Den nye Mazda 5 er født som en 7-personers MPV. De billigste versioner har dog kun plads til fem. ____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Mazda Premacy og den større MPV har ikke været blandt de mest synlige varebiler i Danmark, men det kan der hurtigt blive lavet om på, når den nye Mazda 5 for alvor slippes løs med dieselmotor.

Benzinudgaven med 1,8 2-liters motor med henholdsvis 115 og 145 HK er netop godkendt som varebil i Danmark. Godkendelsen gælder også dieseludgaverne, men de to dieselmuligheder kommer først til Danmark i løbet af februar måned.

Mazda 5 skal afløse både Premacy og MPV. Premacy er gået ud af produktion for nogen tid siden, og i denne sommer er den sidste MPV i den kendte udgave rullet ud af samlebåndet i Hiroshima, og der er kun ganske få eksemplarer tilbage hos forhandlerne.

Den nye Mazda 5 er født som en 7-personers MPV. Den sælges både som 5- og 7-personers på hvide plader. De billigste versioner har kun plads til fem, men i størrelse lægger Mazda 5 sig et sted mellem den tidligere Premacy og MPV.

Lang og lav
Den nye 5'er har hentet elementer fra både Premacy og MPV. Højden på den nye 5'er stammer fra Premacy, mens længde og nogenlunde bredde passer bedre på MPV, men vurderet som dansk varebil, er den store forskel bilens indvendige højde.

På det punkt har Mazda 5 problemer som personbil. Mazda vil sælge bilen som 7-personers, men B.T. har tidligere kaldet Mazda 5 for en 5+1+1, for midtersædet på det normale bagsæde er smart hvis man er fire personer på rejse, og som sædvanlig er der ikke meget benplads på sæderække tre, hvor den ene plads samtidig skæmmes af en seleholder i loftet, så den sidste person i venstre bagerste hjørne, samtidig skal dukke hovedet, hvis ikke man vil have et par bunk med jævne mellemrum.

Mazda har gjort som mange andre før dem, man har gjort sig store anstrengelser for at lave en smart, og på visse områder genial indretning af en ny bil, hvorefter danskerne piller alt det smarte ud, sætter et skillerum i bilen, og sælger den som dansk varebil.

5'erens små problemer som 7-personers bil er således fjernet i Van udgaven. Alle de smarte sæder med mange indstillings- og opbevaringsmuligheder er erstattet af en plan vognbund, og den begrænsede indvendige højde, sammenlignet med Mazda MPV, ventes ikke at blive en hindring for 5'erns muligheder som populær dansk varebil.

To i en
Mens 5'eren snart kan købes med benzinmotor, må vi desværre vente nogle måneder på dieseludgaven, men de to dieseludgavenr kan godt være ventetiden værd.

Mazda 5 diesel kommer kun med en enkelt størrelse dieselmotor i to udgaver. Motoren er en 2-liters med 4-ventilteknik, enkelt overliggende knastaksel og tandrem.

Mindste udgave yder 110 HK og 310 Nm ved 2000 omdrejninger, hvor den kraftigste yder 143 HK og 360 Nm ved 2000 omdrejninger.

Begge udgaver af Mazda 5 diesel har 6-trins gearkasse, samme kompression, samme undervogn, samme bremsesystem, samme størrelse hjul og dæk i standardudgave, og så har de to udgaver af samme motor nøjagtig samme brændstofforbrug, der opgives til 15,4 kilometer per liter.

Hvis man vælger den store udgave med 143 HK, får man 33 HK og 50 Nm mere for samme mængde forbrugt brændstof, og i nogle tilfælde kører den kraftige diesel endda længere på literen end den lille, så der er ingen tvivl om, at motorkonstruktørerne først udvikler den store model, for derefter at lave en mindre udgave, der bygges efter samme princip som en knallert 45, der kun kører 30 km/t, hvor det gælder om at få nedsat effekten så enkelt som muligt.

De to varianter af samme motor er fuldstændig ens på nær en enkelt punkt. Forskellen på 110 og 143 HK er udelukkende motorstyring, så det er muligt at købe den billigste varebil med 110 HK, og efterfølgende få den opgraderet til det motoren er født til.

Mazdas egen
Mazda er i dag en del af Ford koncernen, og man skulle tro, at dieselmotoren ville være den samme, som de motorer der ligger i Ford Mondeo og Volvo V50, der begge kører med PSA-motorer.

Men Mazda kan selv. Hvorfor Mazda laver deres egen dieselmotor står lidt hen i det uvisse, men vi ved allerede nu, at resultatet er mere end flot. Mazdas egen og helt nye 2-liters diesel er både kraftig, harmonisk og meget støjsvag, Mazda har udført et flot stykke arbejde omkring lyddæmpning af bilen, og vi har også bemærket et par ekstra afstivninger af selve motorblokken, som vi ikke finder i PSA-motoren.

Den ekstra gitterkonstruktion i bunden af motoren bør give en mere stiv motorblok, og det har betydning på både støj, effekt og måske på levetid.

Mazdas dieselmotorer bliver også forsynet med selvrensende partikelfilter som standardudstyr, der er komplet sikkerhedspakke, også gardin air-bags, der kan folde sig ud selv om der er gitter bag førersædet, og Mazda mener selv, at de nærmeste konkurrenter er biler som Opel Zafira, Toyota Verso og VW Touran, men B.T. mener også, at det er populære varebiler som Ford C-Max og Seat Altea, og hvis vi skal gå meget tæt på den nye Mazda 5, er det nok mest oplagt at pege på de to sidste som de mest oplagte konkurrenter.

Mazda 5 har et stor plus i forhold til langt de fleste konkurrenter. Der er skydedør i begge sider, og så er vi ganske fornøjede over bilens køreegenskaber. Mazda 5 er bygget som en forlænget udgave af Ford Focus og Volvo V50, den har den samme dynamik, samme portion køreglæde, og så er den måske en anelse mere stabil, netop fordi den er længere.

Vi tror på succes til Mazda 5, men vi mener også, at 5'eren er en spændende ny udfordring til de etablerede varebiler.

Priserne ser ud til at være attraktive, og der er ikke skåret i sikkerheds- og komfortudstyr, og så er der tre års garanti på bilen, en detalje som desværre ikke er så populært hos de europæiske konkurrenter.