I Coop kan de på deres salgstal se, at kunderne gerne vil have mælkekartoner uden skruelåg. Derfor indfører de også den gammeldags løsning på yoghurt- og ymerkartoner.
Det er den gode nyhed om den nye emballage. Der er dog også en dyster forudsigelse. For faktisk forventer Coop, at deres priser efter 1. oktober stiger markant på grund af emballage. Og årsagen til prisstigningen findes et bestemt sted, siger de:
»Vi har ændret vores mælke-, yoghurt og ymerkartoner, så der ikke længere er de her plastikskruelåg på,« siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop, og fortsætter:
»Det gør vi af flere grunde. Dels fordi skruelågene skulle fastsættes på kartonerne, og det var ikke en optimal løsning. En anden grund er, at der per 1. oktober bliver der indført en ny affaldshåndteringsafgift. Jo lettere en mælkekarton vil være, jo lavere bliver afgiften. Derfor fjerner vi låget..«
Og afgifterne er altså ikke bare et eller andet abstrakt, som ikke rammer kunderne, siger CSR-chefen. Det kommer til at koste.
»Vi forventer, at hele vores sortiment kommer til at stige i pris med op til to procent,« siger han.
Om det lige er ymeren, der stiger mest, ved han ikke endnu. Men en ting er klart. Thomas Roland mener, at kunderne skal være opmærksomme på, hvordan afgiften rammer.
»Jeg synes, folk skal se, om deres regninger for affaldshåndtering til kommunen falder. For ellers kommer de reelt til at betale to gange.«
Det er nemlig den affaldshåndtering, som kunderne tidligere selv betalte, der nu lægges over på producenterne.
Hos Coop lyder det, at de bliver nødt til at sende regningen videre for de nye afgifter. Selv når produktet kommer fra en anden producent som eksempelvis Arla, vil de hos dagligvarekoncernen mærke en stigning i priserne, som de så skal dække ind via priserne i butikken.
Hvad kan I selv som dagligvarekæde og producent gøre for, at det ikke skal komme til at koste kunderne?
»Det er netop et tiltag som det her, hvor vi for eksempel forsøger at skære på vores emballage. I særdeleshed plastikforbruget,« siger Thomas Roland.
Han fortæller at i forhold til ymeren og yoghurten, er de ude i god tid, og derfor er den tidligere omstilling med til at holde omkostningerne nede.
Deres maskiner kan godt lave kartonerne uden plastiklåget, og de kan gradvist indføre de nye kartoner uden ekstraomkostninger.
Det vil være den nye øgede afgift, som kommer til at kunne mærkes i regnskabet. Et regnskab, som altså kommer til at blive balanceret ved, at kunderne skal betale mere.
Hvad synes du om den her afgift, som jo bliver indført efter et initiativ i EU?
»Jeg synes, årsagen til loven er god. Det med et miljøhensyn giver god mening, jeg synes bare, det er vigtigt, at politikerne sørger for, at kunderne ikke betaler dobbelt.«
Det er de danske myndigheder, der implementerer EU-politik om at begrænse brugen af emballage, der resulterer i nye afgifter. Det sker i forbindelse med et nyt producentansvar på emballage, som træder i kraft 1. oktober.










































