Krisen i PostNord er total, efter selskabet i går meldte ud, at der skal fyres 4000 medarbejdere. Samtidig viser en ny undersøgelse, at fire ud af ti danskere ikke har tillid til, at de får deres post rettidigt

De seneste måneders krise i PostNord kulminerede i går med nyheden om, at selskabet skal fyre 4.000 danske ansatte og mangler 2,3 milliarder kroner. Samtidig viser en ny måling foretaget af YouGov for BT, at danskernes tillid til det danske postvæsen er i bund.

Fire ud af ti danskere erklærer sig helt eller delvist uenige i, at de har tillid til, at breve eller pakker sendt med PostNord når frem i tide.

I samme undersøgelse fremgår det også, at 37 procent af de danskere, der indenfor de seneste seks måneder har sendt eller modtaget et almindeligt brev fra PostNord, har oplevet, at brevet ikke kommet frem rettidigt.

Ingen sympati og tolerance med PostNord

Det kommer ikke bag på brandingekspert Frederik Preisler, at PostNord har mistet danskernes tillid.

“Den grundlæggende fejl skete, da man skiftede navn og undervurderede, hvad følelser betyder for et brand. Da vi havde PostDanmark, kunne vi alle kende det, og vi vidste nogenlunde, hvor vi havde det henne. Også selvom det var i problemer, så havde vi en national forbindelse til det, og der var en masse følelser tilknyttet institutionen. Så gik man over til PostNord, som ingen har nogle følelser for, og det er en svær position at have”, siger Frederik Preisler og pointerer, at danskernes sympati og tolerance er forsvundet med det nye brand.

Imageproblem

Transportordfører for Dansk Folkeparti, Henrik Brodersen mener, at tallene er et udtryk for, at Postnord har et imageproblem, der er til at tage og føle på.

“PostNord må gøre sig nogle overvejelser om, hvordan de bliver mere synlige også på den positive måde. Der er ikke nogen, der har glæde af, at man har en institution, man ikke har tillid til.”

Den manglende tillid undrer ikke postordfører for Socialdemokratiet Christian Rabjerg Madsen, der mener at danskernes manglende tillid til PostNord understreger behovet for, at der i fremtiden kommer mere ro omkring postvæsenet.

“Vi afventer lige nu, at ministeren fremlægger en samlet plan for forligskredsen, så vi kan forholde os til den og økonomien i den. Med de forhold posten har spillet ud i dag, vil jeg opfordre til, at påbegynde den drøftelse snarest muligt.”

Vi skal genvinde tilliden

Kommunikationschef i PostNord, Morten O. Nielsen siger, at der ikke er nogen tvivl om, at det tager tid og hårdt arbejde at vinde danskernes tillid til PostNord efter de store omvæltninger virksomheden har været igennem.

“Det er ikke nogen hemmelighed, at vi som følge af massive omvæltninger i en periode har haft nogle kvalitetsudfordringer. Det har danskerne kunnet mærke, og det tager tid at vinde den tillid tilbage”, siger Morten O. Nielsen.


“Det kan vi kun gøre ved at levere den kvalitet, man forventer over en lang periode, og det er vi bevidste om og ydmyge overfor”, siger Morten O. Nielsen og pointerer, at PostNord i dag har en leveringskvalitet på Quickbreve, der ligger over gennemsnittet for de gamle A-breve, og at virksomheden i det hele taget opfylder de lovmæssige krav for rettidig postomdeling.