Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Grunde med jernbaneskærver er næsten usælgelige

Har storentreprenøren Eigil Jensen A/S solgt byggematerialer iblandet forgiftede jernbaneskræver fra sin grusgrav i Vandel, kan det få nærmest uoverskuelige konsekvenser. Ikke alene for miljøet, men også for køberne.

Det siger flere eksperter, efter BT har afsløret, at selskabet ulovligt og til fare for naturen har håndteret flere tusinde ton af de forurenede sten i grusgraven øst for Billund.

Ifølge blandt andre nuværende og tidligere medarbejdere er stenene her blevet blandet med frisk grus og sand og solgt som såkaldt stabilgrus til kunder i hele landsdelen. Er det korrekt, kan køberne uden at vide det have forurenet deres egne grunde, når blandingen er brugt som underlag for blandt andet indkørsler og bygninger. Det vil gøre ejendommene nærmest usælgelige, hvis forureningen senere opdages.

- Stabilgrus er et af de mest brugte grusmaterialer i byggeriet. Det ligger under stort set alle bygninger, indkørsler, flisegange, veje og lignende. Og hvis det bliver opdaget, at det indeholder forurenet materiale, bliver der registreret en forurening på grunden, hvor det er brugt. Det har man pligt til at oplyse, hvis man vil sælge, og et hus, der ligger på en forurenet grund, kan være meget svært at komme af med. Værdien vil i hvert fald blive påvirket negativt, siger Bjørn Bo Klahn, der er fagekspert ved boligejernes videnscenter Bolius.

Han bakkes op af flere realkreditinstitutter, som oplyser, at det kan være vanskeligt at låne penge til køb af en ejendom, hvor der er registreret forurening i jorden.

Eigil Jensen A/S og grusgraven i Vandel er en af de største leverandører af stabilgrus til byggerier i både Midtjylland, Trekantsområdet og store dele af den jyske vestkyst. Hver dag forlader op til 200 fyldte lastbiler graven, der ligger skjult for offentligheden bag kilometervis af rustent hegn på en nedlagt militærbase, vurderes det. Står de mange kilders oplysninger til troende, kan de gamle jernbaneskærver og deres formodede indhold af blandt andet tungmetaller, olierester og kræftfremkaldende stoffer altså være spredt med stabilgruset til utallige adresser i et enormt geografisk område.

Er det tilfældet, vil det være både ulovligt og en miljømæssig skandale, mener Christian Poll, der er civilingeniør og ekspert i blandt andet industrimiljø ved Danmark Naturfredningsforening.

KENDER DU TIL DENNE ELLER LIGNENDE SAGER? Kontakt BT på tip@bt.dk.

- Stabilgrus er et jomfrueligt materiale, og det er tale om flere klare lovovertrædelser, hvis man har blandet det med forurenede jernbaneskærver. Det kan have alvorlige konsekvenser for miljøet både i grusgraven og alle de steder, hvor køberne har brugt gruset i den tro, at det er rent, siger han.

Kim Jensen, der er direktør for Eigil Jensen A/S, erkender overfor BT, at selskabet sidste år ulovligt opbevarede og bearbejdede cirka 10.000 ton gamle jernbaneskærver i selskabets grusgrav i Vandel.

Han afviser dog beskyldninger om, at dette også er sket i tidligere år, og at selskabet bevidst har blandet de forurenede sten i den såkaldte stabilgrus og solgt blandingen som et rent byggemateriale.

- Er det sket, er det en fejl, skriver han i en e-mail til BT efter indledningsvist at have afvist, at det nogensinde kan have fundet sted.

Læs Kim Jensens forklaring HER.

Andre læser også