Den store 4X4 test leverer den ene overraskelse efter den anden. I brændstoftesten slår stjernen fra Stuttgart til med overbevisende kraft.

På vej nordpå ad E4 lige før Helsingborg, tog vi på førstedagen (af vores tre-dags 4X4 test) hul på vores testprogram med brændstoftesten. Vi fyldte alle bilerne helt op, for efter halvanden dag i testtrøjen i forskellige terræner og vejtyper, at se, hvor forslugne bilerne har været. Det er ikke eksakt videnskab, men det giver en indikation af hvad man som forbruger kan forvente sig af bilen, og det er mantraet for hele turen.

På tredjedagen sættes kursen mod den norske grænse, og det er dermed tid til at finde en vinder af brændstoftesten. Her får Suzuki stryg med 33 liter på tælleren da brændstofpistolen slår fra. Det gør den til testens mest forslugne, men den har også på papiret det højeste forbrug på 9,4 km/l, så det er forventet. Benzinmotorer er bare mere grådige end dieseler.

Den anden benzinbil er øko-krigeren fra Lexus. Den er opgivet til 15,9 km/l, og tager cirka 26 liter for indsatsen indtil genoptankningen. Ikke voldsomt imponerende, men med en større V6’er end Suzukien slår den et slag for hybridteknologien. Derudover har vi heller ikke kørt meget bykørsel, og med sit batteri og start-stop teknologi, er det i det miljø at den især vil indkasserer point på hybridteknologien.

Land Roveren er med sin vægt og aerodynamiske profil som et sommerhus en halvtørstig herre. Alt andet ville også overraske da specifikationsarket siger 10,8 km/l. Den slubre 32 liter og viser alligevel, at selv en dieselmaskine med biturbo er mere beskeden end en tilsvarende benzinmotor uden.

Men vil man se beviser for dieselteknologiens nøjsommelighed, så skal man henvende sig hos Mercedes. På papiret kører den 14,5 kilometer på en liter diesel. Det er 1,4 km/l mindre end Lexus. Men ved standeren slår pistolen fra ved 22 liter. Det er en knusende sejr til den sejtrækkende dieselmaskine og den 7-trins gearkasse sparsommelige omgang med gearene.