Københavns nye cykelbro, Cykelslangen, har flere brugere end forventet. »Det er svært at være utilfreds,« siger borgmester.

Københavns nye cykelbro, Cykelslangen, er kommet flot fra start.

Det nye, røde vartegn, som forbinder Dybbølsbro og Havneholmen, har fået 15 procent flere brugere, end Københavns kommune forventede ved indvielsen i sommer. En ny trafikmåling fra oktober viser, at, 11.500 cyklister dagligt cykler ud ad den »svævende« bro.

Broen, der har kostet 38 mio. kr. at anlægge, er lavet for at spare cyklisterne for en besværlig tur, hvor man skal hoppe af cyklen og skubbe den op eller ned ad trappen til Dybbølsbro.

Sparer cyklisterne ét minut

Hver cyklist sparer cirka ét minut ved ikke at skulle bruge trappen, og gør man den slags op i kroner og ører, så svarer det til knap 14.700 kroner sparet dagligt, viser samfundsøkonomiske beregninger ifølge Københavns Kommune.

»Når Cykelslangen er med til at spare samfundet over 5,25 millioner kroner om året alene i sparet tid, så er det svært at være utilfreds,« siger Morten Kabell (EL), der er teknik- og miljøborgmester i København, i en pressemeddelelse.

Cykelslangen leder ned til Bryggebroen, der fører cyklisterne over havnen til Islands Brygge. Siden den sidste måling i 2012 er antallet af daglige brugere af Bryggebroen steget fra 11.000 til 14.000.

Forsinkede broer

Cykelslangen skulle være åbnet tilbage i 2013, men en række problemer med blandt andet leverance af stål og beton forsinkede processen.

Det er ikke den eneste cykelbro, der har været ramt af forsinkelser. Også andre cykel- og gangbroer rundt omkring i København bliver ikke klar til tiden. Enten på grund af leveranceproblemer, som med »cykelslangen«, eller som konsekvens af entreprenørkoncernen E. Pihl & Søns konkurs i august sidste år.

Københavns Kommune forventer, at kanalbroerne (Trangravsbroen og Proviantbroen) står færdige inden jul, mens Inderhavnsbroen forventes færdig medio marts 2015.