroner. Alle er dog blevet slået ind til de 39,99 kroner, hvorfor det samlede beløb kun er en tiendedel af, hvad det burde have været.

I den slags sager ser man ofte, at virksomheder nægter at udlevere varerne på den baggrund, at kunden har ‘handlet i ond tro’ - altså bevidst udnyttet et utroligt godt tilbud, som alle åbenlyst kan se er en fejl.

Det gjorde Bilka eksempelvis for nylig, da man ved en fejl havde sat iPhone 8-telefoner til salg på nettet for 4.323,00 kroner. Bilka nægtede efterfølgende at udlevere telefonerne til de kunder, der havde købt og betalt for dem - hvilket resulterede i en mindre shitstorm.

Men i dette tilfælde lover H&M, at kunder, der fredag morgen har købt varer til 39,99 kroner, vil få dem tilsendt uden brok.

‘Alle kunder, som har en ordrebekræftelse, vil modtage deres varer – til den pris, som fremgår på ordrebekræftelsen,’ skriver Stine Lerche Øilo fra H&M i en mail til Version2.